| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #16 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 januari 2004 Locatie: Apeldoorn
| Ok, ik heb ondertussen een paar tegenslagen achter de rug. Ik had voor 3,50 een rode 10cm ccfl op de kop getikt bij de uitverkoop van casemodstuff bij de mycom. Die heb ik ff onder me scoot gemaakt, en de inverter geïsoleerd, maar tijdens het rijden heeft de inverter het begeven, kan dat komen door een plotselinge piekspanning bij het gasgeven ? Daarna heb ik een neonbuis voor de auto op de kop wetne te tikken, maar die is net een cm of 5 of 6 te lang, en die heb ik maar teruggebracht. Nu wil ik toch terugvallen op ccfl, vooral omdat ze bij casekind.de momenteel lkkr goedkoop zijn.Ik wil alleen het voorval van de verbrande inverter niet nog eens hebben, dus wil ik graaf iets meer uitleg over hoe ik dit zal aanpakken... Zij zenerdiode's en elco's wel snel genoeg om deze pieken op te vangen? En een zekering zou er bij iedere piek uitvliegen, dat is ook geen doen... Graag tips.. |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 juli 2004 Locatie: tytsjerk
| Ik zou effe langs de elektoboer gaan, en daar het gehele verheel uitleggen. Die geven je waarschijnlijk een stabilisator mee. Want door het gasgeven is de inverter stuk gegaan. Want als je gas geeft, dan gaat de koplamp van de scooter ook harder branden, dat betekend meer stroom in de accu. Veel succes! |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| ik heb ben een tijd geleden (3 jaar) geslaagd voor mijn VBO C/D Elektrotechniek opleiding... een toenmalig klasgenoot van mij had dus een printje voor 12Volt wat hij in zijn (2 maand later gestolen) scooter wou maken (was een schakeling met wat leds). de leeraar had het toen over een Zener Diode ofzo... die zou het voltage altijd limiteren op een X aantal volts. pin me er niet op vast tho... ik weet weinig meer van mijn opleiding kan alleen nog maar onderdelen herkennen en plaatsen/solderen. :P |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| Je kunt ook eens je scoot aan zetten en dan iemand anders wat met het gas laten spelen en dan kan je meten welk draad een constante 12 V heeft, want die moet er volgens mij toch zijn. Je kunt er maybe ook een draad rechtstreeks van de accu bij zetten (met zekering ertussen). Anders moet je toch ff na de electroboer.
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 juli 2004
| Ik heb gisteren en auto ( bmw ) gezien die CCFL's onderaan had zitten en dit is in mijn mening echt niet mooi.De lichtopbrengst vind ik veel te gering en het lijkt allemaal zo kermisachtig.... Ik weet niet of dit bij een scooter hetzelfde is maar bij een auto is het ( nogmaals , in mijn mening ) niet mooi. |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 mei 2003 Locatie: Limburg
| Dan zal ik maar ff ontopic verder gaan :P ; Dark wanderer, wat is er precies kapot aan de invertor? Misschien anders nog een diode ertussen? En met een zener moet het zeker lukken, die kapt de spanning af als die hoger wordt dan een bep waarde, 12 volt om precies te zijn in dit geval, dan kun je er nog een grote elco bijzetten om de spanningsdalen op te vangen.
__________________ AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix |
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Citaat:
Existenz: PEUGEOT STINKT NIET :@ Pietjuh: Inverter heb ik nog open gehad omdat ik me geld terug kon krijgen, dus ik ga er niet aan klooien. Ik wil uiteindelijk tussen de 4 en 8 ccfl erinzetten (nee is niet veel, als ik je uitleg waar alles komt), moet ik dan een erg grote zener hebben? Het lijkt mij het beste een zener en een elco te gebruiken, zodat ik niet weer alles opblaas. --- Ik zal binnenkort even de multimeter aansluiten, en even kijken hoe groot die variaties zijn. En inderdaad, er zijn geen draden die constant 12 volt leveren, want deze inverter zat rechtstreeks op de accu (ook de min, dus niet aan het frame vast). Weet iemand toevallig of er binnenkort maybe een caseking.de inkoopactie komt, of zijn er mensen in omgeving apeldoorn die er ook nog iets willen bestellen die het samen willen doen? Dat scheelt een hoop verzendkosten. GRTZ Marco | |
| | |
| | #25 (permalink) | |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| Citaat:
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... | |
| | |
| | #26 (permalink) | ||
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| Citaat:
nog geen 5 watt per stuk denk ik. zelfs je koplamp gebruikt meer dan 8 CCFL's bij elkaar | ||
| | |
| | #27 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 augustus 2003 Locatie: Zaandijk - Noord-Holland
| Maar je koplamp gebruik je tijdens het rijden.. het lijkt me dat je de CCFL's voornamelijk tijdens het niet rijden wilt gebruiken.
__________________ www.defecto.nl |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Met een zenerdiode en een weerstand en een elco kun je precies krijgen wat je wil. Kost bijna niets en werkt vrij goed.
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Ik wil de neon gebruiken als ik rijd en als ik stilsta, dus mijn plan om hem op het contact te maken zodat mensen hem niet voor de lol kunnen aandoen gaat niet door. Ik heb bedacht een sleutelschakelaar te kopen, zodat ik toch de enige ben die hem aankrijgt, ook als de scooter niet op contact staat. En nog een vraagje over die elco's en zo, kan iemand mij vertellen welke weerstanden, diode's en elco's ik nodig heb om af te kappen naar 12 volt ? En mijn pa zegt dat je met die diode het laden van de accu tegenhoudt, maar als ik em vlak voor de inverter zet (in serie), dan heb je daar toch geen last van? |
| | |
| | #30 (permalink) | |
| Geregistreerd: 13 juli 2004 Locatie: tytsjerk
| Citaat:
| |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| CCFL onder spiegel veilig? | eXistenZ | Casemod Junkies | 6 | 6-06-2005 19:17 |
| Scooter starten met afstands bediening. | black magic | Elektronica Junkies | 1 | 22-01-2005 18:29 |
| B_B scooter | eXistenZ | Area 1337 | 11 | 26-10-2004 16:40 |
| 92mm round ccfl en 120mm round ccfl | Mojo^PowaH | Casemod Junkies | 10 | 18-08-2004 22:55 |
| Serious Sammers onder de CJ-ers? | the widow maker | Area 1337 | 6 | 8-06-2003 21:04 |