| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 20 februari 2003 Locatie: Velp
| Ok ik wil dus met een vriend van me een CCFL invertertje zelf maken voor bijna 8 CCFL's van 30cm Maar nu heb ik dus begrepen dat je 400+v moet hebben voor die dingen gaan oplichten ![]() Nu zaten wij te denken met een TL ammatuur dit voor elkaar te krijgen, zou dit lukken? of is het princiepe van een TL compleet anders dan een CCFL (Of een inverter zelf bouwen met een smoorspoel)? Heeft iemand wat meer informatie zodat wij effe lekker kunnen brainstormen met jullie ![]() Dus doel is 8 CCFL's op 1 zelf gebouwde inverter. (PS zou 't niet mogelijk zijn om een oude inverter 'optevoeren'? ) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Een TL werkt wel enigzins anders dan een CCFL, in een TL zit een gloeidraad en in een CCFL niet. Daarom kan je ook geen TL armatuur gebruiken. Wat ik zou doen is vier dubbele inverters nemen en die samen gebruiken. Inverters zelf maken zou ik iig niet aan beginnen .
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Mja kopen kan altijd Maar we willen weerus een stomzinnig project beginnen dus we gaan zelf proberen een inverter te bouwen ![]() Maarr met een smoorspoel van een TL? Zou dat niet genoeg voltage opleveren dat die dingen gaan gloeien? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Een smoorspoel is een electrische spoel die gelijkstroom niet, maar wisselstroom wel onderdrukt, een soort weerstand dus. De spanning waarop een TL werkt is namelijk lager dan een CCFL, want bij een TL buis word er door een starter een hoge spanning opgewekt, en als de TL buis dan eenmaal gestart is ligt het voltage lager, meestal onder de 100V. Bij een CCFL werkt dat niet zo, daar heb je geen starters en smoorspoelen bij nodig. De inverter maakt een spanning van ergens rond de 800V/400Hz en die gaat naar de CCFL toe.
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Mhhh 400 hz word moeilijk :P Zat net met een grote trafo op zo'n buisje te klooien met de inductie spanning ging ie effetjes gloeien niet vel maar heel iets Maar ok Denk dat dit een hopeloos idee word tenzij iemand nog een goed ideetje heeft ![]() Edit damn ik gebruik te veel smilies :| |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Geregistreerd: 19 mei 2003 Locatie: Pringles bus (paprika)
| Citaat:
In een CCFL loopt er een constante spanning van ongeveer 800 volt. Van het ene gloeidraadje naar het andere. Dus dat kan niet omgewisseld worden. [Edit] Widow was weer eerst :P) | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Niet erg dat ie eerst was, allebij de posts hebben nuttige informatie ![]() Maaruh effetjes tussen door heb een hele oude inverter hier van een oude laptop die wel werkt op 1 CCFL maar zodra ik een andere CCFL erbij aangooi paralel gaat die 2de ccfl in 1 hoek gloeien en de andere wat zwaker ![]() Ok nu brand de ene fel en de andere zwak o_0 |
| | |
| | #8 (permalink) | ||
| Geregistreerd: 7 maart 2003 Locatie: Dordrecht
| Citaat:
Hij lijkt mij niet de moeite waard om veel moeite te doen om een grote inverter te ontwerpen en maken, als je voor bijna geen geld in de winkel kan kopen. ![]() | ||
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 19 mei 2003 Locatie: Pringles bus (paprika)
| Meteen maar ff een eigen gekrakt en gekenen. ![]() Zijn dus 2 kleine plaatjes ijzer naast elkaar. Had je dus wel gelijk ![]() Maar nou ik er over nadenk.. een enkelpolig gloeidraadje Een gloeidraad moet 2 polig zijn. Anders kan het niet gloeien ![]() En toch gloeid het aan beide kanten van een ccfl. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| In een CCFL wordt het gas geioniseerd door er een hoge hoogfrequente spanning op te zetten, dus geen gloeidraadjes nee. ![]()
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Geregistreerd: 1 augustus 2003 Locatie: Zaandijk - Noord-Holland
| Citaat:
__________________ www.defecto.nl | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Me leraar en ik hebben 't vandaag zo gekregen om de lamp wel te doen opgloeien (alleen heel zwak op 60hz) maar hoe krijgen we hem nu op 400hz met een makelijk printje ertussen want hij liet me van die schema's zien waarvan je zegt 'o_0 ehh ok' Edit @ boven buurman: neh gewoon een projectje van moeilijk doen en co ![]() (We hebben genoeg inverters liggen nmlk maar tis gewoon 't idee om een inverter te hebben voor 8 CCFL's) |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Wazige projectjes zijn leuk, zeker als ze uniek en/of lucratief zijn.. maar dit is gewoon tijdverspilling :P Waarschijnlijk zijn de losse onderdelen van zo'n inverter veel duurder dan als je er eentje kant en klaar koopt. Beter ga je uitvinden hoe je van zo'n inverter een elektrische vliegenmepper modt ![]()
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| CCFL Lapen verlichten maar voor de helft }=( | JantjeBeton | Elektronica Junkies | 17 | 25-06-2006 01:52 |
| meer software voor lcd ? | computermoder | Software Junkies | 3 | 2-02-2005 20:02 |
| casemod maken, maar waarin? | ^n0c3r | Casemod Junkies | 3 | 7-07-2004 21:30 |
| [IA] Blauwe LCD's voor maar 8 EURO | Organisatie LCD ia | Shop Junkies | 2 | 28-10-2003 22:03 |
| heb zalman cnps6000 voor athlon xp 1900+ maar heb een vraag. | spacekonijn | Cooling & OC Junkies | 2 | 5-07-2003 03:12 |