Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 7-04-2004, 10:32   #1 (permalink)

Standaard Ledjes aansluiten, Waar o waar?

Beste mensen,

Ik ben hier nieuw en ook nieuw als het gaat over casemodden. Ik wil er graag aan beginnen omdat ik een beetje ben uitgekeken op die oude kast van mij... Maarja, hoe begin ja aan zoiets? Ik wil rustig aan beginnen door een paar ledjes of neon lampjes aan te brengen, maar voordat ik hieraan begin dit: Waar sluit ik die kabels op aan? Op de voeding lijkt mij het meest logisch maar welke kabel van die 134 andere kabeltjes die daaruit komen moet ik nou hebben. Toen kwam ik terecht op deze chip: http://www.pccasegear.com/prod764.htm
Dit is allemaal mooi en wel maar stel nou als ik zelf een reeks ledjes heb gemaakt [met de juiste weerstand voor 12V] dan heb ik natuurlijk niet zon mooi stekkertje die ik op die chip kan aansluiten.... Moet ik dan zo'n stekkertje zelf maken of is er een andere manier om die kabeltjes aan te sluiten?

Ik weet het, dit is misschien een heel erg domme vraag, maar ik denk als ik dit weet dat ik dan alweer een heel stuk verder ben.

Greetings
Yard
Yard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-04-2004, 10:44   #2 (permalink)

Standaard

misschien heeft de lokale electronicaboer ze wel...
en anders even de inkoopacties in de gaten houden.
Oud 7-04-2004, 10:48   #3 (permalink)

Standaard

Welkom op CJ.com

Zoals Zwieke ook al vermelde, die stekkers kun je goedkoop bestellen op www.inkoopacties.net
Hier vindt je ze echt in alle kleuren dus er zit vast ook wel wat voor jouw tussen.
Oud 7-04-2004, 10:56   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwieke
misschien heeft de lokale electronicaboer ze wel...
en anders even de inkoopacties in de gaten houden.
Die stekkertjes is dat dan aan het ene uiteind 2 draadjes die ik op de + en - pool van de led moet aansluiten, en het andere uiteinde is gewoon zon stekkertje?

Maar zijn er ook nog andere mogelijkheden om wat ledjes of neon lichten aan te sluiten op de voeding [buiten dat je de andere ledjes van de computer vervangt, dus de reset led enzo...]. Want ik neem niet aan dat iedereen zon chipje in zijn computer heeft zitten waar hij/zij zijn electronica op aansluit.
Oud 7-04-2004, 11:11   #5 (permalink)

Standaard

Ik heb al mijn electro op de voeding hangen, die is 12V, en als ik wat wil kopen dan doe ik dat bij de autospeciaalzaak, waar je bijna alles op 12V kunt kopen, dat is wel zo makkelijk! Alleen mijn strobo zit gewoon op 230v...
Oud 7-04-2004, 11:27   #6 (permalink)

Standaard

Lees onze uitgebreide EL-faq eerst door. Dat geeft al aardig wat verheldering. Daarna kun je hier iets specifieker vragen stellen.

Veel succes en plezier
Oud 7-04-2004, 11:58   #7 (permalink)

Standaard

Die FAQ had ik natuurlijk al doorgelezen, maar er stond niet echt in wat ik zoek.
Jullie raden me dus aan om OF een extra 12V voeding erbij te kopen en die in me kast zetten OF die chip te gebruiken?

Greetings
Yard
Oud 7-04-2004, 12:01   #8 (permalink)

Standaard

Een extra voeding is niet altijd nodig hoor, als je voeding sterk genoeg is kan je er heel wat lampjes e.d. aan hangen. Op een zwake voeding kun je het beste een 2e voeding nemen. Die chip is niets anders dan een VERDELER, en voor de netheid heb je alle aansluitingen bij elkaar. Voor de rest is het niet handig. Mijn tip is dus, sluit het op je voeding aan, mits die sterk genoeg is. Wil je het netjes en heb je een sterke voeding, dan gebruik je die chip. heb je een slechte voeding, zet er dan een 2e voeding bij. Wil je geen 2 voedingen, of heb je er geen plaats voor, dan koop je één krachtige voeding!
Oud 7-04-2004, 12:01   #9 (permalink)

Standaard

Extra voeding? Chip? Ik weet niet wat je van plan bent, maar gewoon een weerstand op elk LEDje en je kan hem gewoon aan de 12v hangen :P.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-04-2004, 12:11   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the widow maker
Extra voeding? Chip? Ik weet niet wat je van plan bent, maar gewoon een weerstand op elk LEDje en je kan hem gewoon aan de 12v hangen :P.
Dan krijg je daar mijn vraag weer : Aan welk van al die draden [die uit de voeding komen] moet ik die ledjes dan koppelen? Dat is eigenlijk mijn hoofdvraag, maar ik geloof dat ik er een beetje veel bij heb gel*lt

Greetings
Yard
Oud 7-04-2004, 12:15   #11 (permalink)

Standaard

hier ff een kleine uitleg van de belangrijkste draden uit de voeding:

Geel = 12V
Zwart = ground
Rood = 5V

nu moet je wel weer ff vooruit kunnen ofnie dan

[edit] Net iets eerder als TwM [/edit]
Oud 7-04-2004, 12:16   #12 (permalink)

Standaard

Je hebt 12v op de gele draad, en 5v op de rode draad, en de zwarte draad is de min. Sluit een LEDje dus met de + aan op de 12v, uiteraard met weerstand, en de andere kant hang je op de min, en klaar ben je .
Oud 7-04-2004, 12:18   #13 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Geldt voor alle draden die uit de voeding komen:

Geel is 12v en rood is 5v.

Je kan makkelijk een molexstekker (die je normaal in je Harde schijf of CDromspeler doet voor stroom) demonteren, en de gele draad gebruiken voor 12 volt (in combinatie met een zwarte draad welke de GRND (aarde) is.
Oud 7-04-2004, 12:52   #14 (permalink)

Standaard

Ik heb nu ondertussen mijn computer open naast me liggen en ik zal eens ff vertelle wat voor stekkertjes ik nog kan gebruiken [niet aangesloten]
1 molex connector
1 12V ATX Connector
en nog 2 andere stekkertjes waarvan ik de naam niet weet. Ze zijn allebei vrouwelijk, ene is 4 pins [2x zwart 1x rood en 1x geel] de andere is 12 pins [1x rood 2x oranje en 2x zwart]
Dat zijn alle kabeltjes die niet zijn aangesloten, Welke van deze moet ik gebruiken [en hoe moet dat] om ze aan een paar leds te koppelen ??

Yard
Oud 7-04-2004, 13:05   #15 (permalink)

Standaard

Die connector met 4 pins, waarvan 2x zwart en 2x geel, is prima te gebruiken om de LED's op aan te sluiten. Je kan de draadjes afknippen en je LED's erop solderen, per LED een weerstand is wel zo verstandig, omdat je dan geen gedoe krijgt met dat de eerste paar LED's heel fel branden en de laatste paar niet meer.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waar? shockwave The Party - NKCM 7 12-04-2007 17:21
Ledjes aansluiten!? Bobie Elektronica Junkies 3 22-07-2005 10:01
waar is B_B? GoTMoRe Area 1337 1 9-04-2004 23:24
waar zou je.. Ouzooo! Area 1337 30 7-01-2004 22:20

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.