| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Software Junkies Discussieer en deel tips over de alle soorten software zoals games, besturingssystemen, etc. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 3 februari 2004 Locatie: Deventer
| Hi, Om een webbased server op te zetten heb je hoorde ik Linux nodig... Is dit een op zich zelf staand programma of draait het gewoon op windows (oftewel besturingssysteem) En wat voor programmas heb ik nodig om van een 2e pc een webserver te maken. Het moet een server worden voor een website met klantenformulieren e.d. Thnx in Advance Marco |
| | |
| | #2 (permalink) |
|
| nou, linux is een besturingsysteem op zichzelf, net zowiets als windows, alleen beter. (voor mensen die wat pcs af weten zeg maar) Linux word vooral voor webservers gebruikt omdat het rete-stabiel is, maar ik weet niet hoeveel bezoekers je verwacht, maar om te beginnen is het misschien handig om gewoon windows 2000 te draaien. Om de website te hosten kun je het beste apache gebruiken (eigenlijk bedoelt voor linux maar nu ook voor win) Deze kun je downloaden op http://httpd.apache.org/download.cgi. Let er wel op dat je de windows versie download. Als je hem geinstalleerd hebt, en je wilt eigenlijk niks anders dan een website (alleen html) dan werkt hij al meteen. Als je dan in een je index.html enzo in een bepaalde map (weet even niet welke) doet, pakt apache deze automatisch en zet ze online. Om deze dan te zien moet je het ip adres van die pc intikken in je browser. Let er wel op dat als je een router gebruikt, dat je dan even die poorten moet openzetten, anders komt er niks op internet (alleen lokaal) |
|
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 augustus 2003 Locatie: Zaandijk - Noord-Holland
| Ik heb zelf geen ervaring met Linux, maar om nou te zeggen dat het beter is... Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken! Maar waarom zou ik dan Linux moeten gebruiken voor een server? Als je windows met rust laat is ie ook rete stabiel. Dus de benodigde software installeren en dan er gewoon afblijven. Waarom zou ik dan toch Linux moeten gebruiken als windows net zo of zelfs makkelijker is?
__________________ www.defecto.nl |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
| Nou, linux is echt wel stabieler dan windows hoor! Maar gewoon als workstation kun je idd waarschijnlijk beter windows gebruiken, dat is toch gebruiksvriendelijker. Ik gebruik zelfs trouwens ook windows hoor! maar dat is voornamelijk omdat ik dat ook gewend ben (zoals de meeste mensen). |
|
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| ik ben van mening dat Linux anders is, niet beter. Linux is iets totaal anders als windows. (zoals ik al eerder ergens heb gezegd hier op CJ) maargoed. Linux is een besturingssysteem. je moet er maar mee overweg kunnen. Het is vooral erg tekstgestuurd. je kan er wel een mooie grafische schil op doen, maar dat is alleen leuk voor zaken als surfen en tekstverwerken. de kracht van linux zit in de commandprompt (ala DOS style). Daar moet je mee overweg kunnen of er mee overweg leren gaan. Het is nogal een leerprocess, vooral voor mensen die nog nooit textbased hebben gewerkt. (Ala MS-DOS op je oude 386 machientje met 4MB RAM) Verder wordt voor een webserver heeeeel erg veel Apache gebruikt. deze is origineel voor Linux gemaakt, maar er is ook een retestabiele windows versie van. Daarbij is het handig om PHP4 er bij in te installeren, en MySQL als database er achter te draaien, welke beide ook als Windows uitvoering verkrijgbaar zijn. als je het snel voor elkaar wil maken, zonder eerst een heel nieuw OS onder de knie te krijgen, zou ik daar voor gaan. ik heb het zelf ook gedaan, en het draait heerlijk. ga dan voor de lol eens met VM-Ware, MS Virtual PC 2004 of Connectix Virtual PC 5 aan de slag om een Linux machine te emuleren. (zorg wel voor veeeeeeel RAM in je PC (768mb of 1GB is geen overbodige luxe!) zo kan je lekker linuxen zonder dat je risico loopt dat je dingen aan je huidige windows install of huidige partities sloopt. Die VM-Ware (en consorten) software produceert namelijk een 2de virtuele PC binnen je huidige windows omgeving, waardoor je dus een nieuw besturingssysteem in een venstertje kan draaien, op zijn eigen virtuele moederbord en alle aanhangende accesoires. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Oke ik ben er dus al over uit dat ik gewoon op windows blijf draaien. Is het dan ook mogelijk om .asp formulieren te verzenden e.d En PHP4 en MySQL zijn dat programmas net zoals bijv frontpage dat je gewoon een layout kan maken en PHP4 of MySQL alles genereert.. Sorry voor alle vragen maar ik ben alleen gewend aan frontpage, en nu ik dit allemaal lees lijkt het me idd wel leuk om ook met PHP e.d bezig te gaan omdat het ook stabieler is bij hogere aantallen bezoekers.. Btw ik ga nu beginnen met gewoon een testfase.... ![]() Thnx voor alle hulp alvast Marco |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Ik heb nu Apache gedownload... Als ik nu mijn IP intik in mijn browser dan krijg ik de site die ik wil Maar als iemand anders dat doet, doet de site het niet Ligt dat aan mijn verbinding ? ik heb @home basis ik hoop dat het mogelijk is ![]() Ik heb alle HTML documenten in de map "htdocs" geplaatst |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
dit is het i.p http://217.121.175.174 Kijk maar eens of het bij jou werkt | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 augustus 2003 Locatie: Zaandijk - Noord-Holland
| PHP is trouwens een scripting taal en MySQL is een database, waar je dus allerlei bestanden vanuit kan oproepen. Ofzoiets... ![]()
__________________ www.defecto.nl |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 september 2003 Locatie: Galder
| Dat geblaat over dat windows gebruiksvriendelijker is is echt niet waar! Als je een distro als SuSe of RedHat neemt, en dan gewoon volledig KDE of Gnome installeerd zijn de verschillen qua GUI minimaal! Je kan linux hardstikke goed gebruiken zonder ooit in de shell te komen als je dat wilt.
__________________ Project Centurion All Star: 50% {||||||||||..........} Project Battle server: 50% {|||||||||...........} |
| | |
| | #14 (permalink) | ||
|
| Citaat:
![]() | ||
|
| | #15 (permalink) | |
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| Citaat:
MySQL is een database waar je (dmv PHP bijvoorbeeld) informatie uit kan lezen en in kan opslaan. Het werkt ongeveer zo: je installeert je server, met Apache, PHP en MySQL. jij typt een paar webpagina's, en zet daar een aantal PHP tags in (net als HTML tags, aannemen dat je weet hoe HTML werkt). In die PHP tags kan je opdrachten kwijt voor de server. zodra iemand die PHP pagina opvraagt, zal de server het bestand opzoeken, door de PHP Parser heen halen (PHP verwerkende plugin voor de webserver) en de commando's uitvoeren die in de PHP tags staan. In de PHP tags staat bijvoorbeeld dat er informatie over een product op je website gezet moet worden, en datttie dat uit de MySQL database moet halen. nu worden de PHP tags gewist, en komt er nieuwe HTML code voor in de plaats en de informatie die uit de database is opgevraagd. Dat stuurt Apache (de webserver) dan weer op naar de client. | |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| linux op usb | rzenith | Software Junkies | 12 | 26-10-2007 17:14 |
| Ftp server linux | jrbuurke | Software Junkies | 2 | 19-09-2004 22:39 |
| [linux] suse | GBCHEATER | Software Junkies | 12 | 26-07-2004 19:04 |
| een usb nic en linux? | dj_dysaster | Software Junkies | 2 | 24-10-2003 17:39 |
| linux | QuincMan | Software Junkies | 14 | 2-06-2003 15:31 |