| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Software Junkies Discussieer en deel tips over de alle soorten software zoals games, besturingssystemen, etc. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 augustus 2003 Locatie: Zaandijk - Noord-Holland
| Ik heb voor m'n computer een nieuwe Maxtor 80gb gekocht. Ik wil hier nu opnieuw windows installeren en dan deze schijf puur voor m'n software (windows, office etc.) gaan gebruiken. Nu heb ik alleen al een 120 gb schijf waar ook al windows op staat. Kan ik nu van die 120gb schijf een slave maken en de 80gb als master en dan Windows (XP home) opnieuw installeren. Krijg je dan geen conflict ofzo van twee Windows installs? En ik wou dan op de 80gb twee partities maken: 10gb en 'de rest'. Hoe doe ik dat dan? Want je kan als het goed is alleen maar het aantal mb opgeven toch? Hetzelfde geld voor de 120gb: 20, 20 en 'de rest'. Alvast bedankt.
__________________ www.defecto.nl |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Citaat:
.
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 oktober 2003 Locatie: Almeloah
| Nou jah het kan als je in de bios je hdd waar je van wil booten dat is altijd hdd-0 en niet van andere hdd's laten booten en je moet hem naturrlijk op master zetten en de andere hdd die wou je anders indelen nou als je de data erop wil behouden dan zou je patition magic moeten gebruiken dahn kun je hem patitioneren... ![]() |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Ja, dat weet ik. Maar ik wil in eerste instantie niks doen met de 'oude' hdd. Eerst de bestanden die ik nodig heb voor windows (lettertypes etc.) op de 'nieuwe' hdd gooien. En dan later als ik tijd heb de oude ff opschonen en opnieuw indelen of bestanden die ik wil bewaren tijdelijk op de 80gb zetten, 120gb formateren en dan de bestanden in de nieuwe partities terug.
| | |
| | #6 (permalink) |
| Het is toch ook niet altijd zo dat je schijf echt 120gb is? Als ik dan 20gb + 20gb + 80gb (in mb's dan) doe en hij eigenlijk maar 116gb is ofzo. Wat gebeurt er dan?
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Citaat:
...
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lol, oke.. Maar ik zit nu met een probleem. Ik heb de drivers van m'n beeldscherm geïnstalleerd en dat had ik dus blijkbaar niet moeten doen. Nu ziet alles er verrot uit. Kan niet samenwerking met ATI drivers ofzo. Maar hoe kan ik nu me schijf weer formateren? Dat programmatje van maxtor kan ik niet gebruiken want ik kan niet op de Maxtor website komen. ![]() Hoe kan ik dat in Dos doen? Format C: toch? Maar hoe kom ik dan in dos? Want als ik Opdrachtprompt doe dan zegt ie dat het niet kan...
| | |
| | #9 (permalink) |
| Als ik trouwens eerst alleen de 80gb aansluit, windows installeer en daarna ook de 120gb aansluit.. Werkt dat dan?
| | |
| | #11 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Je PC gaat in principe proberen op te starten in de volgorde: primary master - primary slave - secondary master - secondary slave (tenzij je het in je BIOS anders instelt). Je kan de schijf er waarschijnlijk ook wel in houden bij de nieuwe installatie, maar ik zou hem er toch uit halen voor de zekerheid. EDIT: dat je niet met MS-DOS kan formatteren komt denk ik omdat je een NTFS-partitie hebt en die werken alleen met Windows NT en opvolgers. Je kan dus beter booten vanaf de XP installatie-CD, dan kan je je schijf met NTFS formatteren wat beter is voor de prestaties van Windows. FAT32 werkt niet echt lekker met grote schijven en kan bovendien geen bestanden groter dan 4 GB aan (je kan dus bijvoorbeeld geen DVD-images maken) |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Ik heb nu vanaf de oude schijf geformateerd.. Dus nu zit ik weer op de 120gb schijf en 80gb als slave schijf. Maar dat is dus niet goed ofzoiets begrijp ik? Ik moet via de windows cd formateren.. of maakt dat niet uit?
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 maart 2003 Locatie: Lemiers
| Laten we ervan uit gaan dat je 2 lege schijven hebt. (120 Gig voor windows en 80 Gig voor 'Mijn Documenten') Dan sluit je dus gewoon beide schijfjes aan, in de gewenste master/slave setup. Duw een Windows 98 cd in de cd-rom drive en ga naar e:\win98 (aangenomen dat drive E je cd-rom speler is) en format je drives. (Eventueel hele partitie verwijderen met FDISK) Als er al NTFS partities op je schijven staan die je wilt formateren in DOS zul je eerst de partities in FDISK moeten verwijderen. Je hebt nu gewone FAT32 partities waarop je Windows kan installeren. Tijdens de installatie kun je kiezen om te converteren naar NTFS. Je 80 Gig schijfje kun je later in Windows of DOS formateren. Als je in DOS formatteert is het wel zo handig om later in Windows te converteren naar NTFS. Ik hoop dat je hiermee gered bent, want ik begon door de bomen het bos langzaam niet meer te zien. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lol.. het is nu allemaal gelukt. Maar ik nog een een klein 'probleempje'. In het start menu staat normaal (bij WinXP) linksboven internet explorer. Dat is nu internet eigenschappen. IE staat er nog wel op (zit ik nu dus in, via msn postvak in dan opent ie gewoon IE) maar hoe kan ik nu weer dat IE icoon krijgen? In Program Files staat het icoon namelijk ook niet in de map van Internet Explorer.. errug vaag. .lol
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Citaat:
Partitioneren en formatteren met de Windows XP-CD is trouwens ook veel makkelijker dan met DOS, maar dat terzijde ![]() | |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Nieuwe kast en nieuwe voeding | DaLamaMan | Hardware Junkies | 21 | 17-01-2008 20:57 |
| Nieuwe PC, windows installeren | PsychoBram | Software Junkies | 31 | 15-09-2007 19:17 |
| Nieuwe voeding, nieuwe kast, verlichting knippert, boot niet | hellraver | Hardware Junkies | 5 | 15-08-2007 19:38 |
| Windows 98 install probleem. | Gizmo | Software Junkies | 0 | 13-01-2004 15:51 |
| Nieuwe Technische Dienst, Nieuwe indeling 19" rek | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 7 | 10-02-2003 20:59 |