Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 14-05-2007, 11:49   #1 (permalink)
jmw

Standaard Enkle vraagjes over vanalles.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar u heb ik toch een aantal vragen.

Ik vraag hier om de feiten, niet om jullie mening, dus dit is niet een kwestie van smaak.

Processor:
1. Wat is beter amd of intel van het zelfde aantal Ghz en Mhz.
2. Wat is het verband tussen Ghz en Mhz? ik heb momenteel een 2.20 ghz 2200mhz processor, maar ik zie vaak bij andere pc's dat het ghz hoger is dan het mhz.
3. Dual core. Ik zie tegenwoordig vaak dat de pc's worden uitgerust met dual core, maar het aantal Ghz, en mhz is toch kleiner. Hoe kan dit dan sneller zijn?
4. Hoe goed moet een processor gekoeld zijn? wat zijn +/- de krietieke tempratuurwaarden.

Videokaart:
Dit moet met een aansluiting zijn voor z'n ouderwetse beeldschermaansluiting, en niet voor tft.
1. wat is beter Ati of nVidia met zelfde speciefiekaties?
2. Wat is het verschil tussen het aantal MB? de 256mb is soms beter dan de 512 mb versies terwijl de ander meer geheugen heeft. Hier wat meer info over graag.
3. De videokaart moet afgestemd zijn op de processor. Je kunt nog wel z'n goeie videokaart hebben, maar als de processor het niet aan kan heb je er weinig aan. Dus wat is een goede balans hiertussen?
4. Hoeveel ruimte moet er tussen de videokaart en de kaart in het slot ernder?, of maakt dit niets uit?

Moederbord:
1. Wat is een goed merk? en is betrouwbaar. ik wil minimaal 3 slot's hebben en 1 slot voor de videokaart. en een processor kunnen aansluiten van +/- 3.20 ghz. (maar moet wel in combinatie zijn met het gevraagde hierboven dat het wel complitablel is met de videokaart) en minimaal 2x 1gb kwijt kunnen aan werkgeheugen.
2. werkgeheugen, wat is beter 2x 1gb of 1x 2gb?

koeling:
1. hoe goed moet de northbridge gekoeld worden?
2. zelfde voor cpu
3. ook voor videokaart (hoewel die zelf wel goed gekoeld word)
4. harde shijfen, koelen of niet?

dit zijn wat vraagjes, ik hoop dat ze alemaal beantwoord kunnen worden. Ik zal ongetwijfeld wel wat vergeten zijn, maar dat word dan nog wel aangevuld.

Alvast bedankt.

(en ik vraag hier niet naar meningen maar naar feiten dus dit gaat niet over eigen smaak)
jmw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2007, 14:23   #2 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard Re: Enkle vraagjes over vanalles.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jmw
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar u heb ik toch een aantal vragen.

Ik vraag hier om de feiten, niet om jullie mening, dus dit is niet een kwestie van smaak.

Processor:
2. Wat is het verband tussen Ghz en Mhz? ik heb momenteel een 2.20 ghz 2200mhz processor, maar ik zie vaak bij andere pc's dat het ghz hoger is dan het mhz.
3. Dual core. Ik zie tegenwoordig vaak dat de pc's worden uitgerust met dual core, maar het aantal Ghz, en mhz is toch kleiner. Hoe kan dit dan sneller zijn?
4. Hoe goed moet een processor gekoeld zijn? wat zijn +/- de krietieke tempratuurwaarden.
1) Is niet zomaar te zeggen. De Pentium 4 is ontworpen om hele hoge kloksnelheden te halen, maar kan daardoor minder werk verrichten per klokcyclus. Echter met het verschijnen van de Core 2 processors heeft Intel duidelijk ook gekozen voor een processor die op lagere snelheid toch een hoop werk kan verrichten. Daarnaast verschilt het per proces welke CPU er sneller is. De beste manier om er achter te komen welke processor op welk gebied sneller is, is het lezen van reviews/vergelijkingen.
2) 1 GHz = 1000 MHz - klik
3) Bij een dualcore zitten er 2 processorcores in 1 behuizing. Hierdoor kan je 2 processen tegelijk draaien. (bij een singlecore processor wordt steeds gewisseld tussen verschillende processen)
4) Tot ongeveer 70 graden hoef je je geen zorgen te maken over de warmte.

Citaat:
Videokaart:
Dit moet met een aansluiting zijn voor z'n ouderwetse beeldschermaansluiting, en niet voor tft.
2. Wat is het verschil tussen het aantal MB? de 256mb is soms beter dan de 512 mb versies terwijl de ander meer geheugen heeft. Hier wat meer info over graag.
3. De videokaart moet afgestemd zijn op de processor. Je kunt nog wel z'n goeie videokaart hebben, maar als de processor het niet aan kan heb je er weinig aan. Dus wat is een goede balans hiertussen?
4. Hoeveel ruimte moet er tussen de videokaart en de kaart in het slot ernder?, of maakt dit niets uit?
Bij vrijwel alle videokaarten worden verloopstukjes geleverd om een CRT-monitor aan te kunnen sluiten.[/quote]1) Net als bij processoren lastig te zeggen. Vergelijkbare modellen zijn in snelheid over het algemeen redelijk aan elkaar gewaagd. Welke sneller is hangt ook hier meestal af van de applicatie die gedraaid wordt.
2) Het aantal MB's geheugen op een videokaart is verantwoordelijk voor de hoeveelheid textures die je kaart kan verwerken. De snelheid in games is vooral afhankelijk van de gebruikte chip, de hoeveelheid geheugen is hier meestal op afgestemd. Er zijn wel fabrikanten die meer geheugen op een kaart bouwen dan normaal, maar dit wordt dan nauwelijks gebruikt. Het beste koop je dus de kaart met de snelste chip die binnen jouw budget ligt.
3) Als je een Core 2 of Athlon X2 processor koopt, zijn die in principe snel genoeg om alle videokaarten van dit moment goed te gebruiken. Hier is niet echt een duidelijke regel voor, je zou wel bij een grote computerbouwer kunnen 'afkijken' welke processor/videokaart zij combineren.
4) De meeste videokaarten nemen op dit moment 2 slots in beslag. Het lijkt mij verstandig om daaronder nog een slot vrij te laten, zodat de koeler van de videokaart goed lucht kan aanzuigen.

Citaat:
Moederbord:
1. Wat is een goed merk? en is betrouwbaar. ik wil minimaal 3 slot's hebben en 1 slot voor de videokaart. en een processor kunnen aansluiten van +/- 3.20 ghz. (maar moet wel in combinatie zijn met het gevraagde hierboven dat het wel complitablel is met de videokaart) en minimaal 2x 1gb kwijt kunnen aan werkgeheugen.
1) In principe zijn er geen slechte moederborden meer. Asus, Gigabyte, MSI, Abit, Epox, ze leveren allemaal prima spul. Qua uitrusting verschillen de borden nog wel eens, maar wat je daarvoor uitkiest is vooral een kwestie van smaak. Er zijn wel mensen die roepen dat Merk X slecht is, maar over het algemeen zijn dergelijke opmerkingen gebaseerd op ervaringen van lang geleden, of met 1 of 2 exemplaren van het betreffende merk. Als het echt zulke rommel was, dan zou niemand het nog kopen, toch?
2) 2 x 1GB. Is sneller want het moederbord kan beide modules beurtelings aanspreken, bij een enkele module moet je steeds wachten tot een opdracht is uitgevoerd. Daarbij zijn 2GB geheugenmodules nog erg duur in verhouding tot 2 x 1GB modules.

Citaat:
koeling:
2. zelfde voor cpu
1) In principe voldoet de standaard koeler op de northbridge.
2) Ook bij de CPU voldoet de standaard koeler (anders hadden ze die niet meegeleverd) of een koeler van een ander merk waarbij je wel moet kijken of deze geschikt is voor jouw processor. Over het algemeen staat op de website van de fabrikant wel vermeld tot welke snelheid je de koeler kan gebruiken.
3) Zie hierboven en vervang CPU/processor door GPU/videokaart. :P
4) Harde schijven hebben genoeg aan een fris briesje van een casefan, maar moeten absoluut wel gekoeld worden. Dat verkleint het risico op crashes echt enorm!

Citaat:
dit zijn wat vraagjes, ik hoop dat ze alemaal beantwoord kunnen worden. Ik zal ongetwijfeld wel wat vergeten zijn, maar dat word dan nog wel aangevuld.

Alvast bedankt.

(en ik vraag hier niet naar meningen maar naar feiten dus dit gaat niet over eigen smaak)
Ik hoop dat ik het een en ander voor je opgehelderd heb
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2007, 14:54   #3 (permalink)

Aight, het is dat ik net even niets te doen heb, maar daar gaat ie.

Processor:

AMD heeft een andere manier om de data te verwerken, welke soms effectiever is. Echter vergelijken ze hun processor met een 'standaart' Intel processor, zodat bijvorbeeld een AMD xp van 1400MHz een AMD xp 1600+ heet. Hij zou vergelijkbaar zijn met een Intel processor van 1600MHz. Echter is dit tegenwoordig niet echt meer van toepassing.

MHz = Mega Herz
GHz = Giga Herz
1MHz = 1.000.000 (miljoen) Herz. (pulsen per seconde)
1GHz = 1.000.000.000 (miljard) Herz.
GHz is dus gewoon een stap (x1000) hoger.

Een Processor van 2.20GHz Verwerkt dus 2.200.000.000 pulsen per seconde.

Als je andere aantallen ziet zal het dus een AMD zijn waarschijnlijk. Mijn XP 1600+ geeft in systeeminformatie ook 1.4GHz aan.

Bij dual core staan er twee processors naast elkaar (in een behuizing), en kunnen ze dus het werk verdelen. Als de ene processor sterk gebruikt wordt kan de ander een deel overnemen. Dit zorgt er dus voor dat je pc erg veel tegelijk kan doen.

Dat staat vaak bij de informatie van een processor. AMD's kunnen over het algemeen iets hogere temperaturen aan, maar ze leveren ook meer hitte. Mijn AMD wil ik niet boven de 60*C, terwijl hij een max temp van 90*C heeft. (Dus de temp waarop beschadigingen voor kunnen komen.) Veel moederborden hebben een ingebouwde beveiliging die je vanuit je bios kunt instellen. Bij mij staat ingesteld dat de pc vanzelf afsluit bij 70*C.
Echter haalt hij de 45*C nog niet eens, dus dat zit wel goed. :P

Videokaart:

Je kunt adapters krijgen om DVI aansluitingen ('die voor tft') om te zetten in VGA. (De ouderwetse)

Over het algemeen maakt NVidia wat sterkere kaarten, maar produceren deze ook meer hitte, waardoor extremere koeling nodig is. Ook trekken NVidia kaarten over het algemeen wat meer stroom.

De hoeveelgeid RAM op een videokaart is niet zo heel belangrijk. De snelheid waarmee de kaart van het RAM gebruik kan maken wel. Je moet dus de snelheid, de soort grafische processor, en de soort en snelheid RAM ook merekenen.
De factoren die een rol spelen:
- De GPU (Grafische Processor) zelf, een nieuwere GPU heeft vaak meer functies, meer processing units, en een hogere kloksnelheid. (In MHz)
- De snelheid van je geheugen. (RAM) Het kost de GPU ook tijd om data uit te wisselen met het geheugen, hoe sneller je geheugen, hoe beter dit gaat.
- Het type Geheugen. Op grafische kaarten kwam je eerst veel DDR geheugen tegen, maar tegenwoordig ook DDR2 en DDR3. De hogere versies zijn anders ontworpen waardoor ze beter functioneren. Op de nieuwste NVidia kaarten (8xxx serie) vind je vaak ook DDR4 geheugen.

Tjah... Een goede balans? Dat is eigenlijk niet te zeggen. Ja als je een zware 8800GT kaart op een P4 2.5GHz systeem zet, ja dan kan je processor het waarschijnlijk niet bjihouden. Maar met een beetje nieuwe 64bit dualcore processor maakt het eigenlijk geen donder meer uit.

Hoe meer hoe beter. Dan kan de kaart zijn warmte beter kwijt. Probeer eerst de PCI slots het verste van de videokaart te gebruiken, dat je lekker veel ruimte overhoudt.

Moederbord:
1. Wat is een goed merk? en is betrouwbaar.

Goede merken:
ASUS
MSI
DFI
Gigabyte

ik wil minimaal 3 slot's hebben en 1 slot voor de videokaart.
Waarom 3 slots? Een extra geluidskaart misschien, hoewel nieuwe MOBO's prima geluid onboard hebben. Netwerkkaart zit tegenwoordig ook bijna altijd onboard.

Slot voor de videokaart, hier zijn 2 mogelijkheden.
AGP en PCI-e

Neem maar een met PCI-e, dit is twee keer zo snel, en hiervoor zijn veel meer kaarten te vinden.

en een processor kunnen aansluiten van +/- 3.20 ghz. (maar moet wel in combinatie zijn met het gevraagde hierboven dat het wel complitablel is met de videokaart)
Dus je gaat nog steeds voor de erg hoge kloksnelheden? Ik zou voor een Dual core gaan. Zowel Intel als AMD leveren Dual core processors. Bij intel de 'Core 2 Duo' en bij AMD de 'Athlon 64 X2'. Het voordeel van lagere kloksnelheden is dat de processor minder hitte produceert en de koeling stiller kan zijn.
Wil je niet voor een dual core gaan? Koop dan een gewone Athlon 64. Deze verslaan de standaart Pentium 4's veruit.

en minimaal 2x 1gb kwijt kunnen aan werkgeheugen.
Moet lukken, nieuwe moederborden rekenen op DDR2 Geheugen, en kunnen allemaal plankjes aan van 2GB max. Elk moederbord heeft sowiso 2 slots, dus jou wensen kunnen worden worden verwerkt. Ik raad een MOBO met 4 slots aan, in geval van latere uitbreiding.

Dat hangt er vanaf.
Als het in Dual Channel werkt, (Niet verwarren met dual core! Heeft er niets mee te maken!) dan is 2x 1GB beter, omdat de twee plankjes hun bandbreedte kunnen verdubbelen. Als je moederbord geen dual channel ondersteunt maakt het niets uit. Als een moederbord dit ondersteunt staat dit bij de specs aangegeven.

koeling:

Een simpele heatsink (koelrib) die er standaart op zit is gewoon voldoende. Hieraan hoef je geen extra aandacht te besteden.

2. zelfde voor cpu
Bij een 'Boxed' CPU wordt een koeler bijgeleverd. Deze is goed genoeg voor de processor uiteraard. Andere koelers zijn alleen interessant als je wilt gaan overklokken of als de huidige koeler teveel lawaai maakt.

Je zegt het zelf al, een videokaart wordt standaart prima gekoeld. De fabrikant zet hier uiteraard een koeler op die voldoende koelt. Ook hier geldt dat een nieuwe alleen interessant is als je wilt overklokken of als de koeler veel lawaai maakt.

Ikzelf vind het erg fijn om harddisks te koelen, aangezien mijn huidige harddisk minder snel presteert als hij langer aanstaat. Het is echter al genoeg om een beetje luchtstroming eromheen te hebben, in de vorm van een roostertje of een fannetje.

Edit: @Demoniac. STERF! Je was eerder.
Ik weet waar jou huis woont :P Wacht jij maar...
mr.stijntje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2007, 16:01   #4 (permalink)
jmw

Standaard

Bedankt voor de reacties, het heeft me aardig wat opheldering gegeven.
Oud 14-05-2007, 22:50   #5 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mr.stijntje
[knip]
Edit: @Demoniac. STERF! Je was eerder.
Ik weet waar jou huis woont :P Wacht jij maar...
Had ik al verteld hoeveel 'contacten' ik heb in Culemborg? Ik denk trouwens dat jouw uitleg voor een beginner wat begrijpelijker is, ik draaf in mijn expertise nog wel eens een beetje door met vaktermen
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2007, 11:54   #6 (permalink)

Standaard

Ja, omdat het te merken is dat dit een beginner is, heb ik die termen zoveel mogelijk vermeden. Ik moest me wel heel erg inhouden hoor!

Citaat:
Had ik al verteld hoeveel 'contacten' ik heb in Culemborg?
Nee, vertel.
mr.stijntje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2007, 13:10   #7 (permalink)

Standaard

WOW, jmw heeft zijn vragen duidelijk opgespaart. :P
Oud 15-05-2007, 14:17   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Oizo

Ja, zeg dat wel!! :P
Oud 15-05-2007, 14:44   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MC>JUNK
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Oizo
Ja, zeg dat wel!! :P
Is overigens prima hoor. Beter 1 groot (en overzichtelijk!) topic, dan tientallen kleine.
Oud 15-05-2007, 16:38   #10 (permalink)

SupReme's schermafbeelding

Standaard

Ik vind toch dat z'n topic titel niet klopt...

Het zijn niet enkele vraagjes, meer een shitload aan vragen :P
SupReme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2007, 19:15   #11 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

En een shitload aan berichtjes over de antwoorden van de vragen :P
Oud 16-05-2007, 17:29   #12 (permalink)
jmw

Standaard

Ik heb nu toch nog een paar vraagjes over dual core.

1. bestaat dit uit 2 processor's die op 2 sockets op het moederbord horen ofzo? of werkt het netzoals je gewend bent met een enkele processor op 1 socket?

2. Stel ik wil z'n soort moederbord kopen: linkje naar moederbord
Wat voor (dual) processor(s) raden julie daarbij aan?
Oud 16-05-2007, 18:53   #13 (permalink)

SupReme's schermafbeelding

Standaard

1. Je hebt gewoon 1 socket, als ik me niet vergis socket 775.

2. Dat is een kwestie van waar je hem voor gaat gebruiken, en waar jij je het best in kunt vinden.
SupReme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2007, 19:00   #14 (permalink)

GC_Vos's schermafbeelding

Standaard

Je kiest wel gelijk een van de duurste mobo's die er te krijgen zijn :P. Je kan beter een mobo bij een cpu zoeken dan andersom. Nu zit je gelijk aan Intel vast. Er is niet echt een aan te raden cpu bij een specifiek mobo. Als de cpu de goede socket heeft, werkt het sowieso. Zoek dus gewoon eerst een goede processor en kijk dan of je er een leuk moederbord bij kunt vinden. Compatibaliteit met bijv. de hdd zou bij de nieuwere mobo's geen probleem moeten zijn.

Als je echt specifiek voor dit mobo gaat, heb je blijkbaar genoeg geld op je rekening staan om er een E6600 of beter bij te kopen.
GC_Vos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2007, 16:03   #15 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Dan denk ik eerder dat ie geld genoeg heeft voor een quadcore ofzo
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vanalles met diskette drive (probleem) Warheart Software Junkies 4 27-06-2006 17:10
Vraagjes brantje Elektronica Junkies 31 27-06-2005 10:22
Vraagjes booger Hardware Junkies 1 16-05-2005 22:45
Paar vraagjes oObreezerOo Hardware Junkies 12 12-04-2005 17:11

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.