Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Discussie Junkies > News & Review Junkies
News & Review Junkies Discussieer hier over reviews en nieuws
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 8-02-2005, 17:51   #16 (permalink)

Standaard

Pureoptical neemt het op voor de kleine man. Nog 6 posts, en de kaap van 10.000 is bereikt :P
Oud 8-02-2005, 18:25   #17 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Stonestrong, om het even duidelijk te maken...
Elke CPU (processor) van dit moment heeft een platte bovenkant, dus geen eigen koelvinnen. Dat is maar goed ook, want anders zou je je koeler niet gemakkelijk kunnen vervangen. (Uitzondering zijn de Socket A CPU's van AMD, die heeft namelijk geen eigen platte heatspreader, daar zet je de koeler gewoon direct op de core, ook met koelpasta er tussen.)
Ik zeg nu wel platte bovenkant, maar dit is niet 100% waar, want 100% plat is hij nooit, net zoals het oppervlak van de koeler. Daarom is er koelpasta, wat simpelweg bedoelt is de minuscule kiertjes tussen de CPU en de koeler te dichten, om zo voor optimale koeling te zorgen.
'Geklieder' met koelpasta zal je altijd hebben, behalve als je een thermal pad iod. gebruikt (gewoon het zelfde alleen dan een papiertje, wel minder effectief). Geklieder staat tussen aanhalingstekens, want dit hangt er maar net van af hoe handig je bent. Als je 2 linker handen hebt zal het misschien niet zo goed lukken, maar een beetje CaseJunk kan zonder moeite wat koelpasta op zijn CPU smeren.
Nog wat tips:
- Gebruik niet teveel koelpasta, een druppel is genoeg. Je hoeft alleen de kieren te vullen, de koeler mag de CPU best raken hoor. Een druppel is meestal genoeg (je hoeft dus niet de hele tube op je CPU te legen!!!).
- Draai/verschuif de koeler nog een paar keer op de cpu, zodat de koelpasta extra wordt platgedrukt en de koeler de CPU beter raakt. Of dit verstandig is met een Duron/Sempron/Athlon (XP) CPU kan ik niet met zekerheid zeggen. Wees met zulke CPU's iig voorzichtig want deze hebben geen eigen heatspreader (een metalen plaatje die de core bedekt).
- De beste koelpasta is Arctic Silver 5 (voor zover ik weet).
- Een oude bank/school/bieb/videotheekpas is goed geschikt om de koelpasta over de CPU uit te smeren. Je kunt ook je hand in een boterhamzakje steken en het met je vinger verdelen als je geen pasje bij de hand hebt.

Dit is een CPU met heatspreader:

En dit is een CPU zonder heatspreader:

Bij de laatste is het dus de bedoeling dat je alleen de core, het middelste vlakje van onderveer 1 vierkante centimeter, besmeert met koelpasta.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-02-2005, 18:29   #18 (permalink)

Standaard

Dank je
Oud 8-02-2005, 21:53   #19 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft weliswaar geen koelvinnen, maar de bovenkant van mijn Alpha CPU is niet plat :P Daar zit namelijk schroefdraad op! Heel erg makkelijk, je kan het koelblok er zo op zetten en met 2 moertjes vastzetten. Overigens gaat het hier om een CPU van 6 bij 6 cm met een ronde heatspreader van een centimeter of 3 doorsnee Deze zit vastgesoldeerd op een printplaat van 10 cm hoog en 25 cm breed waar het cache-geheugen op geplaatst is. Net zoiets als de slot-uitvoeringen van de Pentium2/3 en de AMD Athlon dus, maar dan wat groter
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9-02-2005, 00:03   #20 (permalink)

Standaard

Is dat een oude CPU? Zo niet, kun je daar een foto van maken voor mij, en misschien nog wel meer geinteresseerden??
Warudin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9-02-2005, 08:58   #21 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad een oudje, zo ongeveer uit 1995. Maar de reden dat de meeste mensen het niet kennen is niet zozeer de leeftijd, maar het feit dat deze CPU's nooit in desktop-machines gebruikt zijn. Alpha maakte 10 jaar geleden namelijk al 64-bits processoren. In tegestelling tot de AMD64 zijn deze echter niet compatibel met het x86-platform, dus heb je er allerlei speciale software voor nodig. (voor de mensen met een WinNT4 CD: daar is die map 'Alpha' op de CD voor ) Ik zal eens wat foto's maken van de CPU, het is echt een vreemd ding Ook het BIOS lijkt totaal niet op de Award/Phoenix BIOSen die je normaal tegen komt.
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eigen cipset koeler M3T4L Cooling & OC Junkies 24 3-01-2005 08:36
Bouw je eigen UTP tester nl2ttl Elektronica Junkies 13 14-08-2004 18:36
eigen forum inanc_gangster Software Junkies 7 12-03-2004 21:33
Eigen games? Spike Software Junkies 11 11-03-2004 13:30

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.