Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Tool Junkies
Tool Junkies Wissel hier ervaringen en tips uit over de diverse gereedschappen die je als modder kunt gebruiken.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 10-02-2008, 17:42   #1 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard [60%] Kolomboor / tafelboor

Inhoudsopgave
Algemene beschrijving
Geschikt voor
Gebruik
Pluspunten
Minpunten
Kosten
Waar op letten bij aanschaf
Alternatieven
Waarschuwing !
Handige Links

Algemene beschrijving
Een kolomboor (soms wordt ook de benaming tafelboor gebruikt) is kort door de bocht een boormachine die met de boorkop naar beneden gericht is. De boorkop kan naar beneden worden bewogen richting het materiaal waar in geboord moet worden. Dit materiaal wordt op de zogeheten boortafel geplaatst: een meestal in hoogte verstelbaar plateau. Het grote voordeel van een kolomboor is dat je hiermee altijd haaks op het oppervlak kunt boren en dat de boordiepte `doorgaans instelbaar is.

Geschikt voor
Plaatmateriaal en niet te forse profielen. Als het maar op de boortafel past eigenlijk,

Gebruik
tekst

(verwijs eventueel naar gerelateerde topics. bijv bij boormachines, verwijs naar alle soorten boortjes als daar een topic van is. Bij zaagmachines idem maar dan voor de zaagjes)

Pluspunten
- Boort altijd haaks op het materiaal als je dat wilt
- Boordiepte beter te controleren
- Schiet niet zomaar uit

Minpunten
- Alleen voor verticaal boorwerk geschikt

Kosten
Vanaf ongeveer 80 euro heb je een basismodelletje, een bovengrens is er niet echt.

Waar op letten bij aanschaf
- Maximale boordiepte
- Verstelbaarheid boortafel (hoogte / verstek)
- Verstelbaarheid draaisnelheden (traploos / met snaaraandrijving)
- Vermogen

Alternatieven
- Handboor
- Boormachine

Waarschuwing !
Tijdens het gebruik van een kolomboor raden we ten zeerste het gebruik van gehoor- en gezichtsbescherming aan.

Handige links
- ...
Oud 8-07-2008, 10:22   #2 (permalink)

Azariel's schermafbeelding

Standaard

TO DO lijst:
  • Tekst aanvullen
  • Review maken van een bepaald merk
  • Afbeelding toevoegen
  • Gebruik uitwerken
  • Links toevoegen
Oud 10-07-2008, 20:51   #3 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Bij waarschuwing toevoegen: handschoenen aan en het liefst lange mouwen omdat de spaanders van metaal vaak heet zijn!
Oud 10-07-2008, 20:56   #4 (permalink)

modernization's schermafbeelding

Standaard

En mischien bij lang haar, haar in een staartje in verband met indraaien van haren die in het draaiende onderdeel kan komen van de boor(als je scheel bent en je kijkt van heel dichtbij)
Oud 10-07-2008, 22:37   #5 (permalink)

Skater's schermafbeelding

Standaard

Wat betreft de handschoenen, hetgeen wat ik vaak heb meegekregen is deze tijdens het boren juist niet te dragen. Natuurlijk scheelt het wat betreft spaanders, echter wanneer je met handschoenen dicht bij de draaiende boor komt is er een kans dat deze in je handschoen grijpt. Wanneer je geen handschoenen draagt "stuitert" de boor af op je hand en draait deze niet klem. Heb ik het nou altijd verkeerd geleerd of klopt het wel?
Skater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-07-2008, 17:11   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skater Bekijk bericht
Wat betreft de handschoenen, hetgeen wat ik vaak heb meegekregen is deze tijdens het boren juist niet te dragen. Natuurlijk scheelt het wat betreft spaanders, echter wanneer je met handschoenen dicht bij de draaiende boor komt is er een kans dat deze in je handschoen grijpt. Wanneer je geen handschoenen draagt "stuitert" de boor af op je hand en draait deze niet klem. Heb ik het nou altijd verkeerd geleerd of klopt het wel?
Klopt wel heb ik ook een keer gehad en dat voel je goed kan ik je zegen. En sinds dien draag ik nooit meer handschoenen.
Sebbe is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.