| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen! |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 maart 2008
| Ey, Ik heb nu een server met een dikke lading IDE schijfjes van rond de 10-40GB. En ik heb een chronish GB tekort. Daarom dacht ik mijn collectie uit te bereiden met nog meer schijfjes. Helaas zit de onboard controller vol. Dus ik dacht aan een SATA pci kaart met Raid 1 functionaliteit. Nu zat ik te denken over deze pci kaart: Sweex - SATA PCI Card Raid 0+1 - 2 Poorts nu: € 25.67 Bestel snel!. Helaas is hij van Sweex wat mij weinig uitmaakt, maar vele mensen vinden dit merk slecht. Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij een kaart aanraden met meer Sata poorten en evt geen raid functionaliteit? Alvast bedankt.
__________________ - [CiP] Black_Cube |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Aan een pci naar SATA kaartje kan volgens mij niet zoveel fout gaan. Ik zou het proberen, en als het werkt, gewoon laten werken en niet aankomen ![]()
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Daar zit een chip op van JMicron of Silicon Image. Waarschijnlijk is het kaartje ook een referentie-ontwerp van de chipfabrikant waar Sweex een sticker met hun logo op plakt en een doosje omheen doet. Kan dus inderdaad weinig mee mis gaan. Hou er echter wel rekening mee dat voor sommige van deze kaartjes er geen Linux-drivers zijn, mocht je daarmee iets willen doen op je server. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Server draait windows 2000 stabiel sinds kerst, dus niets meer aan doen Als ik geld heb voor controller + 2x500Gig disk dan zal ik het proberne.Trouwens, nog een vraag. Die server heeft een schijflimiet van 40Gig per channel (40 Gig per primary master, primary slave, secundary master, secundary slave) dus 160Gb is de max. Maakt dat met een sata kaartje nog wat uit? Omdat het in principe niet via de IDE controller gaat maar via PCI.
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Die limiet wordt bepaald door je harddisk controller en grotere schijven zullen dus zonder problemen herkend worden. Hou er echter wel rekening mee, dat Windows 2000 maar 128 GB van een schijf kan gebruiken. Om dat te omzeilen zal je Windows XP met SP1 moeten gebruiken. Server 2003 kan ook, maar voor het sharen van bestanden in een privé-situatie heeft dat echt geen voordelen tov XP. Edit: volgens diverse hits op Google heeft Windows 2000 sinds Service Pack 4 wel ondersteuning voor LBA48. (dat is wat je nodig hebt om over die 128GB-limiet heen te komen) Gewoon proberen dus en anders XP installeren, hardwarematig is het geen enkel probleem. Laatst gewijzigd door Demoniac : 9-05-2008 om 23:20. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Xp wordt moeilijker ![]() 433mhz celeronnetje 192mb ram
| | |
| | #8 (permalink) |
| Volgens mij kan het gewoon met 2000 dus. Dit ga ik dus nog kopen: Sweex SATA PCI card 2x 500gig Samsung schijfjes Sata kabels Wat ik me later nog afvroeg Als ik alle IDE channels vol heb, moet ik dan een channel vrij maken (10gig schijfje weg maakt niet uit) of maakt die nog een 3e channel aan. En, is het handiger om voor mij een Raid-0 opstelling te maken of Raid-1. Als ik nl met 2x 320 Gig werk dan verlies ik in principe dus 320 gig, terwijl die extra ruimte juist handig is om mijn films op te parkeren.
__________________ - [CiP] Black_Cube Laatst gewijzigd door BlackWhizz : 10-05-2008 om 21:05. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Je PCI kaartje heeft een eigen bios, die voor de bios van je pc opstart. Dan geeft ie aan dat er nog een paar poorten nodig zijn, die worden dan automatisch opgenomen in de bios van je pc. Bij mijn pci->IDE kaart werkte dat zo...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Geregistreerd: 23 januari 2003 Locatie: bankje in het park in bussum/hilversum
| Citaat:
| |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Dan wordt het dus gewoon een PCI sata kaartje zonder raid functie. Dan heb ik ook voor minder geld meer Gigabytes. 2x 320gig is duurder als 1tb drive. Denk toch niet dat ik aan de limiet begin te komen als ik het netwerk overzet naar 1gb lan en dan met 1gigabit gegevens overpomp.
| | |
| | #12 (permalink) |
| Je zult nooit 1Gbit halen met je netwerk, simpelweg omdat je schijven nog geen 100Mbits/s kunnen lezen/schrijven...
| | |
| | #14 (permalink) |
| Ja ok... nu zit je ruimer in je bandbreedte, das waar... Maar ik bedoel: voor de huis/tuin/keukengebruiker is dit overkill.
| | |
| | #15 (permalink) |
| Ben ook geen gebruiker, maar misbruiker :P Maar gigabits dan kun je iig rond de 50mb/s aan gegevens overplaatsen. dat was mijn doel en ik hoop dus dat voor mekaar te krijgen.
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Riad stuurprogramma enkel voor sata? | boyac | Software Junkies | 3 | 29-08-2006 20:47 |
| Server geheugen alleen wat voor type?? | DJD xtreem | Hardware Junkies | 7 | 13-06-2005 17:28 |
| php en mysql support voor home server | inanc_gangster | Software Junkies | 2 | 5-04-2004 13:25 |
| HD in houd van sata naar sata raid verplaatsen. | eXistenZ | Software Junkies | 5 | 11-03-2004 16:05 |
| Argumenten tégen een router en vóór een PC als server | the widow maker | Hardware Junkies | 21 | 25-09-2003 22:12 |