Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 4-07-2004, 18:35   #1 (permalink)

Standaard 63.000 CMD leds

dit heeft niet veel met computers te maken maargoed, ik weet dat hier mensen zijn die meer van leds afweten dan ik (veel meer) :P
op http://www.world-led.com/ kwam ik 63.000 cmd leds tegen, dat is het sterkst wat ik kan vinden, maar hoevel van die dingen heb ik nodig voor een koplamp van een scooter? ik heb geen idee hoeveel licht dat geeft. en hoe verbind ik een 3,5 volt led met een 12 volt scooter accu?
Oud 4-07-2004, 19:16   #2 (permalink)

Standaard

Dan heb je weerstanden nodig.. Maar is dat eigenlijk niet een beetje te vel? Als je daar in kijkt dan ben je denk ik in een keer blind ofzo.
Oud 4-07-2004, 20:01   #3 (permalink)

Standaard

63000 mcd is extreem fel. Goed mee uitkijken, want voor je het weet loop je een oogbeschadiging op.
Oud 4-07-2004, 20:18   #4 (permalink)

Standaard

En het zijn 1 watt led's, dus je zal 1 watt weerstanden moeten kopen (normale weerstanden kunnen maar 1/3 watt hebben). Maar 63.000 is idd erg ascociaal veel, wat ben je er pcies mee van plan?
AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix
Pietjuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-07-2004, 20:21   #5 (permalink)

Standaard

zoals ik al zei, koplampen van een scooter, en die moetten toch echt wel wat licht geven dacht ik zo
Oud 4-07-2004, 22:15   #6 (permalink)

Standaard

Is idd makkelikst met weerstandem maar minst effectief. Een simpele spannings-regulator voor de Luxeon is hier te vinden http://linear1.org/gm/archives/00000147.php.
En 1 Luxeon is idd fel, maar ik kan niet oordelen of 1 genoeg is voor je scooter. Bovendien doe je er goed aan om te onderzoeken welke versie Luxeon jou het beste past; Lambertian, Batwing, met of zonder lens etc.
coorz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-07-2004, 22:21   #7 (permalink)

Standaard

Ik zou serieus overwegen het wel te doen. Het is niet fijn als je zelf of iemand anders een oogbeschadiging oploopt door in die leds te kijken. Je kan er misschien iets van plexi voor maken wat ook meteen het licht goed verspreidt.
Oud 4-07-2004, 22:27   #8 (permalink)

Standaard

ik had een behuizing van een hallogeen lampje in gedachte, (ikea achtige hallogeen spotjes) en je kan het zodanig afschermen dat je op je knieën moet om er recht in te kunnen kijken.....
Oud 4-07-2004, 22:34   #9 (permalink)

Standaard

Alleen als je er van korte afstand inkijkt loop je kans op oogbeschadigingen. In een koplamp zal je niet zo snel iemand letsel toebrengen. Conrad verkoopt een 3 Watt witte Luxeon, kant en klaar in halogeen spot formaat, kan zo 12volt op en heeft volgens mij een alu-body, dus geen extra koeling meer nodig.
coorz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-07-2004, 01:34   #10 (permalink)

Standaard

das cker relaxt, thnx voor het advies.
Oud 5-07-2004, 13:20   #11 (permalink)

Standaard

Op dezelfde website kun je ook een lens voor bundeling van het licht kopen. Dat zou ik sowieso doen om verblinden van andere weggebruikers te voorkomen. Verder kán het gebruik van zo'n lichtbron problemen opleveren als je een agent tegenkomt die op z'n strepen gaat staan (m.a.w. een z**kerd) en vindt dat de scooter niet meer aan de toelatingseisen voor de openbare weg voldoet door het ontbreken van de zgn. E-Keuring op je lamp. Zoiets zal voornamelijk kunnen gebeuren bij een grote controle, bij normale controles zijn ze vaak blij dat je al licht hebt en maakt het ze niet veel uit.

Over de elektronica, je kunt een weerstand nemen als stroombegrenzing, maar aangezien de spanning bij een scooter af en toe flinke pieken kent is kan dat de nekslag voor je led betekenen. Beter is het om een stukje elektronica te gebruiken waarmee je een constante stroombron creërt. Ik heb geen link of schakeling bij de hand, dus even googlen op constante stroombron is hier mijn advies.
Oud 5-07-2004, 15:59   #12 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Lampje als je die lens gebruikt dan wordt het licht wat normaal in een 160º stralingshoek vrijkomt toch gebundeld tot een hoek van 10º ? Aangezien je van een Luxeon normaal al behoorlijk verblind wordt lijkt het mij dat als je in zo'n gebundelde lichtstraal kijkt dat je daar blijvende oogschade aan over kan houden
En spanningspieken zijn die niet makkelijk te voorkomen door een elco over de voedingslijnen heen te zetten?
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-07-2004, 17:52   #13 (permalink)

Standaard

Persoonlijk zou ik het proberen met 2 Luxeon's van 3W, en een L200 stroom/spanningsregelaar.

Een lens heb je niet nodig omdat het glas van de koplamp een soort lens is en er ook een reflector inzit.
KILLorBE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-07-2004, 18:57   #14 (permalink)

Standaard

Misschien een ideetje:
Als je scooterlamp een perfect parabool is, en je hebt een grote kijkhoek, kun je hem misschien in het brandpunt van de parabool zetten, dan krijg je er evenwijdige stralenbundel!, maar ik weet niet hoe groot deze luxeons zijn. Om een evenwijdige stralenbundel te krijgen heb je eigenlijk een puntlichtbron nodig.
AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix
Pietjuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6-07-2004, 09:52   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
Lampje als je die lens gebruikt dan wordt het licht wat normaal in een 160º stralingshoek vrijkomt toch gebundeld tot een hoek van 10º ? Aangezien je van een Luxeon normaal al behoorlijk verblind wordt lijkt het mij dat als je in zo'n gebundelde lichtstraal kijkt dat je daar blijvende oogschade aan over kan houden
En spanningspieken zijn die niet makkelijk te voorkomen door een elco over de voedingslijnen heen te zetten?
Erin kijken vanaf hele korte afstand is natuurlijk nooit goed, evenals in een gewone koplamp kijken of in de zon. Wat schadelijk is voor de ogen is de hoeveelheid UV straling. Ik zou de luxeon datasheet eens moeten nakijken om te zien hoeveel emissie van UV straling deze heeft. De elco is natuurlijk ook een mogelijjkheid, en er blijven steeds meerdere wegen naar Rome leiden. Sommige zijn kort maar met hobbels en kuilen en andere zijn iets omrijden, maar wel mooi geasfalteerd.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leds. somers Elektronica Junkies 11 17-11-2007 15:16
IR Leds Biokipje Elektronica Junkies 18 6-11-2007 16:55
Leds in pc killerextreem Elektronica Junkies 6 14-08-2005 17:01
LEDS?? Sebas Elektronica Junkies 14 10-06-2003 08:40

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.