| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) | |
| Geregistreerd: 23 januari 2003 Locatie: Breda
| ok ik moet voor school dit doen: Citaat:
het volgende moet je gebruiken: -voeding -relais -schakelaar -lampje -snoertjes zoveel je wilt. ik zat te denken om de voeding ook nog eens parallel te zetten op het maakcontact vanhet relais (met de plus op het wat de leraar noemt "draaipuntaansluiting") of om de voeding paralell te zetten op het relais... zodat je de schakelaar daarna nadat het maakcontact gemaakt is kan omzijlen. kan iemand mij hierbij helpen.... (de gene die het zouw vinden zou een 8,5 krijgen voor een proefwerk, en dat kan ik errug goed gebruiken aangezien men doorlopend gemiddelde een 5,6 is...) alvast bedankt p.s. als jullie het niet weten vraag ik het ook nog wel ff aan men pa... (<-- werkt bij de bus )
__________________ Your personal JackAss Tatuut, brantweer! | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| nope maar ik las ff verder in het boek mischien met transistor (Ben noob op dat gebied duss correct me if im wrong) alles staat er wat er gebruikt mag worden... meer niet...
__________________ Your personal JackAss Tatuut, brantweer! |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| en ik dus niet maar ik mag geen thyrisistor ofzow gebruiken net een relais dat er ongeveer zo uitziet: Citaat:
edit: hij geeft alles bb weer in een rijtje ffp roberen te veranderen edit 2: heeft dus niet geholpen, kzal wel picje uploaden..
__________________ Your personal JackAss Tatuut, brantweer! | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| http://groups.msn.com/Vliegtuigenqui...oto&PhotoID=11 zo dat istem... het relais staat erop en t lampje en linksboven de voeding oh ja er moet ook nog een schakelaar tussen de + en t relais
__________________ Your personal JackAss Tatuut, brantweer! |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 29 januari 2003
| moet ie ook weer uitgaan als de bus stopt? zoniet is het simpel je relais bestaat uit 2 cirquits, het lampjes cirquit en het stuur cirquit. als 'veiligdheid' geen rol speelt, voeding(+) -- lampje -- relais -- voeding (-) hierdoor gaat het lampje branden als de relais geschakeld word. voeding(+) -- relais -- knopje -- voeding(-) als je nou is het draajde dat uit je lampje/relais komt trug koppeld naar de schakeldraar van je relais, gebeurd er het volgende: er loop geen stroom door je lampje, de relais is in zijn 'uit' stand. via de terug gekoppelde draad, die onderbroken is door de relais, net als de lamp, 'loopt' er geen stroom en dus schakkeld hij zichzelf niet aan. Er loopt ook geen stroom aan de voorkant van de relais, de schakelaar staat in zijn standaard stand, 'open' en dus loopt er geen stroom. Nu drukt men de knop in (dit kunnen 10 knoppen parallel zijn, zodra 1 knop gedrukt word word immers de kring gesloten) gaat er een stroompje lopen (je hebt natuurlijk een of begrensde voeding, of netjes een weerstandje in je schakkeling anders maak je kortsluiting) en de relais schakkeld. Doordat de relais schakkeld gaat er een stroompje lopen en het lampje gaat branden. de trug koppel draad zorgt ervoor dat hij zichzelf continue blijft aanzetten. als je een reset drin wil hebben, dan maak je een extra knopje in je lampjes kring die standaard op aan staat. zodra deze word ingedrukt verbreek je de kring, en schakkeld de relais uit. ik zal zo ff iets proberen te tekenen, maar ja, ben maar elktro n00b dus weet niet of dit kan/mag ; ) ![]() De diode is niet verplicht, maar het is wel verstandig om je schakeling/relais te beschermen. ook de weerstanden zijn niet verplicht maar zeer aan te bevelen omdat de relais (de spoel in de relais) zodra de spanning wegvalt een inductie spanning genereerd en die kan wel is je schakeling slopen De weestanden zul je vast zelf kunnen berkenen (R=V/I of zo was het niet ; ) met I de minimale spanning die nodig is om de relais te laten schakelen en bij R2 als het lampje een ledje of zo is, de voorschakelweerstand van dit ledje. De reset, waar je net om vroeg, zorgt ervoor dat het geheel weer uitgezet kan worden. zodra de bus 'stopt'. (moet nu dus handmatig maar ja, kan je op de 'deur openen' knop zetten per wijze van. Je zou eventueel het lampje/ledje kunnen integreren in je schakkeling tussen de relais en R1 maar dan moet je erg veel rekenen en maak je je hetzelf moelijker dan nodig is : ) P.S. niet mijn mega drawing skills gaan dissen he ; )
__________________ We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Als je een relais mag gebruiken, maak dan gebruik van een overname kontakt. Een van de kontakten laat de lamp branden en de andere houdt het relais vast. S1 zijn de knopjes in de bus, (meerdere parrallel aansluiten) en S2 is de reset voor de chauffeur. Succes ermee. Het werkt als volgt (wil je leraar vast ook van je weten :P) als je op S1 drukt, trekt het relais aan, via het 'overname cantact' van het relais blijft het relais bekrachtigd, de tweede aansluiting dient om de lamp te laten branden. (eventueel mag je de lamp ook parrallel aan het relais aansluiten als je alleen aan een relais met met een maakkontakt kan komen). Als de chauffeur nu op S2 drukt onderbreekt hij de aanvoer van spanning naar de relaisspoel en deze valt af, de lamp gaat uit en we beginnen weer bij het begin. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Geregistreerd: 29 januari 2003
| hoe bedoel je, de schakkeling die ik gepost had doet het prima met de componenten die jij hebt gepost. alleen dinges zn plaajte was mooier en hij gebruikte een niet standaard relais : p ik heb het door een HTS/TU electro sutdent laten checken, dus tja ... behalve er waren dan nog regels/dingen die je niet vermeld had.
__________________ We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Wat hulp nodig | ShanXi | Cooling & OC Junkies | 14 | 28-05-2006 16:57 |
| Hulp nodig bij het samenstellen van een Wc. | Jieve | Cooling & OC Junkies | 6 | 12-01-2005 22:11 |
| BAT bestand hulp nodig | eXistenZ | Software Junkies | 12 | 7-06-2004 21:18 |
| ik heb hulp nodig | Fexion | Hardware Junkies | 18 | 25-01-2004 19:18 |
| HTML hulp nodig... | defecto | Software Junkies | 6 | 1-12-2003 10:54 |