Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Software Junkies
Software Junkies Discussieer en deel tips over de alle soorten software zoals games, besturingssystemen, etc.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 6-03-2004, 19:57   #1 (permalink)

Standaard hoe wordt een http://www. blabla.nl toegewezen ?

hoe wordt een www adres toegewezen aan een ip adres ?

is daar een soort programma voor ofzo ?

en mag iedereen dat doen ?
Oud 6-03-2004, 20:06   #2 (permalink)

Standaard

Volgens mij gaat dat via DNS (dynamic domain server) maar dat weet ik niet zeker. Je mag dit niet zomaar doen, hosting bedrijven kunnen dit, die betalen voor een domein naam. Er is ites of iemand die de domeinen beheerd. Volgens mij heeft WHOIS er ook iets mee te maken. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar het gaat zeker NIET via een programmatje, en NIET iedereen mag het doen (anders zou idereen zonder betaling een domeinnaam aan kunnen vragen toch?).
jensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6-03-2004, 20:10   #3 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Het koppelen van een naam aan een IP adres gebeurt inderdaad door de DNS.Simpel uitgelegd werkt het zo: DNS houdt een lijstje bij waarin staat welk IP adres hij moet hebben als je een naam intikt. Deze lijst staat bij elke provider op de server.

In bedrijfsnetwerken wordt ook en eigen DNS gebruikt om de server en pc namen bij te houden. DNS is wel degelijk een "programmaatje", het zit standaard in de administrative tools van bijvoorbeeld Windows 2000 Server.

Naamgeving is iets anders. Een domeinnaam kan je laten registreren bij een daarvoor bestemd bedrijf. Deze wordt ook wel Host genoemd.
Oud 6-03-2004, 20:35   #4 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

In Nederland wordt het beheer van de domeinnamen geregeld door SIDN. En deze worden opgeslagen in de (gigantische) databases van een aantal DNS-servers verspreid over de wereld. Je kan op een LAN ook een DNS-server draaien, zodat je alles met een IP-adres een naam kan geven. Je kan ook het HOSTS-bestand (bij Windows XP te vinden in %SYSTEMROOT%\system32\drivers\etc) aanpassen. Let wel op dat de domeinnaam dan alleen op je eigen PC werkt!
Oud 6-03-2004, 20:37   #5 (permalink)

Standaard

Om maar even op ThaDeez z'n verhaal in te gaan, dns regelt welk domein aan welk ip gekoppelt wordt. Je domein registreer je bij een webhost, die hem vervolgens registreert bij de SIDN. Als je domein bij de SIDN geregistreerd is, en je domein goed staat ingesteld bij de SIDN, dan voegt de webhost het ip naar keuze toe in hun dns server. Als je dan naar je domein gaat, zoekt jouw pc het op bij de DNS server en zo vindt hij welk ip hij moet hebben.
Eergassie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6-03-2004, 20:54   #6 (permalink)

blackgoth's schermafbeelding

Standaard

en je kan het ook zelf doen. maar dan forward je een adres via een bestaande url.
blackgoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6-03-2004, 21:51   #7 (permalink)

Standaard

ik heb dus microsoft windows server 2003 en daar zat dus een een plaatsje bij waar stondt dat je domein namen kon aanmaken

ik dacht mischien mach dat gewoon
maar het is verboden

check maar

http://www.sidn.nl/sidn/flat/Deelnem..._I/index.shtml

daar staat dat je zelf bij een bedrijf die daar in de lijst staat moet gaan aanvragen

dus slotjuh !
Oud 6-03-2004, 22:02   #8 (permalink)

Standaard

We plaatsen geen slotjes op verzoek. Dit soort topics zakken vanzelf weg in de donkere diepten van het forum....
Oud 6-03-2004, 23:19   #9 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door inanc_gangster
Ik heb dus Microsoft Windows Server 2003 en daar zat dus een een plaatsje bij waar stondt dat je domein namen kon aanmaken. Ik dacht mischien mag dat gewoon, maar het is verboden, check maar: Link. Daar staat dat je zelf bij een bedrijf die daar in de lijst staat moet gaan aanvragen.
Met Windows Server 2003 kan je domeinnamen aanmaken voor in je LAN, een internet-domeinnaam kan je zelf helemaal niet aanmaken. Hoofdletters en leestekens kan je overigens wel zelf aanmaken, probeer dat ook eens En het aantal enters zou juist wel wat minder mogen. Zie quote voor een voorbeeld hoe je je post een stuk netter zou kunnen maken.
Oud 6-03-2004, 23:36   #10 (permalink)

Standaard

Je moet hem toch eerst registreren bij de sidn voordat je hem ergens aan toe kan wijzen.

Als je een windows server 2003 licentie hebt dan is die 14.95 per jaar voor een .nl domein natuurlijk ook niets...
Eergassie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-03-2004, 00:24   #11 (permalink)

blackgoth's schermafbeelding

Standaard

denk niet dat i een legale verzie van W2K3 heeft...
blackgoth is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[http] vraagje... GoTMoRe Software Junkies 16 21-06-2004 10:12
ftp/http vraagje GoTMoRe Software Junkies 17 1-05-2004 16:09
HTTP code voor popup formating gezocht. Freakazoid Software Junkies 12 25-03-2004 09:26
HTTP & FTP server op P1 120MHZ 16MB Lampje Software Junkies 12 31-01-2004 17:06

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.