Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Software Junkies
Software Junkies Discussieer en deel tips over de alle soorten software zoals games, besturingssystemen, etc.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 26-10-2004, 11:30   #1 (permalink)

Standaard XP formateren

Ik zit hier op het moment met 2 pc's die het niet lekker doen. Ik zal beginnen met de computer die ik normaal gesproken gebruik. Laatst kon ik via m'n vaders werk gratis PCCilin (een virusscanner) downloaden. Dat heb ik toen maar meteen gedaan en toen begon de ellende. Ik kon helemaal niet meer op het internet vanaf die pc en ook kon ik de router niet meer pingen. Met een systemrestore is dat tijdelijk opgelost maar hij staat nu helemaal in de soep, geen internet en sommige programma's zoals winamp willen niet meer draaien (ook opnieuw instaleren van winamp hielp niet).

Nou heb ik die pc al eerder geformateerd en ik was erg tevreden over het resultaat. Dus dat wil ik deze keer ook weer doen. Nu komt het probleem. Als ik een dos start-up disk maak kan ik alles doen wat ik wil maar aangezien daar geen Format commando opstaat kan ik niet formateren. Dus heb ik even wat oude Dos 5.0 disks erbij gepakt maar daarbij kan hij buiten A en B geen schijven herkennen. Als ik dus Format C: intyp zegt hij dat hij die drive niet kan vinden. Ik heb vandaag een dos 6.3 (dacht ik) disk gedownload en hiermee heb ik hetzelfde probleem.

Ik zoek dus een manier om de harde schijf te formateren. Dit is de schijf waar windows opstaat dus vanuit windows kan het niet. Ik weet dat het met de XP disk ook kan maar dat wil ik liever vermijden. Dat heb ik gedaan met de computer waar ik nu achter zit en dat is een zootje geworden. verschillende user acounts die zijn blijven staan en programma's die zijn verdwenen maar nog wel in de registry staan.

Dus weet iemand hoe ik aan een start-up disk kan komen waarmee ik wel zou kunnen formateren?
Bliksem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-10-2004, 11:41   #2 (permalink)

Standaard

Wat heb je voor partities dan? FAT32 of NTFS? Als je NTFS gebruikt, herkent dos de schijven idd niet. Wat je dan kunt doen is met FDISK eerst je partities verwijderen, en dan formateren, of direct nieuw installeren vanaf de WinXP cd. Dan vraagt 'ie tijdens de installatie voor 't formateren.
Strakke-Wappie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-10-2004, 11:42   #3 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Je wil wel formatteren, maar geen useraccount verliezen?

Formatteren betekent in de volksmond "schoonvegen", dus helemaal leeg maken...
Oud 26-10-2004, 12:06   #4 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Formatteren betekent opnieuw installeren. Dus gooi gewoon de Windows XP installatie-CD er in, verwijder de Windows-partitie, maak een nieuwe partitie en formatteer deze als NTFS. Let ook goed op dat je kiest voor nieuwe installatie en niet voor een reparatie, want dan blijven er inderdaad user-accounts en register-instellingen achter. Formatteren met een DOS-diskette is onzin, dan kan je enkel FAT32 gebruiken en dat is gewoon verouderd en haalt de prestaties en veiligheid van Windows XP ontzettend achteruit.
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-10-2004, 14:42   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thadeez
Je wil wel formatteren, maar geen useraccount verliezen?

Formatteren betekent in de volksmond "schoonvegen", dus helemaal leeg maken...
Ik lees dat er useraccounts zijn blijven te bestaan en programma's nog in de registery staan terwijl dat eigenlijk niet zou moeten.. hij wil ze dus juist wel weg hebben..
Oud 26-10-2004, 15:11   #6 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Mijn excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Je formatteert de boel dus, waarna ik er vanuit ga dat er een ander OS op de HDD komt te staan? Als dat Windows 2000 of XP is kan je toch gewoon met die CD opstarten?

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een format op deze manier problemen veroorzaakte..
Oud 26-10-2004, 15:12   #7 (permalink)

Standaard

Met Win2k lukt dat niet (niet altijd). Met mijn cd's iig niet. Dan moet je de 4 bootdisks even downloaden, of eerst Win98 erop zetten (in dezelfde taal) en dan upgraden.
Oud 26-10-2004, 15:52   #8 (permalink)

Standaard

Ik heb dacht ik Fat32 dus ik zou niet weten waarom het niet lukt. De vorige keer dat hij is geformteerd deed m'n vader het toen ik niet thuis was en hij weet niet meer precies hoe .

Ik zal inderdaad eens proberen met Fdisc te werken want die heb ik wel op bootdiscs van Win 98 en Win Me staan.

[edit]
Ok Fdisk is gelukt m'n partitie is weg. Nu kan Win XP ineens niet meer vanaf de CD Booten (ik krijg boot failures) en ook Win ME en Win 98 opstart diskettes brengen me niks verder. Eens kijken of ik een Win XP bootdisk ergens kan downloaden dan.
[/edit]
Oud 26-10-2004, 16:12   #9 (permalink)

Standaard

Windows ME? Hebben die cd's zich niet allemaal zelf-vernietigd dan? Ik kan je wel zeggen: installeer geen Win ME! Die zuigt big time.
Oud 26-10-2004, 16:29   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strakke-Wappie
Windows ME? Hebben die cd's zich niet allemaal zelf-vernietigd dan? Ik kan je wel zeggen: installeer geen Win ME! Die zuigt big time.
Hehe ja Win me was zeker niet geweldig wat stabiliteit ed betreft maar hij bracht me toch altijd waar ik wezen moest . Op het moment ben ik bezig de pc op te starten met de 6 (!!!) winxp start-up discs. Tot nu toe gata het goed maar ik ben zomaar bang dat het snel fout gaat. Dat lijkt altijd zo te gaan hier...
Oud 26-10-2004, 16:42   #11 (permalink)

Standaard

Ik zou gauw 2k of XP erop zetten als ik jou was en geen ME. Heb zelf maar een maandje ME gehad en daarna weer terug gegaan naar 98 :P

XP heeft in de install zelf een partitioneer programma zitten wat erg gemakkelijk werkt. Staat van de CD booten in de bios aan?
Eergassie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-10-2004, 16:49   #12 (permalink)

Standaard

Ja vanaf de CD Booten staat (Stond ondertussen) aan. Hij ging dus wel naar de cd maar kon daar geen files vinden waar hij vanaf kon booten. Maar het lijtk er nu op dat het werkt. Hij is nu bijna klaar met de harde schijf formateren. Ik heb gewoon de WIN XP start up diskettes gedownload.

Terug naar win ME zou ik inderdaad niet doen tenzij het echt niet anders kan. Win xp heeft er voor gezorgd dat m'n systeem een stuk stabiler is dus dat wil ik graag zo houden.
Oud 26-10-2004, 16:59   #13 (permalink)

Standaard

So far so good. Ik zit al in het gewone instalatie scherm van Windows. Nu maar hopen dat de rest ook netjes verloopt. Dan kan ik in ieder geval weer aan de slag op een netjes schoongeveegde pc.

Ik zal natuurlijk nog even laten horen of het allemaal goed is gegaan maar ik wil alvast iedereen die hier heeft geholpen bedanken voor alle goede tips.
Oud 26-10-2004, 17:01   #14 (permalink)

Standaard

Oke mooi, meestal loopt het nu z'n gangetje wel.

Gebruik volgende keer svp de edit knop, daar is hij voor
Eergassie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-10-2004, 18:09   #15 (permalink)

Standaard

Ja dat van de edit knop wist ik eigenlijk wel maar als ik een heel nieuw bericht wil vertellen maak ik er meestal een nieuwe reactie van, maar ik zal er in het vervolg op letten.

Alles is goed verlopen op 1 ding na: ik heb 2 harde schijven, die eerst C en D heten, nou zijn die al eens naar C en E hernoemt zodat de CD op D kon staan (dat heeft Win XP een keer tijdens een herinstalatie gedaan) maar nu staan m'n documenten op C en Windows op E. Dus het is omgedraaid.

Nou denk ik niet dat ik alles weg hoef te gooien om dat goed te maken. Kent iemand een programma waarmee dit kan? Ik dacht dat Partition manager zulke dingen voo rje kan doen maar ik weet het niet 100% zeker.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Formateren :-s Stallone90 Hardware Junkies 19 27-03-2007 08:36
Veilig formateren N34X Hardware Junkies 10 2-09-2006 10:12
antivirus na het formateren? grim Software Junkies 5 31-07-2005 18:05
Formateren Warheart Software Junkies 1 4-07-2005 20:35
Kan HD niet formateren sapphire Hardware Junkies 7 20-10-2003 09:19

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.