Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 4-10-2003, 21:55   #1 (permalink)

Standaard Betaalbare raid5 controllers?

Aangezien ik binnekort een raid5 systeemp wil aanschaffen voor mijn server moet er dus ook een (dure) raid controller bij.
Nu heb ik al even lopen kijken, het beste wat ik tot nu toe heb gevonden is de promise FastTrak SX4000, die is nog een beetje betaalbaar en heeft wat ik wil.
De lite versie schijnt overigens goedkoper te zijn maar die kan ik nergens vinden.
Voordel van de promise is natuurlijk dat hij internet geheugen heeft en zijn eigen processor, er gaat sdram in :P

Nu is mijn vraag, zijn er nog goedkopere\betere alternatieven voor deze die het liefst onder de 150 liggen? Na wat gezoek heb ik zelf niet echt iets kunnen vinden.

Voor de geintresseerde, het wordt dus een raid 5 systeem met 3 of meer 120gb schijven wat bij 3 schijven dus 240 gb is :P
Eergassie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-10-2003, 22:17   #2 (permalink)

Standaard

hmz.. goed topic kan ik ook ff mn vraagje stellen: ik wil dus ook met raid gaan werken.. ik denk aan raid 0 met 4 20 gig schijven waarvan 2 als mirror.. maar moet ik gan gewoon t zelfde merk hebben of ook precies t zelfde type?
  Met citaat antwoorden
Oud 4-10-2003, 22:20   #3 (permalink)

blackgoth's schermafbeelding

Standaard

maakt niet veel uit, 20 gb is 20 gb, let wel op de speeds van je HDDS. dus geen 7200rpm en 5400rpm door elkaar

@ts er zijn bijna geen goedkope RAID5 kaarten...
blackgoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-10-2003, 23:12   #4 (permalink)

Standaard

idd, RAID5 is gewoon duur, sim-pol.
maar de datasecurity is natuurlijk een groot voordeel van Raid5 over Raid1
tis maar waar je voor wil betalen.
FireWurX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-10-2003, 23:25   #5 (permalink)

Standaard

als je het zeker weten bij 3 schijven houdt kan je volgens mij beter een raid-0 kaart aanschaffen, en het zelfde als Diontjuh doen (als dit mogelijk is...)
Oud 4-10-2003, 23:37   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -PartyBoy-
als je het zeker weten bij 3 schijven houdt kan je volgens mij beter een raid-0 kaart aanschaffen, en het zelfde als Diontjuh doen (als dit mogelijk is...)
diontje maakt van 4 schijven een RAID0+1 setup
2 schijven die steeds elkaars kopie zijn, hoe was je van plan dat voor elkaar te krijgen met 3 schijven? nog eens 3 bijkopen?
dan kan je toch beter een RAID5 controller kopen
het is trouwens zo, dat hoe meer schijven je aan RAID5 hangt, hoe meer ruimtegebruiks efficientie je krijgt.
Oud 5-10-2003, 01:05   #7 (permalink)

Standaard

Raid 5 is de security van raid 1 maar kost je niet zoveel hdd's

wat ie doet is een soort van recovery record opslaan op de extra hdd. Ik weet dat mijn rocketraid 404 na bios update ook gewoon raid 5 ondersteunt.

raid 5 is voor datacenters etc interesant omdat het je niet zo mega veel disks kost.

als je echt alles super veilig wil pak dan goedkoope raid 5 controller, want de capaciteiten denk ik nie dat je nodig hebt, kan natuurlijk altijd wel : )
Oud 5-10-2003, 08:38   #8 (permalink)

Standaard

Die highpoint 404 ziet er ook zeer goed uit!
Van de winkels waar ik hem gezien heb kost hij 150 euro, in amerikaanse reviews staat dat hij voor 90 $ over de toonbank gaat!!!

Enige idee waar je die voor een redelijke prijs kan krijgen?
Oud 5-10-2003, 11:00   #9 (permalink)

Standaard

uhmm 150 is erg al erg weinig hoor!
de goedkoopste RAID5 IDE controller die ik gezien heb was 350!
ik zou echt zo snel mogelijk naar de shop rennen en dat ding van 150 halen (mits het voldoet aan de eisen)
Oud 5-10-2003, 12:00   #10 (permalink)

Standaard

Hmm, ik heb hem al gevonden voor 130
http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_9.shtml

Binnenkort ga ik er waarschijnlijk zo een aanscahffen, samen met 120 gb schijven.
Oud 5-10-2003, 14:23   #11 (permalink)

Standaard

Als je vraagt naar "de goedkoopste" bij een raid 5 controller zou ik nog maar even helemaal niks aanschaffen en je even verdiepen in de materie.
Bij RAID5 kun je niet bezuinigen op de controller, da's net zoiets als proberen een pacemaker bij de hema te kopen. :P
RAID5 is zeer complex, en het verschil tussen een krachtige chipset (die dus alles zelf doet) en een 'budget' (die de CPU veel laat doen) is snel genoeg te merken. Het is preferabel een RAID kaart te kiezen met een zo laag mogelijke CPU-usage, want er zijn er bij die 5% trekken, en die 15% trekken. Dat is nogal een verschil. Daarnaast kun je er niet zomaar elke harde schijf aan hangen, zoals bij de RAID0 en RAID1 kaartjes die nog wel eens op mobo's zitten. Bij RAID5 moeten hoogwaardige (lees: identieke) schijven worden aangeschaft. Ook kun je niet zomaar elke kabel eraan hangen. Rounded Cables zijn uit de boze, evenals ATA33 kabels. Je moet echt kwaliteit hebben, of je moet een kaart kopen waar de kabels al bij zitten.

Ik zou even de RAID faq op GoT doorlezen, en veel reviews lezen.

Ikzelf heb een 8 poorts controller van 3Ware, te weten de Escalade 7500-8, een schitterende kaart, maar die kostte we 500+ euro. Dat is ook ongeveer de richtprijs voor een RAID5 controller, en ver daaronder moet met enige voorzichtigheid benaderd worden.

Veel succes
Oud 5-10-2003, 14:32   #12 (permalink)

Standaard

Ik weet wat raid5 controllers inhouden, heb ook al reviews gelezen!
Harddisks worden allemaal 120 gb maxtor schijven wat toch wel goed zou moeten werken, kabels zitten bij de kaart

Achja, en wat dat betreft is het ook wel zo, zo'n promise kaart(sx4000) heeft zijn eigen processor wat veel scheelt op je proc load, is ook wel logisch
Oud 5-10-2003, 15:03   #13 (permalink)

Standaard

Waarom eigenlijk 3x120GB? Nu kun je maar 66% van je ruimte benutten, en als je nou 4x80GB neemt oid, kun je 75% benutten. Scheelt een hoop hoor.
Oud 5-10-2003, 15:07   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door casemodderpoel
Waarom eigenlijk 3x120GB? Nu kun je maar 66% van je ruimte benutten, en als je nou 4x80GB neemt oid, kun je 75% benutten. Scheelt een hoop hoor.
Daar heb je gelijk in!

Alleen die 3ware 7500 ben ik niet zo weg van,

Hier wordt ie de pan in gehakt!
Alhoewel hij in bijv array reconstrueren wel weer veel sneller is.

edit: in andere tests is ie dan wel weer sneller, maar in de meeste raid5 tests is de promise heel snel!

/edit2: Cpu load van de promise is daarintegen weer hoog , hmmz, twijfelgevalletje, of voor de 180 euro kostende sx4000, of voor de 350 euro kostende escalade 7500-4......
Oud 5-10-2003, 18:20   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eergassie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door casemodderpoel
Daar heb je gelijk in!

Alleen die 3ware 7500 ben ik niet zo weg van,

Hier wordt ie de pan in gehakt!
Alhoewel hij in bijv array reconstrueren wel weer veel sneller is.

edit: in andere tests is ie dan wel weer sneller, maar in de meeste raid5 tests is de promise heel snel!

/edit2: Cpu load van de promise is daarintegen weer hoog , hmmz, twijfelgevalletje, of voor de 180 euro kostende sx4000, of voor de 350 euro kostende escalade 7500-4......
Promise is snel omdat ie de CPU veel laat doen, en als je die 3Ware neemt, die doet veel zelf, zodat jij lekker kunt Quaken tijdens het pr0n-leechen :P
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
betaalbare winkel voor lcd-schermpjes Tommexx Shop Junkies 2 17-07-2007 13:18
Goede betaalbare TFT schermen? SaphuA Hardware Junkies 6 2-04-2005 18:26

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.