Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Discussie gesloten

LinkBack Discussietools
Oud 31-10-2003, 17:16   #1 (permalink)

Standaard SATA in raid.. tips graag

ik ben van plan 2 sata schijven in raid te zetten met mijn onboard ( Serial ATA Silicon ImageŽ Sil 3112A Controller with 2 ports ) controller....

paar vraagies hierover... hoeveel sneller zal dit zijn dan ata133 ? raid0 of raid1 heb ik geen verstand van... welke is sneller ?

en kan ik hiervanaf gewoon windows booten ?

bvd dank voor de antwoorden
Rich is offline  
Oud 31-10-2003, 17:52   #2 (permalink)

Standaard

sata is sneller, en het is de opvolger van ata133
dus ja je kan er uiteraard windows van booten, het is 150 ipv 133 dus het is ook sneller.

en wat wil je hebben aan gb's
je kan voor een WD Raptor 36 gb gaan om je windows op te zetten, en daarnaast dan een 250 gb of kleiner voor je data

de WD raptor is duur voor een 36 gb schijf (130 euros) maar draait wel op 10.000 tpm. in plaats van de 7200 tpm van de huidige standaard schijven, en is ook een heel stuk sneller (sneller dan scsi)
dit heefd grote voordelen met dingen als video bewerken (niet rippen van dvds, maar echt editen)

dus wat wil je ermee gaan doen....

greetz Sven
Oud 31-10-2003, 18:05   #3 (permalink)

Standaard

moet je voor raid dan niet 2 identieke schijven hebben ???
Ice T is offline  
Oud 31-10-2003, 18:45   #4 (permalink)

Standaard

ik hoorde dat die raptor nogal luidruchtig is..... ik heb liever alles wat stiller

ik d8 aan 2x 80 gb maxtors in raid hangen.... maar hoeveel win ik hier ongeveer op als iemand dat weet... in mb/s ofzo.... met googlen kan ik nix vinden

1x raptor = 130 euro en 2x maxtors = 160... denk dat ik dan liever die maxtors heb

maar wat ik van raid begrepen heb is dat je 2 schijven heb waar precies dezelfde data op staat en dan ie de load verdeelt over 2 schijven... dus dat schrijven even snel is maar lezen in principe 2 keer zo snel.. maar of dit klopt ?
Rich is offline  
Oud 31-10-2003, 18:58   #5 (permalink)

Standaard

nee, hij schrijft om en om een byte op een andere schijf dus het gaat 2x zo snel... of hij kopieert het naar een tweede schijf als back-up
Ice T is offline  
Oud 31-10-2003, 19:23   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ApC_Rich
ik hoorde dat die raptor nogal luidruchtig is..... ik heb liever alles wat stiller

ik d8 aan 2x 80 gb maxtors in raid hangen.... maar hoeveel win ik hier ongeveer op als iemand dat weet... in mb/s ofzo.... met googlen kan ik nix vinden

1x raptor = 130 euro en 2x maxtors = 160... denk dat ik dan liever die maxtors heb

maar wat ik van raid begrepen heb is dat je 2 schijven heb waar precies dezelfde data op staat en dan ie de load verdeelt over 2 schijven... dus dat schrijven even snel is maar lezen in principe 2 keer zo snel.. maar of dit klopt ?
Waar jij het over hebt is Raid 0. Er zijn ook nog andere varianten, ondermeer Raid 1, Rain 1.5, Raid 5 en dan nog een aantal. Ik heb in myn systeem twee Raptors in Raid 0 staan en daarnaast een 200 GB Maxtor voor opslag etc. Windows staat gewoon op de Raptors, start hij ook lekker snel van op. De Raptors zijn erg snel, beschikken over SATA aansluitingen (dus geen verloopstukjes nodig) en redelijk stil. Het nadeel natuurlijk te prijs. Maar twee andere identieke IDE schijven in Raid 0 zullen ook al een stuk sneller zijn dan jou huidige opstelling.
Oud 31-10-2003, 19:27   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1n54n3
Waar jij het over hebt is Raid 0. Er zijn ook nog andere varianten, ondermeer Raid 1, Rain 1.5, Raid 5 en dan nog een aantal. Ik heb in myn systeem twee Raptors in Raid 0 staan en daarnaast een 200 GB Maxtor voor opslag etc. Windows staat gewoon op de Raptors, start hij ook lekker snel van op. De Raptors zijn erg snel, beschikken over SATA aansluitingen (dus geen verloopstukjes nodig) en redelijk stil. Het nadeel natuurlijk te prijs. Maar twee andere identieke IDE schijven in Raid 0 zullen ook al een stuk sneller zijn dan jou huidige opstelling.
weet je toevallig ook wat et ongeveer scheelt in prestaties ?
ik heb nu een 120 gb maxtor ata133... als ik dus die 2 sata maxtor in raid0 hang hoeveel zou et dan schelen... procentueel of in mb\s ?
Rich is offline  
Oud 31-10-2003, 20:12   #8 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ice T
nee, hij schrijft om en om een byte op een andere schijf dus het gaat 2x zo snel... of hij kopieert het naar een tweede schijf als back-up
De theoretische doorvoersnelheid wordt 2 keer zo hoog, maar dat haal je nooit. Je PCi-bus kan niet zoveel data verwerken, je HDD-controller moet steeds wisselen tussen de schijven wat ook tijd kost, etc. Wat wel ongeveer de snelheidswinst is in RAID is overigens makkelijk op te zoeken via Google en over het verschil tussen de verschillende RAID-types is helemaal eindeloos veel te vinden (zie hier voor een duidelijk Nederlandstalig overzicht)
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline  
Oud 31-10-2003, 20:19   #9 (permalink)

Standaard

[MODBREAK]

Laats een heel mooi stukje over raid in de FAQ gezet, wat voor IDE geldt, geldt ook voor Sata, en voor SCSI.

Your friendly neighbourhood moderator: Fleppuhstein.
Bij oneenigheid over een van mijn mod acties neem contact op via MSN, PM of Mail

[MODBREAK]
Fleppuhstein is offline  
Discussie gesloten
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
RAID: 2x SATA 40GB Mr. Oizo Hardware Junkies 7 18-12-2006 19:47
beetje hulp graag Sendar Casemod Junkies 9 22-07-2006 16:07
hulp bij OC graag, n00b in action Sendar Cooling & OC Junkies 2 28-05-2006 11:59
graag jullie hulp... collie Hardware Junkies 0 20-01-2006 17:19
HD in houd van sata naar sata raid verplaatsen. eXistenZ Software Junkies 5 11-03-2004 16:05

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.