Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Software Junkies
Software Junkies Discussieer en deel tips over de alle soorten software zoals games, besturingssystemen, etc.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 20-12-2004, 21:02   #1 (permalink)

mir4dor's schermafbeelding

Standaard RAID (S-ATA) probleem :(

Eindelijk heb ik afgelopen zaterdag m'n 2 schijfjes gekocht in Ridderkerk, het betreft de Maxtor Diamondmax 10 200GB S-ATA HDD's....

2 Stuks dus want ik wil met een RAID config gaan draaien.
Waarom ? Ach, m'n mobo ondersteund het, de behoorlijk dikke IDE kabel word overbodig etc. en het is weer een nieuwe standaard die behoorlijk aan't oprukken is....daar wil ik dan wel bijzijn :P

Ik heb echter een probleem: hoe installeer ik WXP op deze schijfen die ik in een RAID 0 config heb staan ?

In windows wordt deze herkent en staat gewoon onder "Deze PC" als zijnde een schijf van 378GB, ik kan hier bv gewoon een spel ofzo installen en spelen....

Als ik m'n IDE schijven loskoppel en alleen de S-ATA schijven HW-matig instaleer dan word er geen schijf gevonden waar het WXP OS op kan worden geinstaleerd....
Kan/moet ik WXP vanuit m'n huidige (IDE) instalatie op die S-ata zetten of moet dat zoals normaal via de WXP CD-ROM doen ? Ik kan in de BIOS geen item vinden dat aan S-ATA gerelateerd is

Systeem:

A7N8XE-DeLuxe
2600+
Corsair 512 X2 Dual Channel
Asus 9800XT
Maxtor 120GB
Maxtor 160GB
Maxtor 200GB S-ATA 2X RAID 0

Ik heb echt al gegoogled maar ik snap er steeds minder van (dat S-ATA is echt weer heel iets anders......)
Ik heb de RAID drivers van af de mobo CD geinstalled en in de pre-BIOS de RAID geconfiged maar krijg het niet werkend......

Ik zal gerust iets over het hoofd zien dus ik hoop dat er een mede-junk is die me de goede richting op kan kicken
mir4dor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2004, 21:04   #2 (permalink)

Standaard

Je moet een diskette hebben met drivers voor je raid controller, die zijn te vinden op de site van asus.
Die doe je er dan in tijdens de windows setup en dan pakt hij die drivers
Eergassie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2004, 21:22   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eergassie
Je moet een diskette hebben met drivers voor je raid controller, die zijn te vinden op de site van asus.
Die doe je er dan in tijdens de windows setup en dan pakt hij die drivers
Wel ff de F6 indrukken als windows onder in zegt, Druk nu F6 om extra drivers te laden.
Fleppuhstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2004, 00:21   #4 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Let wel op dat de volledige grootte van de schijven herkend wordt, WinXP zonder service packs kan standaard niet met schijven groter dan 137 GB omgaan, met SP1 en hoger worden ze wel herkend maar ik weet niet of dat bij de installatie ook al het geval is.
Oud 21-12-2004, 07:31   #5 (permalink)

Standaard

Als je een geslipstreamde sp2 cd hebt werkt het wel prima, maar anders niet nee, dus als je een cd zonder service packs hebt moet je een partitie maken van onder de 137 gB en dan de rest indelen naar wens.
Oud 21-12-2004, 09:49   #6 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Als je toch bezig bent met slipstreamen, kan ik je aanraden om hier eens te kijken (of hier voor een Nederlandstalige, maar minder uitgebreide versie) en een zogenaamde 'Unattended Install' CD te maken. Deze gooi je in je CD-speler, je geeft aan op welke partitie je wil installeren en alles gebeurt automagisch! Als je het programma nLite gebruikt heb je binnen een half uur een CD die helemaal up-to-date is en alle antwoorden in de setup vanzelf geeft. Als je er wat langer voor gaat zitten kan je ook nog automatisch andere programma's laten installeren en register-tweaks uit laten voeren.
Ik heb zelf al zo'n CD gemaakt, als je vragen hebt kan je ze altijd stellen
Oud 21-12-2004, 19:05   #7 (permalink)

Standaard

@ Eergassie: op de site van Asus kom ik alleen een bestand van iets van 26MB tegen

@ Fleppuhstein: als ik f6 toets dan vraagt "ie" idd of ik een diskette met stuurprogs heb....

@ Demoniac: Sp2 is geinstalled (fresh install 19-12-'04) dus ik hoef, neem ik aan, niks te streamen dan.

Iig bedankt voor de reply's sofar

Ik heb AIDA32 geraadpleegd en de S-ATA controller op m'n mobo is dan een Sillicon Image 3112, op die site vind ik verder geen "geschikt" bestandje voor op een floppy: http://www.siliconimage.com/products/sii3112.asp
Ik zoek nog verder.... nog een paar dagen en dan heb ik lekker twee weken vrij ( twee weken om het dus voor elkaar te krijgen

Nogmaals bedankt
Oud 21-12-2004, 19:49   #8 (permalink)

Standaard

http://12.24.47.40/display/2n/kb/art...?aid=10469&s=1
Aan de rechterkant zie je de link.

Astu (
Rich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2004, 20:26   #9 (permalink)

Standaard

Ik wilde net gaan editen..... maargoed....

Het lijkt te gaan lukken, ik heb wat bestandjes van de mobo CD op een FD gezet en tijdens het opstarten op f6 geramd

Is nu bezig met het formatten van partitie 1 388957MB .... 37%
Ik wacht af (

Rich bedankt voor de link, al geeft de pagina op deze PC niks weer.....

Ik laat wel weten of alles lukt.....
Oud 22-12-2004, 21:14   #10 (permalink)

Standaard

De instalatie is dus een feit: S-ATA RAID 0, leuk hoor zo'n schijf van 400 GB (

Echter, nu doet zich het volgende probleem voor.

Naast de OS op die schijven wil ik een HDD op IDE erbij hangen voor de nodige backups, downloads etc.
Hoe krijg ik dit voor elkaar ? In de BIOS word de IDE schijf als primairy/master weergegeven. First boot device= SCSI dan CD-ROM dan IDE HDD, zo heb ik het nu ingesteld maar heb ook al andere toewijzingen geprobeerd.....

In windows kom ik er ook niet uit, als ik Systeem>>apparaatbeheer bekijk dan staat ook daar de IDE HDD weergegeven met de vermelding "dit app. werkt korrekt"

Iemand nog een schopje in de goede richting zo vlak voor kerst ? (
Oud 22-12-2004, 22:53   #11 (permalink)

blackgoth's schermafbeelding

Standaard

Wil je die bij je raidset hangen? Dat gaat niet werken namelijk.
blackgoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2004, 23:33   #12 (permalink)

Standaard

Bedoel je dat je hem helemaal niet ziet in deze computer?
Dan moet je hem nog partitioneren, dat zit in configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer en dan onder schijfbeheer.

Of wil hij booten van die schijf oid?
Oud 23-12-2004, 09:25   #13 (permalink)

Standaard

Ik heb hetzelfde moederbordje en als ik opstart staat er dat mijn sata hdd is gevonden en dat ik op een knop moet rossen voor een de sata / raid setup.
Er zit ook een tooltje op de cd-rom van asus om je raid arrays te beheren ofzoiets. Installeer die us en kijk een wat die zegt.
AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix
Pietjuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2004, 09:42   #14 (permalink)

Standaard

Ah ik ben er. Rechter muistoets op "deze computer" en dan beheren....Waarom vergeet ik dat toch steeds ?

Iig ik heb m'n IDE backup schijfje weer terug, bedankt voor de input (
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
hoe werkt raid rietveld Hardware Junkies 7 9-09-2007 21:19
Raid-0 instellen? SaphuA Hardware Junkies 8 13-05-2005 11:07
Raid controller Boogiman Hardware Junkies 10 9-06-2004 09:26
raid-0 Mr. Neo Hardware Junkies 9 17-09-2003 21:29

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.