Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 29-08-2006, 15:09   #1 (permalink)

Standaard Veilig formateren

Ik verkoop mijn pc, inclusief harde schijf.
Maar hoe ben ik zeker dat er geen bestanden meer met file recovery kunnen achterhaald worden (netbanking, paswoorden, ...) Ik heb dergelijke programmas zelf al gebrukt, en heb zelfs bestanden teruggevonden die dateren van 2 format's eerder.

Ik vond op internet een oplossing met een linux dvd. Heb je geen command in dos ofzo om relatief zeker te zijn dat bestanden niet meer achterhaald kunnen worden.
Oud 29-08-2006, 17:27   #2 (permalink)

SupReme's schermafbeelding

Standaard

Ehm, mischien een idee, om je hardeschijf gewoon niet te verkopen?

gaat ie wel voor iets minder weg, maar je kunt altijd de hardeschijf bij je nieuwe PC prikken
SupReme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2006, 22:02   #3 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Opstarten met een Linux live-CD en enkele keren dd if=/dev/random of=/dev/hda en dd if=/dev/null of=/dev/hda (ombeurten random data en nullen naar de harddisk schrijven) is niet zo moeilijk hoor Maar er zijn vast ook voor Windows programma's te krijgen die dit doen.

Waarom staat dit trouwens in HW Junkies, formatteren is een softwarematige bezigheid
Oud 29-08-2006, 22:22   #4 (permalink)

Standaard

Ik denk omdat het over zijn HD ging :P
tukkerpride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2006, 22:39   #5 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Als je beschikt over een moederbord met een Silicon Image RAID controller, dan zou je de hdd daar eens aan moeten hangen en het RAID menu moeten openen (bij booten, vlak na de optie om in het BIOS te komen, mocht hij er niet bij staan moet je ff RAID inschakelen in BIOS). In het RAID menu kun je vervolgens een Low Level Format uitvoeren. Ik heb het niet getest, maar volgens mij is dit wel de veiligste manier om je hdd te formatteren.
Met een beetje Googlen kwam ik terecht op KillDisk.com deze site heeft een gratis programma om je hdd veilig te formatteren. Misschien nog wel beter dan een low level format.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2006, 12:05   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koradhil
Als je beschikt over een moederbord met een Silicon Image RAID controller, dan zou je de hdd daar eens aan moeten hangen en het RAID menu moeten openen (bij booten, vlak na de optie om in het BIOS te komen, mocht hij er niet bij staan moet je ff RAID inschakelen in BIOS). In het RAID menu kun je vervolgens een Low Level Format uitvoeren. Ik heb het niet getest, maar volgens mij is dit wel de veiligste manier om je hdd te formatteren.
Met een beetje Googlen kwam ik terecht op KillDisk.com deze site heeft een gratis programma om je hdd veilig te formatteren. Misschien nog wel beter dan een low level format.
Ik denk dat zelfs een low-level format ongedaan gemaakt kan worden. (de data blijft dan ook nog op de platters aanwezig) De enige manier om het echt weg te krijgen is de schijf overschrijven met random data en nullen (7 keer is Geheime Dienst-niveau veilig geloof ik :P) wat je zoals eerder gezegd kan doen met Linux en de commerciële versie van KillDisk. De gratis versie (ik heb even gekeken) overschrijft alles met nullen en daar is dus eventueel nog iets uit te achterhalen.
Oud 30-08-2006, 15:17   #7 (permalink)

Standaard

Hdd van nieuwe pc in de pc steken die ik verkoop zou een grote zonde zijn, tis namelijk een WD raptor sata 10k rpm 16MB die ik me ga aanschaffen.

Kzal een linux live cd downloaden of dat killdisk proggie es bekijken.

Bedankt voor de vele reacties.
Oud 30-08-2006, 15:40   #8 (permalink)

Standaard

Dit freeware progje lijkt wel random en zero's te gebruiken om je oude data definitief te verwijderen..
Oud 1-09-2006, 15:57   #9 (permalink)

Standaard

Ik heb de live cd van slax gedownload. Deze is namelijk slechts een 200MB, en start zeer vlug op.

Ik probeer de commands, maar er gebeurd niets, geen hdd activiteit, en ik kan eeuwig op ENTER blijven duwen in de prompt, de 'root@slax' komt niet terug.

Wat doe ik verkeerd?
Oud 1-09-2006, 17:22   #10 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een keer een schijf geformatteerd. Die had ik in mijn nieuwe pc gehangen, geformatteerd, een keer omgezet van NTFS naar FAT en weer terug. Toen heb ik er alleen maar films opgezet (schijf was maar 40 gb groot, dus een paar films was genoeg). Toen geprobeerd en vond nog maar iets van 30% terug. Daarna heb ik alles geformatteerd en weer volgezet met films en weer geformatteerd, toen was er nix meer te vinden.
Oud 2-09-2006, 11:12   #11 (permalink)

Standaard

Ik zou eerst alle schijven die niet leeg mogen eerst uit het systeem verwijderen, je zal niet de eerste zijn die de verkeerde schijf leeg gooit :P Ik was in mijn vorige post vergeten dat je een blocksize op moet geven (bs=512) dus het zou kunnen dat dat het probleem is. En weet je zeker dat er geen harddisk-activiteit is? Het volledig overschrijven van een schijf kan best een tijd duren. Het kan ook dat de Linux-CD de partities op je schijf gemount heeft, dan is het waarschijnlijk niet mogelijk om ze te overschrijven.

Je moet eerst ontdekken welke schijf je HDD is. (/dev/hda is primary master, /dev/hdb is primary slave, etc. Bij SCSI en SATA wordt het /dev/sda)
Probeer het commando fstab eens, dit geeft je een filesystem tabel. Hierin kunnen een aantal /dev/hd* of /dev/sd* waarden staan. Dit betekent dat je partities gemount zijn. (hda1 is partitie 1 op de primary master schijf) Om ze te unmounten gebruik je umount /dev/hd*. Let wel op dat je geen dingen zoals /dev/ramdisk of /dev/cdrom gaat unmounten, dan loopt waarschijnlijk je systeem vast :P

Als je weet welke schijf je moet hebben en de partities zijn niet meer gemount, dan moet je het volgende commando uitvoeren: dd if=dev/random of=/dev/hda bs=512 Dit schrijft je hele schijf vol met random gegevens. (ook de partitietabel, dus er blijft helemaal geen partitie meer over)
Vervolgens doe je dd if=dev/null of=/dev/hda bs=512 waardoor je de hele schijf vult met nullen.
Beide commando's gebruik je 3 keer, om en om. Zorg dat je eindigt met de nullen, ik weet niet hoe een partitie-programma reageert op een schijf vol met random troep :P

Mocht iemand hulp nodig hebben bij dit proces, stuur me dan een PM met je MSN-adres dan voeg ik je toe. Zorg wel dat je kan MSNen tijdens het kloten met de CD, dat vereenvoudigt het geheel nogal
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Formateren :-s Stallone90 Hardware Junkies 19 27-03-2007 09:36
Formateren Warheart Software Junkies 1 4-07-2005 21:35
XP formateren Bliksem Software Junkies 16 26-10-2004 20:01
Is msn nog wel veilig? GoTMoRe Software Junkies 34 22-04-2004 16:05

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.