Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 26-11-2004, 15:16   #1 (permalink)

RA-ART's schermafbeelding

Standaard PWM Fan controler, RPM uitlezen

Hey mensen,

INTRODUCTIE
Samen met een klasgenoot ben ik een Fan Controller aan het maken voor 3 Fan's.
Met de PIC16F876 gaan we de fan aansturen d.m.v. Pulse Wide Modulation (PWM), we willen de RPM uitlezen van de fan en dat naar een LCD-scherm schrijven. Met een pull-up weerstand en 5V op de gele draad kunnen we op de scoop een blokgolf zien, door de spanning op de fan te veranderen, veranderd de blokgolf op de scoop ook (de pulse wordt langer).

PROBLEEM
Hoe kunnen we de RPM van de fan goed uitlezen, dat de PIC16F876 daar d.m.v. een formule de juiste waarde naar het LCD-scherm kan schrijven.

Zelf kunnen we niks op google vinden

GRTZ en alvast bedankt
Oud 26-11-2004, 15:45   #2 (permalink)

Standaard

Als je weet hoeveel toeren de fan maximaal haalt (op 12 volt) en op welk voltagen dat hij stil staat (zeg 5 volt) dan zal het aantal toeren als functie van de spanning bij benadering lineair zijn. Dan kun je verder toch makkelijk bekijken waar 1 blokpuls voor staat.
Strakke-Wappie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2004, 23:56   #3 (permalink)

Standaard

Niet elke fan haalt het zelfde aantal toeren op 12V.
Oud 27-11-2004, 09:59   #4 (permalink)

Standaard

Klopt, als je er verschillende fan's op gaat aansluiten kom je zo idd niet ver, mijn fout.
Strakke-Wappie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-11-2004, 10:08   #5 (permalink)

Standaard

Als je de fan met de hand ronddraait, hoeveel pulsen krijg je dan ? Als je dat weet, dan weet je ook hoeveel omwentelingen de fan maakt bij een bepaald aantal pulsen. Verder is het normaal dat de amplitude van het bloksignaal inzakt als de spanning minder wordt, want de hoogte van de amplitude staat gelijk aan de spanning, vandaar dat ze ook ervoor kiezen om te meten als het signaal 'laag' is, dit is nml. altijd gelijk. Dat de blok langer wordt is ook normaal omdat het toerental lager wordt, de passeersnelheid van de sensor is lager en de puls dus langer. Lijkt mij een kwestie van trial and error met eenvoudige middelen.
Oud 28-11-2004, 12:56   #6 (permalink)

Standaard

@ Lampje.

Als we de fan met de hand ronddraaien, hebben we 2 pulsen per omwenteling. Als een fan nu 4 pulsen per omwenteling maakt (ik dacht dat dat soort fan's er ook zijn met 4 pulsen), dan zal de PIC16F876 waar het programma instaat denken dat er een fan met 2 pulsen wordt gebruikt, de RPM waarde zal dan 2x zo groot worden.

Het is wel de bedoeling dat de Fan Controller verschillende fan's aan kan, zowel met hogere RPM als met meer of minder pulsen op een fan. Elke fan is anders. We zijn opzoek naar een universele oplossing. We hadden ook het idee om de pulstijd te gaan tellen maar als een fan ook meerdere pulsen heeft hebben we daar ook niks aan.
Oud 28-11-2004, 13:47   #7 (permalink)

Standaard

Daar heb je uiteraard gelijk in, maar om eerlijk te zijn ben ik zulke fans zelf nog niet tegengekomen (alhoewel ze uiteraard zeker bestaan). Voor zover ik weet werkt de rpm teller in de meeste controllers zo, als ook op het moederbord. Waarom maak je het niet gewoon op twee pulsen (meest voorkomend) en bouw je een setup functie in je µC programma in waarmee je de pulscount kunt instellen ? Zo heb je een fancontroller die in de meeste gevallen meteen werkt en in uitzonderingsgevallen makkelijk via de 'advanced settings' aangepast kan worden.

ideetje misschien ?
Oud 28-11-2004, 17:18   #8 (permalink)

Standaard

Super idee dankje.

Het lijkt me leuk om jullie ook te laten zien hoe het gaat met de fan controller.
Zow Stay Tuned.
Oud 28-11-2004, 18:40   #9 (permalink)

Standaard

Uiteraard willen we zien wat hier voor iets moois uit komt, wat dact jij dan ? Daar doen we het tenslotte voor !
Oud 28-11-2004, 20:19   #10 (permalink)

Standaard

@ Lampje.

Waar moet ik het gaan plaatsen.
Gewoon onder Elektronica Junkies?
Oud 28-11-2004, 21:22   #11 (permalink)

Standaard

Zo'n projekt mag zeker in elektro junkies. Maak maar een CJ EPiP ervan (CaseJunkies Elektro Project in Progress)
Oud 29-11-2004, 12:56   #12 (permalink)

Standaard

CJ EPiP dat klinkt goed . Nu nog ff een naam bedenken voor het project.
Green Goblin dacht ik zow, omdat alles groen gaat worden.
Oud 1-01-2005, 23:46   #13 (permalink)

Standaard

Hello folks,

Vraagje, kan deze schakeling wellicht uitgebreid worden met een aansturing naar nog een pic module die via PWM een Peltier kan regelen???
Ik bouw momenteel Peltier Blue's (staat in de gallery), hierin gebruik ik een controller van Velleman die simpelweg aan/uit schakelt.
Hiervoor zoek ik een wat subtielere regeling, liefst iets met uitlezing via LCD voor front-panel montage.
Ik zit zelf te denken aan iets met een Oopic module zodat ik het systeem eerst kan pre-coolen voordat het spul opstart.
Ahum, nog genoeg dingen om te overdenken, dus ik sta open voor suggesties.
Thanx anyways peepz.
MoBeeMan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 02:40   #14 (permalink)
Moderator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MoBeeMan
Hello folks,

Vraagje, kan deze schakeling wellicht uitgebreid worden met een aansturing naar nog een pic module die via PWM een Peltier kan regelen???
Ik bouw momenteel Peltier Blue's (staat in de gallery), hierin gebruik ik een controller van Velleman die simpelweg aan/uit schakelt.
Hiervoor zoek ik een wat subtielere regeling, liefst iets met uitlezing via LCD voor front-panel montage.
Ik zit zelf te denken aan iets met een Oopic module zodat ik het systeem eerst kan pre-coolen voordat het spul opstart.
Ahum, nog genoeg dingen om te overdenken, dus ik sta open voor suggesties.
Thanx anyways peepz.
Als je dezelfde aansturing gebruikt als bij een fan, waar zou je dan het veel grotere vermogen van de peltiers zo snel mee willen aan en uit schakelen ?
Gizmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 13:49   #15 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is voor peltiers om ze met PWM te schakelen, en als je het toch wil proberen heb je een paar behoorlijke FET's nodig.
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
S.M.A.R.T. uitlezen van een Maxtor DiamondMax Plus9 in MBM5 eXistenZ Software Junkies 4 9-02-2005 11:20
Hoe met led lcd scherm volt lijnen uitlezen ? Li-Unit Elektronica Junkies 10 3-07-2004 14:25
CPU stepping uitlezen in Windows? black magic Cooling & OC Junkies 6 6-01-2004 18:03

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.