Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 28-06-2005, 12:23   #1 (permalink)

Standaard SLI vs. Crossfire | Nvidia vs. ATI

Ik ga binnen 3 maanden, rond eind september een nieuw systeem kopen. Dit systeem gaat hoofdzakelijk gebruikt worden om te gamen, dus kwomt direct die SLI in je op, of die nieuwe Nvidia 7800 XT?
Maar, ik las wat her en der, en vond dat je met die 7800 alleen maar voordeel doet in combinatie met die nieuwe athlon FX-57.
Zoveel heb ik niet ter beschikking, dus komt er een battle tssn SLI of Crossfire.
Ik prefereer zelf crossfire denk ik, want, je kan met een crossfire beginnen met 1 kaart en dan later en betere kopen uit dezelfde serie wel te verstaan. Ook is er geen speciale voeding nodig.
Maar wat zouden jullie kopen? SLI of Crossfire??
Oud 28-06-2005, 16:25   #2 (permalink)

Standaard

In princiepe is crossfire een betere oplossing dan SLI. Bij sli zal je echt 2 precies dezelfde kaarten moeten hebben en ook de prestatie winst in games is niet echt altijd even geweldig mede omdat alles via de drivers moet.

Bij crossfire regelt de ''master'' kaart wat voor render type er word gebruikt en op die manier heb je in elke game wel voordeel plus dat je nooit hoeft te wachten totdat er drivers komen die de game die jij speelt ondersteunt. Ook kan je verschillende typen en merken kaarten gebruiken. Dus bv een x850 samen met een x900. Alleen bij crossfire heb je wel weer dat je een master kaart moet hebben, ik weet niet of je die dan ook nog als slave kan gebruiken als je een snellere master kaart heb. Ook een nadeel is dat de snelste kaart zich aan de langzaamste aanpast. Dus als je bv een x850 heb en een x900 zal die x900 ook op 16 pipes gaan draaien (ervanuit gaande dat de x900 wel meer dan 16 pipes krijgt).

Nog een voordeel van crossfire is dat het met elke mobo met 2 pci-e sloten zou moeten werken, dus ook met een bord wat eigelijk voor sli bedoelt is. Alleen ondersteund ati dat niet officieel dus of het ook echt werkt is weer een ander verhaal.

Om een lang verhaal kort te maken, crossfire is sneller en is wat flexibeler als het aankomt om welke videokaarten je bij elkaar kan prikken. Maar als je echt crossfire/sli wil zal je toch ook echt aan een snelle cpu moeten komen, minimaal 4000+.
Oud 28-06-2005, 16:58   #3 (permalink)

Standaard

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat crossfire niet ging met een andere reeks.
Dus 800 met 800xt en 800xt pro die gaan saman(als ze bestaan :P) maar 800 gaat niet met 850 dacht ik. Ik ga deze aankoop maar binnen 2 maanden doen PO, dus tegen dan zal er al genoeg review-materiaal te vinden zijn hoop ik. Bedankt voor de hulp.
Mochten er SLI voorstanders zijn: ik lees het graag
Oud 28-06-2005, 17:53   #4 (permalink)

Standaard

Ik weet niet of je er ook nog een MOD van gaat maken wat crosfirre heeft wel een extra kabel aan de buiten kant en sli maar een klein printplaatje waar je niks van ziet.
En als je nou 2x x850 neemt of 2x7800gtx dan is de gtx een stuk sneller.
En omdat je hem dan ook voor te gamen wou hebben zou dat meshcien wel weer een plus punt zijn voor sli te nemen.
en de 7800gtx is al beschik baar en crossfire dacht ik pas eind augustus maar weet ik niet zeker.
Maar weer een voordeel van crossfire is dat het bij elk spel werkt en over winst maakt en dat is jammer genoeg bij sli niet.
Maar ik zou voor de 7800gtx kiezen omdat dat al de snelste kaarten zijn en dan ook nog in sli opstelling en heeft ook pixel shader 3 en ik dacht dat aite 2.1 had weet ik niet zeker.
En geforce is meer berijd op de toemkomst dus met 2 kaarten van geforce is die voor heel wat jaartjes terwijl je met alti toch een beetje achter loopt en over een jaar helemaal wat denk ik niet geforce minder is.
william is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-06-2005, 18:43   #5 (permalink)

Standaard

Pff, dat ene kabeltje ligt hangt toch maar aan de achterzijde. Je vergeet wel dat je met je SLI @ 7800XT rond die 1400 € draait, terwijl je een goede crossfire hebt voor de helft van de prijs. Mijn maximum budget is 1400 € dus, dan heb ik graag wat hardware om die vette kaart mee te gebruiken ook. En, een 7800 heeft ook al een athlon FX-57 nodig wil je er echt alles uithalen heb ik me laten vertellen, wat de totaalsom rond de 2800 € of meer brengt denk ik
Oud 28-06-2005, 19:53   #6 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door william
Ik weet niet of je er ook nog een MOD van gaat maken wat crosfirre heeft wel een extra kabel aan de buiten kant en sli maar een klein printplaatje waar je niks van ziet.
En als je nou 2x x850 neemt of 2x7800gtx dan is de gtx een stuk sneller.
En omdat je hem dan ook voor te gamen wou hebben zou dat meshcien wel weer een plus punt zijn voor sli te nemen.
en de 7800gtx is al beschik baar en crossfire dacht ik pas eind augustus maar weet ik niet zeker.
Maar weer een voordeel van crossfire is dat het bij elk spel werkt en over winst maakt en dat is jammer genoeg bij sli niet.
Maar ik zou voor de 7800gtx kiezen omdat dat al de snelste kaarten zijn en dan ook nog in sli opstelling en heeft ook pixel shader 3 en ik dacht dat aite 2.1 had weet ik niet zeker.
En geforce is meer berijd op de toemkomst dus met 2 kaarten van geforce is die voor heel wat jaartjes terwijl je met alti toch een beetje achter loopt en over een jaar helemaal wat denk ik niet geforce minder is.
Voor zover ik het verhaal begrijp.. 2x Radeon X850 of 2x GeForce 7800GTX is natuurlijk niet te vergelijken, de GF7 is gewoon een generatie nieuwer. Als je de X850's vergelijkt met 6800 Ultra's dan zijn de ATi's wel sneller. Binnenkort, als de nieuwe ATi X900 uitkomt, dan kunnen we die vergelijken met de GF7. Tot die tijd heeft nVidia gewoon de sterkste troef in handen, maar het zal mij niks verbazen als de X900 er weer overheen gaat.
En wat bedoel je met 'de GeForce is meer bereid op de toekomst'? Het ontwerp van de GF7 is een jaar jonger dan de X850 en zal dus een jaar langer meegaan, maar zoals gezegd, dat is geen eerlijk vergelijk. Ik ben er vrij zeker van dat een setje Radeon's net zo lang mee gaat als een setje GeForce's van de zelfde generatie.
Oud 28-06-2005, 20:23   #7 (permalink)

Standaard

Dus, een nieuwe ATI? Maar die gaat ook meer kosten, pff ik zal mij dan maar neerleggen bij het feit dat ik geen geld genoeg heb zeker. Want, ik denk dat je met een 3700+ venice niet echt ver geraakt als je zo'n super kaarten draait, minstens een dualcore of een FX5*
Oud 28-06-2005, 20:37   #8 (permalink)

Standaard

Pff, High-end is ook maar echt high-end gedurende 2 maanden hé. We zullen idd gespannen afwachten en we weten dan waarvoor gewerkt he
Oud 28-06-2005, 20:57   #9 (permalink)

Standaard

Mag ik tweakers aanklagen?? Ik lees zonet hetvolgende op tweakers.net

Citaat:
De Athlon 64 FX-57 hebben we in hetzelfde systeem kunnen vergelijken met de Athlon 64 3800+ en de Athlon 64 X2 4200+. Helaas zijn beide processors geen directe voorloper van de Athlon 64 FX-57 of hebben ze een vergelijkbaar prijskaartje
Ik denk niet dat een fx57 evenveel kost als een 3800+ en een 3800+ niet zoveel als een X2??
Het eerste artikel dat ik lees op tweakers, en zelf IK vind er fouten in
of lees ik verkeerd?
Oud 28-06-2005, 21:11   #10 (permalink)

Standaard

Wat ik wilde weten, deze info is toch niet correct?
Oud 28-06-2005, 22:38   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stonestrong
Pff, dat ene kabeltje ligt hangt toch maar aan de achterzijde. Je vergeet wel dat je met je SLI @ 7800XT rond die 1400 € draait, terwijl je een goede crossfire hebt voor de helft van de prijs. Mijn maximum budget is 1400 € dus, dan heb ik graag wat hardware om die vette kaart mee te gebruiken ook. En, een 7800 heeft ook al een athlon FX-57 nodig wil je er echt alles uithalen heb ik me laten vertellen, wat de totaalsom rond de 2800 € of meer brengt denk ik
Als je budget 1400 euro is dan kan je denk ik beter naar een single card oplossing kijken aangezien sli of crossfire eigelijk alleen nuttig is als je 2 high end kaarten bij elkaar steekt.

Wat je denk het beste kan doen is wachten op de x900, die zal wel sneller zijn dan de 7800gtx en het is later wat simpeler te gebruiken met crossfire omdat je niet persee dezelfde kaart erin hoeft te steken. Maar een athlon 4000+ is wel het minimale wat je eigelijk moet hebben om voordeel van deze kaart te hebben.

Maar het ligt er natuurlijk maar net aan wat jij wil van je pc. Als je op 1600x1200 met 6x/16x aa/aaf wil draaien zal je dik moeten investeren maar als je 1280x1024 met 4x/8x aa/aaf genoeg vind (is imo ook genoeg tenzij je een 24inch scherm oid heb) dan heb je aan 1 videokaart ookal genoeg.
Oud 28-06-2005, 22:43   #12 (permalink)

Standaard

Jah, dan gaan we eventueel voor die nieuwe ATI die wel beter zal zijn dan de Nvidia tenzij Nvidia ook al een antwoord heeft op die nieuwe ATI.
We zullen wel zien hoeveel ik juist ter beschikking heb, en wat de prijzen zijn tegen dan.
Bedankt voor de info
Oud 29-06-2005, 20:29   #13 (permalink)

Standaard

Maar ik denk dat nvidia wacht tot de x900 serrie.
En dat dan nvidia de rest van de 7 serie uitbrengt zoals de 7800 ultra bijv. met 32 piplines omdat ik dacht gelezen te hebben dat ze 32 pipelines hebben maar de gtx er maar 24 van gebruikt en natuurlijk de core hoger dus ik denk dat je beter nog even kunt wachten waneer ati en nvidia met de nieuwen kaarten komen ik ben van plan om eind van de zomervakantie ook een nieuw systeem te kopen en ik wacht gewoon tot dan want dan wil ik messhien heel iets anders dan nu vanwegen de prijzen en de nieuwen spullen.
Oud 30-06-2005, 11:58   #14 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat dan nvidia de rest van de 7 serie uitbrengt zoals de 7800 ultra bijv. met 32 piplines omdat ik dacht gelezen te hebben dat ze 32 pipelines hebben maar de gtx er maar 24 van gebruikt en natuurlijk de core hoger dus ik denk dat je beter nog even kunt wachten waneer ati en nvidia met de nieuwen kaarten komen ik ben van plan om eind van de zomervakantie ook een nieuw systeem te kopen en ik wacht gewoon tot dan want dan wil ik messhien heel iets anders dan nu vanwegen de prijzen en de nieuwen spullen.
Zozo, das nogal een lange zin

Hint: kortere leest makkelijker
Oud 30-06-2005, 15:27   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carpento
Citaat:
Zozo, das nogal een lange zin

Hint: kortere leest makkelijker
Ja sorry als ik een lang verhaal schrijf dan vind ik het moelijk om alles bij te houden.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sli of crossfire of beide? Wava Hardware Junkies 16 9-12-2007 22:25
Crossfire vragen. Sammy078 Hardware Junkies 7 23-01-2007 17:42
Ati Crossfire freekos007 Hardware Junkies 18 27-06-2006 11:13
vette shootemup ! Tacticalops Crossfire Psylocibine Software Junkies 10 24-06-2006 11:53
Crossfire cable where to get? twisted_mind Hardware Junkies 6 27-01-2006 14:34

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.