Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 9-03-2004, 22:38   #1 (permalink)

Standaard Nvidia GeForce FX 5900 XT

Als ik het forum hier een beetje afsurf lijkt dit kaartje vrij onbekend terwijl dit echt wel "DE" topper is van Nvidia.

Voor amper 195€ krijg je een kwalitatief hoge graka die meekan met een 9800pro.
Wanneer ze in de review hogere mem. frequentie meekrijgt en hogere core weet ze zelfs ALLE topmoddelen van ATI en Nvidia te verslaan op stock koeling...

195€ <> 450€ voor zelfde prestatie....

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1543

Kijk maar is goed bij de game benchmarks.
Dit is echt wel DE nieuwe topkaart.
AsEeL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9-03-2004, 22:44   #2 (permalink)

Masterslave's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de meeste mensen echt wel weten hoe lekker dit kaartje wel niet is
Maare om hier nou weer een nieuw topic voor te openen...nee.
Als je zoiets kwijt wilt doe je het maar in de nachtelijke offtopic, maar deze is op het moment dicht.
Oud 9-03-2004, 23:03   #3 (permalink)

Standaard

-Koop de kaart.
-Clock 'm over.
-Benchmark.
-Laat het ons zien.

Dan is het leuk :P
YGkremer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9-03-2004, 23:47   #4 (permalink)

Standaard

Ik verwacht mijn PoV 5900XT donderdag of vrijdag, ik zal de OC results wel hier posten.
Alleen is me lijm alweer op, om ramsinkjes te plakken. >o

BTW, ik ben ook van plan om een WC blokie voor me nVidia te maken, alleen ik heb geen koper.
TreboR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2004, 07:11   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YGkremer
-Koop de kaart.
-Clock 'm over.
-Benchmark.
-Laat het ons zien.

totdat je dx9 games gaat draaien met veel shaders, dan wint zelfs mijn r9600xt het nog van de snelste fx
Oud 10-03-2004, 07:15   #6 (permalink)

Standaard

Je zegt wel dat je wil gaan overcloken, en dat de kaart dan mee kan met de top. Maar als ik een XT ga clocken ga je het verliezen.

Nee ff serieus, je moet kijken naar hoe de kaart standaard is, en dan pas gaan vergelijken. Of alle kaarten clocken tot hun max, en dan vergelijken. nVidia staat er om bekend dat de kaarten extreem makkelijk te overclocken zijn. Er is zelfs een .reg bestandje waarmee je een overclocktab in je beeldschermeigenschappen krijgt.

De ATi kaarten zijn iets minder te overclocken. De XT heeft een overdrive functie, die ik extreem goed vind. Met 3Dmark03 merk je ook dat die overdrive functie echt werkt. Zodra je bench nummer 4 draait, komt de kaart net iets te kort om een vloeiend beeld te maken, dus dan gaat de overdrive aan, en voilà, gladde beelden.

De keuze tussen ATi en nVidia is niet zo heel groot. Beide makers hebben goede kaarten in de top staan. Wel heeft nVidia betere mid-range kaarten.

De prijs van de kaarten zijn op het moment redelijk laag, in vergelijking met een tijdje terug (duh). Een beetje overclocker is zo slim om een ATi 9800 NP/P te kopen, en die dan te flashen naar een XT met betere koeling. Ja toch?

Dus het is leuk dat je dit topic opent, en dat je ons komt vertellen dat die kaart goedkoop en goed is, maar we hebben er niet veel aan. Persoonlijk ga ik voor de ATi, ik heb beide merken kaarten gehad, en ookal zijn de nVidia drivers sneller/stabieler, de ATi is gewoon een krachtpatser. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als er voor de ATi kaarten een net zo goede driver wordt gemaakt als voor de nVidia kaarten.

Wat ook misleidend is, de ATi heeft een XT type, en nVidia heeft een XT type. Maar de XT bij ATi betekend: sneller dan de standaard kaart, bij nVidia betekend het: langzamer dan de originele kaart.
nVidia speeld dan ook slim in op de XT verkoop praatjes. Een koper die weinig verstand heeft van videokaarten, zal denken, "hey, dit zijn 2 topkaarten, en allebei zijn ze XT. XT staat voor eXTra (denk het niet he, maar dit is wat de koper zal denken). Dus ik wil een kaart met XT. En dan blijk, de nVidia XT is goedkoper dan de ATi XT. De keuze is dan al snel gemaakt. Maar, de XT van nVidia is wél langzamer. Slim of sluw? (Tja, wat ze al niet doen om de concurrent naar beneden te halen, marketing strategie noemen we dit).

No offence, en ik denk zeker dat dit geen topic moet gaan worden waar we elkaar aanvliegen over wat de beste kaart is. Het is een kwestie van persoonlijke smaak.

Just my 2 cents...
jensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2004, 09:43   #7 (permalink)

Masterslave's schermafbeelding

Standaard

Heb je een heel goed punt jensen.
Maare ik zie 3DMark03 scores van over de 6000 en in in 3DMark01 18000, wel overclockt dan he
Ik weet niet wat een ATi Radeon 9800 XT haalt als hij flink overclockt is?
Misschien kan iemand ff posten die zo'n kaart heeft.

Maar ja ik denk toch de kwalitieit/prijs verhouding dat je beter van de Geforce FX 5900 XT kan gaan.
Want die 9800 XT is toch een geld zeg
Oud 10-03-2004, 09:43   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tongue_of_colicab
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YGkremer
-Koop de kaart.
-Clock 'm over.
-Benchmark.
-Laat het ons zien.

totdat je dx9 games gaat draaien met veel shaders, dan wint zelfs mijn r9600xt het nog van de snelste fx
3D Marks 03 is toch ook DX9? De 5900XT scoort toch hoog.

Zit op de 5900XT eigelijk een tempsensor in de GPU? Dit miste ik eigelijk bij al me vorige kaarten.
Oud 10-03-2004, 09:48   #9 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard Re: Nvidia GeForce FX 5900 XT

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsEeL
Als ik het forum hier een beetje afsurf lijkt dit kaartje vrij onbekend terwijl dit echt wel "DE" topper is van Nvidia.

Voor amper 195€ krijg je een kwalitatief hoge graka die meekan met een 9800pro.
Wanneer ze in de review hogere mem. frequentie meekrijgt en hogere core weet ze zelfs ALLE topmoddelen van ATI en Nvidia te verslaan op stock koeling...

195€ <> 450€ voor zelfde prestatie....

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1543

Kijk maar is goed bij de game benchmarks.
Dit is echt wel DE nieuwe topkaart.
Ik weet niet waar jij die € 450 vandaan haalt, maar een 9800 Pro van Club3D kost momenteel ook nog maar € 209 En zoals al gezegd, je kan een overgeklokte 5900XT niet vergelijken met andere kaarten op standaard snelheid, als je een 9800 Pro overklokt wordt die ook sneller :P
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2004, 10:12   #10 (permalink)

Standaard

Een 5900 ultra kost €450,- demo.
En laten we hier maar geeen nVidia vs ATI topic van maken, want we komen er dan toch niet uit.
Hoeplijk komt mijn exemplaar snel, want me ATI Technologies inc. 3D RAGE II + PCI (never heard of it :P ) die er nu in zit, is helemaal niet vooruit te branden.
Oud 10-03-2004, 13:25   #11 (permalink)

Standaard

Nee hoor!
Geen ATI <> Nvidia topic
Ik wou enkel is meedelen dat het toch opmerkelijk is wat dit kaartje doet voor zo een kleine prijs... aangezien het toch redelijk stil is rond deze kaart...
Als je dat vergelijkt met den 5700U... dan heb je voor minder geld een dubbel zo snel presterende kaart...

Zeer opmerkelijk wat Nvidia hier doet...
Het is zoals ze in de review zeggen...
nVIDIA has done such a great job with their mainstream GeForceFX 5900XT that it may even steal a few sales away from the high end GeForceFX 5950 Ultra!

Wat zit daar achter
AsEeL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2004, 14:23   #12 (permalink)

Standaard

Wat is daar raar aan?

nVidia heeft beide kaarten gebouwd, de één is goedkoop, de ander duur. maar toch is die goedkope redelijk snel. Dus zeggen ze: "it may even steal a few sales".

Dit is vergelijkbaar met de ATi 9800. Mensen kunnen kiezen tussen een XT of een PRO, ze zijn beiden snel, maar de pro is toch goedkoper. je ziet dus ook dat de pro beter verkocht wordt.
jensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2004, 15:04   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsEeL
Nee hoor!
Geen ATI <> Nvidia topic
Ik wou enkel is meedelen dat het toch opmerkelijk is wat dit kaartje doet voor zo een kleine prijs... aangezien het toch redelijk stil is rond deze kaart...
Als je dat vergelijkt met den 5700U... dan heb je voor minder geld een dubbel zo snel presterende kaart...

Zeer opmerkelijk wat Nvidia hier doet...
Het is zoals ze in de review zeggen...
nVIDIA has done such a great job with their mainstream GeForceFX 5900XT that it may even steal a few sales away from the high end GeForceFX 5950 Ultra!

Wat zit daar achter
Het is opzich hetzelfde als met de radeon9800se, die is ook te modden naar een pro, het enige verschil is dat je die nvidia zeker weten kan ocen en dat je bij die ati net de mazzel moet hebben dat je geen kapotte pipelines heb.
Oud 10-03-2004, 20:31   #14 (permalink)

Standaard

ik had nog 5 weken terug een club 3d GF 5900 XT.
die heb ik nu verkocht en een radeon 9800 pro gekocht.
ik was over allebei zeer tevreden maar ik wilde toch wat snellers.
ik had bij 3dmark2k3 een score van +/- 4700 punten. met een amd 2400+ niet overklokt.
nu heb ik met die radeon 9800 pro een score van 5600.
hij word ook steeds goedkoper de 9800 pro gaan.
nog maar rond de € 220. ik had hem nog voor 241 gekocht bij yorcom
maar je kunt niet alles hebben.
Amd 2400+ | Ati Radeon 9800 PRO | 1 GB ram | 80 GB HD | 5.1 surround sound | Aopen dvd-speler | Abit NF7-S nforce 2 | | Pentium 4 2 GHZ | Ati radeon 9600 | 512 MB ram | 160 GB HD | 2.0 sound | NEC 1300 +/- DVD-Brander| DVD-speler | 19" Monitor |
Speedyweedy15 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2004, 21:07   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Speedyweedy15
ik had nog 5 weken terug een club 3d GF 5900 XT.
die heb ik nu verkocht en een radeon 9800 pro gekocht.
ik was over allebei zeer tevreden maar ik wilde toch wat snellers.
ik had bij 3dmark2k3 een score van +/- 4700 punten. met een amd 2400+ niet overklokt.
nu heb ik met die radeon 9800 pro een score van 5600.
hij word ook steeds goedkoper de 9800 pro gaan.
nog maar rond de € 220. ik had hem nog voor 241 gekocht bij yorcom
maar je kunt niet alles hebben.
Had je geprobeert om het nog wat over te clocken?
Die 5900XT van Club3D schijnen ook wel lekker te clocken.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
nVidia GeForce PCX-serie Demoniac News & Review Junkies 28 21-02-2004 07:38

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.