Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Shopping Junkies > Shop Junkies
Shop Junkies Voor alles wat je wilt weten over (web)shops of wat je over (web)shops wilt vertellen. Daarnaast is dit ook de plek om te discusieren over samenkoop acties.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 29-08-2008, 20:22   #1 (permalink)

Standaard Interesse in custom (water)koelblokken?

Dag mensen,

Ik ben bezig een eigen CNC bedrijf te starten. Nu wil ik hier graag peilen of er intresse is voor maatwerk.

Als een van de onderdelen van mijn onderneming wil ik 'casemod- en overclockersproducten' op maat gaan maken.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan waterkoelblokken, heatsinks, custom aluminium onderdelen, fan grills enz..

Ik heb mijn eigen cnc-freesmachines waar ik vanalles mee kan maken van aluminium, koper, staal, plastics, hout en meer. Zowel plaatmateriaal als massieve blokken.

Naast een eigen assortiment aan producten wil ik ook een cnc-service gaan leveren. De klant (jullie dus ) kan zelf een ontwerp maken voor een koelblok bijvoorbeeld, in de vorm van een CAD-tekening oid.
Op die manier kan ik costum koelblokken leveren die minder standaard zijn.
Een ander voorbeeld is logo's frezen in aluminium plaat voor casemodders. Mounting brackets, case windows,...you name it?

Zie deze post als een marktonderzoek.
Ik wil graag van jullie weten hoeveel intresse hiervoor is, en of jullie nog meer ideeën hebben!
SiegCNC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2008, 22:18   #2 (permalink)

brinkdinges's schermafbeelding

Standaard

CNC werk is natuurlijk altijd leuk, al heb ik waarschijnlijk binnenkort zelf ook weer beschikking over een CNC frees Casejunkies is helaas niet echt een actieve site meer, maar als je producten gaat leveren dan wordt je naam vanzelf wel bekend. Je klanten zullen wel bestaan uit mensen van gemiddeld 12 tot 25 oid, en die hebben nog niet heel veel geld te besteden.

Ik ben wel blij dat er iemand is die hiermee bezig gaat, want over het algemeen zijn bedrijven niet zo happig op custom werk
Oud 29-08-2008, 23:08   #3 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het zeker wél interessant alleen kan ik niet met AutoCAD ofzo overweg

En de prijs speelt natuurlijk wel een beetje een rol
Oud 30-08-2008, 11:50   #4 (permalink)

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Dit is zeker een interessant idee. Vaak zie je nog wel eens af van bepaalde onderdelen vanwege de 'moeilijkheidsgraad' als je ze met de hand moet maken. Ik ben zelf ook al wel vaker opzoek geweest naar plekken waar ze bijvoorbeeld een fangril kunnen lazeren of gewoon onderdelen precies op maat voor je kunnen maken.

Wat hierin wel inderdaad de beperkende factor gaat zijn is de prijs. Als je net start kan ik me voorstellen dat je nog veel kosten goed te maken hebt en dat de prijs dan wat aan de hoge kant is. Heb je al enigszins ideen van je prijzen?

Stel Ik wil een custom plexi fangril, 120 mm fan, niets apparts, gewoon het 2D uitsnijden uit een plexi plaat. Wat zou je daar voor vragen?

Daarnaast zit natuurlijk ook de vraag, wat gaan de prijzen van de materialen zijn. Persoonlijk heb ik namelijk geen flauw idee waar ik uberhaupt koper zou moeten halen voor een koelblok, laatstaan hoe duur dat zou worden.
Oud 30-08-2008, 14:36   #5 (permalink)

Standaard

@Carpento:
AutoCAD is natuurlijk niet de enige manier. Je kunt ook gewoon een schets maken op papier en de afmetingen erbij zetten. Hangt ervan af hoe complex je ontwerp is. Maar ik moet natuurlijk op de een of andere manier percies weten wat de klant wil

@ Azariel:
Plexiglas is niet duur. Voor jou voorbeeld zou de prijs dus vrijwel alleen machine kosten zijn. Ik kan hier helaas nog niks zinnigs over kwijt.

Koper is best prijzig. Een factor 7 duurder dan aluminium. Een custom koelblok zal dan ook wat duurder zijn dan een standaard blokje dat je in de gemiddeld pc zaak koopt.
De prijs hangt ook erg af van het ontwerp dat je wilt. Een standaard blokje met een simple watersleuf erin, zal veel goedkoper zijn dan een complex waterkoelblok met koelvinnen en je naam erin gegraveerd.

Staal en aluminium zijn goed betaalbaar. Een logo uit een alu plaat frezen kan dus ook bijv.

Ik begrijp dat kosten een grote factor zijn, maar dit is slechts een vooronderzoek om te kijken of er uberhaupt intresse is, en in wat voor soort dingen dan.
Als ik weet welke dingen gewild zijn, kan ik gaan uitzoeken wat het kost om die te maken.
Oud 30-08-2008, 19:52   #6 (permalink)

SupReme's schermafbeelding

Standaard

Ik zou zeker interesse hebben in custom waterblocks, mits het betaalbaar blijft. Een Custom waterblock zou niet alleen mooie casemod resultaten kunnen geven, maar ook gewoon een eigen idee van prestaties.

Betaalbaar is voor mij rond de 50 euro voor een CPU block, en rond de 35 voor een Northbridge block. Voor een videokaart block zou ik de grens bij 60 euro leggen.
SupReme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2008, 00:54   #7 (permalink)
Administrator

Standaard

Opzich is custom gemaakt werk altijd mooi, maar wat je niet moet vergeten, dat je ook alle kosten er uit kan halen. Daarmee bedoel ik dus als je een nieuwe cnc freesbank haalt, moet ie uiteindelijk ook weer geld op gaan leveren.
Dus moet je er voor zorgen dat je niet te duur bent, anders gaan je potentieële klanten naar een ander opzoek, maar als je te goedkoop bent zal het langer duren voordat het geld op gaat leveren. En dan kan er eventueel nog bij komen, dat als het te lang duurt met de inkomsten, dat je op den duur minder klanten krijgt, en daardoor nog minder inkomsten.
En wie zit er dan met de spreekwoordelijke gebakken peren of gare rapen of dooie mussen, dat ben jij dan(maar dan heb je natuurlijk nog je freesbank waar je je aan kan troosten)
Dus wat ik wel interresant vind, wat voor freesbank wil je halen? 2e hands? nieuw? hoe groot? hoe duur?
En dan als laatst, heb je er zelf wel vertrouwen in dat je rond komt enzo?

Ik wil je met dit bericht iet in de grond trappen, maar ze zeggen: Voorkomen is beter als genezen
Mijn nieuwe systeem:| Intel E8500 @3.16GHz | Asus Rampage Formula |Asus EAH4870 512MB ddr5 | 4GB Corsair Dominator DDR2 1066 |Coolermaster Silent Pro M 700 watt | Coolermaster Cosmos S |1x Samsung 640gb 1x Samsung 500gb 1x Seagate 80gb
Mijn oude systeem:| AMD Sempron 2800+@ 2 Ghz |Asus n6200 | Asrock k7vt4a pro | 1 gb ram | Seagate 7200.7 80 gb hdd| Coolermaster extreme power 430 watt | Aerocool Aeroengine jr black
creeper89 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2008, 07:52   #8 (permalink)

Standaard

Inderdaad creeper. Vandaar ook deze post Ik wil eerst uitzoeken of er wel genoeg potentiele klanten zijn. En Supreme's post is ook erg waardevol! Zo weet ik wat mensen ervoor willen betalen, en kan ik kijken of dat haalbaar is.
Elk bedrijf begint met verlies te maken. Voor de inkoop van machines, gereedschap en materialen is een opstartkapitaal nodig. Dan kan ik beginnen met omzet maken en die kosten terug verdienen. Uiteindelijk zal hier winst uit komen. Hoelang dat precies duurt wordt omschreven in het businessplan.
Oud 31-08-2008, 22:45   #9 (permalink)

Skater's schermafbeelding

Standaard

Ik denk sowieso dat de markt voor costum koelblokken niet bijzonder groot is. Natuurlijk zullen er wel afnemers zijn, maar niet zoveel dat je volledig hierop kan draaien. Wat denk ik voornamelijk een probleem zal zijn is dat mensen niet zomaar over een programma als AutoCAD beschikken waardoor jij het een en ander aan uittekenwerk voor je rekening zal moeten nemen. Dit brengt ook gelijk aardige kosten met zich mee, want een uurtje ben je zo bezig eraan.

Nou is het zo dat mensen voor costum koelblokken waarschijnlijk wel wat meer willen betalen, maar dan moeten ze daar wel kwaliteit voor terug krijgen. Dit zal dan bijvoorbeeld inclusief het lappen van de onderkant moeten zijn.
Skater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-09-2008, 16:01   #10 (permalink)

jellescheerlinck's schermafbeelding

Standaard

vergeet ook niet dat een firma de hoeveelheid aan kosten die het dit jaar doet, volgend jaar ook moet doen of dat geld gaat gewoon verloren aan belastingsgeld, dus bij de aankoop van al dat gereedschap en de machines zou ik toch oppassen met een te hoge kost
jellescheerlinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-09-2008, 19:20   #11 (permalink)
Administrator

Standaard

En nog een toevoeging op alles, als je eenmaal een koelblok of meerdere, aan iemand heb verkocht.
Kan je er vanuit gaan dat ze niet meteen een maand later weer iets halen, dus het is ook een kwestie van heel veel adverteren, en hopen op het besten
Mijn nieuwe systeem:| Intel E8500 @3.16GHz | Asus Rampage Formula |Asus EAH4870 512MB ddr5 | 4GB Corsair Dominator DDR2 1066 |Coolermaster Silent Pro M 700 watt | Coolermaster Cosmos S |1x Samsung 640gb 1x Samsung 500gb 1x Seagate 80gb
Mijn oude systeem:| AMD Sempron 2800+@ 2 Ghz |Asus n6200 | Asrock k7vt4a pro | 1 gb ram | Seagate 7200.7 80 gb hdd| Coolermaster extreme power 430 watt | Aerocool Aeroengine jr black
creeper89 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-09-2008, 10:41   #12 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er niet heel veel interesse (meer) is voor het laten produceren van eigen ontworpen waterblokken. Het probleem is dat de grote namen (Danger-Den, Swiftech, D-Tek) zoveel ontwikkeling in hun blokken hebben zitten om de laatste procentjes performance te winnen, dat je zelf nooit iets kan maken wat net zo goed presteert. En als het net zo duur of duurder wordt dan zo'n massaproduct, dan is dat natuurlijk verre van interessant.
Neemt niet weg dat ik je idee interessant vind. Misschien moet je de werkwijze van Schaeffer AG eens goed bekijken, die hebben een AutoCAD-achtig tooltje waarmee je zelf aluminium panelen kan ontwerpen en direct ziet wat het je zou gaan kosten om dat door hun te laten fabriceren.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
sea-monkeys interesse...??? sinope Shop Junkies 2 5-04-2003 22:59

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.