| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 juli 2004
| Onlangs vond ik in de garage een heleboel kroonsteentjes waarvan ik ondertussen al goed gebruik van heb gemaakt.... Nu vandaag op de eerste schooldag heb ik dan eindelijk eens men voedingfan vervangen en ik dacht , die fan (originele ) is eigelijk zo luid nog niet.Ik dacht hem misschien te kunnen gebruiken als onconventionele HDD koeler. Maar de enige mogelijke aansluiting lijkt me de bedrading van de interne speaker ( ?) . Nu men vraag : op de speaker zelf staat 5watt aangegeven.De fan is een 12v exemplaar van colorful ( 80x80).Heeft deze speaker nut? Kan ik hem verwijderen en de draadjes met kroonsteentjes verbinden zodat ik de fan onder/naast men HDD kan zetten ? alvast bedankt. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 mei 2003 Locatie: Limburg
| Ja dat moet je dus nooit doen, kroonsteentjes zijn sowieso al "not done", gewoon solderen en een krimpkousje erover. Veel veiliger. En je fan gaat zo nooit werken. Je kunt het beste ergens een molex stekkertje vanaf halen, evt van een splitter, waar je dan aan de fan met het gele en zwarte draadje van de molex verbind. (geel en zwart voor 12 volt, rood en zwart voor 5 volt). Dat is veel netter en er gaat niets kapot! Succes ermee!
__________________ AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Geluid mag dan wel bewegende lucht zijn, dat betekent niet dat je een fan zomaar op je speaker-aansluiting kan hangen. Daar komt namelijk een analoog geluidssignaal uit, wat wisselspanning is en zeker niet bedoeld als voeding voor elektrische apparaten! Bovendien zou je dan constant een geluidssignaal naar je speaker moeten sturen.. je kan het beste gewoon een molex-splitter gebruiken. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 juli 2004
| Niet doen dus.... ok bedankt ik volg jullie raad op. Ik zal wel gewoon een nieuwe fan kopen voor men HDD te koelen. ik zag in de winkel overlaatst van die fraaie "clear fans" van coolermaster.Ik heb ergens nog wel een vrije molex ,dan speel ik op veilig .... PS ivm de kroonsteentjes.... Andere mensen raden deze juist aan.Hoe komt het dan dat deze minder veilig zijn ? Als je ee beetje fatsoenlijk met de draden omgaat en je schroeft alles goed vast is er toch geen probleem ? ( vraag het maar omdat ik nogal wat kroonsteentjes gebruikt heb ) |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 april 2004
| Als je ze goed wegwerkt zijn ze wel handig. Als je de fan er dan ff uit wil halen hoef je alleen maar even 2 schroefjes losdraaien.
__________________ Build a man a fire and he is warm for the night....set a man on fire and he is warm for the rest of his life. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Welke 5.1 Speaker set? | Leopard | Gadget Junkies | 28 | 26-05-2008 14:18 |
| bedrading FAN'S | G-force | Cooling & OC Junkies | 14 | 5-10-2007 15:47 |
| Pc bedrading | NicolinoH | Elektronica Junkies | 12 | 17-08-2007 20:10 |
| Workshop bedrading | defecto | Frontpage Discussie Forum | 28 | 15-02-2004 20:51 |
| Speaker in kast | 666wishmaster666 | Elektronica Junkies | 26 | 7-01-2004 20:34 |