Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 1-08-2005, 13:27   #1 (permalink)

Standaard Geen surround via digitale uitgang.

Hi,

Ik heb eergistere een nieuwe Receiver gekocht samen met een SB Audigy 2.
Om van mijn geluidskaart een signaal te sturen naar mijn receiver, gebruik ik mijn 'digital out' naar de 'digital in' van mijn receiver (coaxical). mono mini-jack naar 1XTulp

Het volgende probleem doet zich nu voor; op mijn receiver zitten 3 verschillende ontvang kanalen: Digital Auto, Dolby Digital en DTS.
Ik krijg alleen geluid op het 'digital auto' kanaal wat overigens stereo is, als ik het digital auto-kanaal gebruik, staat eronder "Linear PCM" wat dus "niet-gecomprimeerde audio data" is. Ik heb ook geen idee ofdat je met dat Linear PCM signaal, surround kan meesturen.
Het liefste wil ik echt af van dat Digital Auto kanaal, dit zorgt er namellijk voor dat de receiver het geluid dat hij binnenkrijgt omzet naar een zelf gemaakt surround. Wat soms echt voor geen meter klinkt.

Op mijn reveiver zelf staan 6 hokjes op het scherm, wat staat voor de 5 speakers+sub.
Alleen in het linker en in het rechter hokje geeft hij een ontvang icoontje, terwijl ik een 5.1 signaal naar mijn receiver toestuur!

Ik heb dus echt geen idee wat ik fout doe
Raptor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1-08-2005, 13:59   #2 (permalink)

Skater's schermafbeelding

Standaard

Op de manier zoals jij het doet zal het inderdaad niet gaan werken. Ik heb hier hetzelfde probleem gehad. Je probeert namelijk 6 kanalen over een kabeltje te sturen wat maar 2 "lijnen" heeft. Ik heb dit zelf opgelost door gebruik te maken van 3 kabels, 1 voor de linker en rechter front, 1 voor de center en sub en de laatste voor de 2 surroundspeakers. Zo werkte het bij mij wel en kreeg ik dus 5.1 surround uit mijn computer over mijn surroundset.

Wat ook zou kunnen is als je een digitale uitgang hebt op je geluidskaart, en een digitale ingang hebt op je receiver, dat je een digitale kabel gebruikt. Dan zou het ook moeten werken.
Skater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1-08-2005, 18:19   #3 (permalink)

Standaard

Bovenin mijn post staat ook dat ik gebruik maar van de digital in en out van mijn geluidskaart naar mijn receiver.
Dit werkt dus niet
Oud 1-08-2005, 18:49   #4 (permalink)

Standaard

Met een digitale uitgang bedoel ik de uitgang waar een kabel inpast zoals de rode op de foto.

In je startpost zei je namelijk dat je een jack - tulip kabel had gebruikt, en deze is niet geschikt. Die beschikt maar over 2 kanalen, en daar kan je nooit 5.1 surround over sturen.
Oud 1-08-2005, 19:46   #5 (permalink)

Standaard

Die kabels die jij laat zien zijn optisch,
Je kan het via een optische kabel doen of via een tulp kabel, ook wel coaxical genoemd.
Dit maakt opzich niet veel uit, en aangezien ik alleen een coaxical uitgang heb, heb ik daar voor gekozen.

En je kan zeker wel 5.1 door 1 kabel sturen, zelfs 7.1.
Het is namellijk een digitaal signaal, deze word gecodeerd verstuurt en vervolgens gedecodeert door de receiver. Alleen bij mij lukt het coderen niet ofzo.... ik heb het wel ingeschakelt zoals je kan zien.

Oud 1-08-2005, 20:01   #6 (permalink)

Standaard

Hoe staan je instellingen bij je configuratiescherm? Want als je daar als luidsprekeropstelling 2 luidsprekers hebt staan, dan lijkt het mij dat je geen 5.1 gleuid kan krijgen.
Oud 1-08-2005, 20:31   #7 (permalink)

Standaard

Yey hij doet het \0/
Was gewoon een stom foutje Als je naar het plaatje kijkt zie je dat ik daar het bovenste bolletje heb aangevinkt, het moet dus het onderste bolletje zijn >_<
Oud 1-08-2005, 20:33   #8 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Raptor, moet je in het bovenstaande screenshotje die instelling niet veranderen? Dus niet kiezen voor de decoder, maar via SPDIF out. Er staat immers ook bij dat je dan wel gebruik moet maken van een externe decoder (wat dan je receiver is).

/edit... Tijdens mijn post schreef je zelf al dat je de verkeerde instelling had Had ik het wel goed
Oud 1-08-2005, 20:54   #9 (permalink)

Standaard

Audio-Kabel FAQ

Schijnt nogal wat verwarring te zijn over wat nou Optical / SPDIF / Cinch / Coaxial en gooi nog maar wat termen - is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skater
Op de manier zoals jij het doet zal het inderdaad niet gaan werken. Ik heb hier hetzelfde probleem gehad. Je probeert namelijk 6 kanalen over een kabeltje te sturen wat maar 2 "lijnen" heeft.
Is dus niet waar, want SPDIF is ook maar 1 kabel. SPDIF is namelijk digitaal.
Strakke-Wappie is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Surround Systeem Gadget Junkies 11 22-01-2007 13:00
Winamp surround 6.1 Dark Wanderer Software Junkies 3 7-11-2005 13:38
Digitale fotocamera defecto Gadget Junkies 22 6-03-2004 12:53
Surround bundy Gadget Junkies 12 21-11-2003 17:39
Zalman Theatre 6 surround headphones InsaneKitty Gadget Junkies 7 12-09-2003 15:40

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.