| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #16 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 mei 2003 Locatie: Limburg
| No offence, maaruh.. Als je electronicakennis maar beperkt is, zou ik eerst maar eens beginnen met een ccfl te monteren. Daar kan niets fout mee gaan. Met leds kan vanalles fout gaan (kortsluitingen door niet / slecht isoleren). Is mij ook wel eens gebeurd (werkje niet geisoleerd, duwd iemand met zijn vingers tegen de ledjes aan, pootjes maken contact en.... vuurwerk!). Gelukkig was toen de schade beperkt gebleven, alleen een kapotte chip van de hdd, die ik heb kunnen vervangen. Als je nu evengoed nog door wil gaan , zou ik je adviseren iets meer kennis op te doen, lees eens wat electro forums door, kijk misschien ook eens www.circuitsonline.nldaar hebben ze erg veel knowledge.
__________________ AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 april 2004 Locatie: Limbircht, Sittard
| Hmmz, ja denk dat dat inderdaad wel het beste is... Kben net even bij de lokale computershop naar binnengewipt en ff mijn vraag gesteld. Dit is tog veel makkelijk te doen dan het op een forum posten . Gelukkig heeft die man me daar kunnen helpen en ik snap er nu al 3x meer van als zostraks ![]() Thanx anyway! Greetings Yard |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Ik ben ondertussen een BEETJE verder, maar ik wil nu gaan uitrekenen hoe groot de weerstand is als ik 2 LEDs op een 5V aansluit. Ik zet dit hier zo neer omdat ik het gevoel heb dat het niet klopt wat ik doe... Zou dus iemand even willen meerekenen ? U= 2*1.5V= 3V [2 LEDs van elk 1.5Volt] I= 0.15 A [ Of is het aantal ampere van de rode draad niet 0.15?] R=U/I R=3/0.15 R=13.33 Ik heb hierbij sterk het gevoel dat dit niet klopt. 13.33Ohm lijkt me een beetje weinig of klopt het tog wat ik hier heb uitgerekent ?Greetings Yard |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Nee het klopt idd niet. U is de spanning waarop je de leds gaat aansluiten, dit is dus bijv. 12V Bijv. 12V - 1,5V = 10,5 V -> 10,5V / 0,015A = 700 Ohm (680 ohm is een standaardwaarde en kan gerust) Je neemt dus de spanning die je gebruikt om te voeden en trekt daar je drempelspanning (in jouw geval dus 1,5V) van af. Wat overblijft deel je door de stroom die maximaal door de ledjes mag vloeien zonder dat ze stuk gaan. Aangezien je dit niet gegeven hebt heb ik het veelvuldig voorkomende 15mA gebruikt, de 150mA waar jij door deelt is veel te veel ! (tenzij het een luxeonled o.i.d. is) En dan kom ik op een serieweerstand van 680 ohm uit. Overigens staat dit ook zo uitgelegd in de FAQ dus lees deze eens door.......5V - 1,5V = 3,5V 3,5V / 0,015 = 233,33 220 en 270 ohm zijn standaardwaarden.
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #20 (permalink) |
| hmmz, FAQ had ik al 3 keer doorgelezen, maar ik kwam er tog niet helemaal uit. Ik zat dus mis met de aantal Ampere... Maar een LED kan ik maximaal 3Volt doorheen jagen of ligt dat bij elke LED anders? Greetings Yard |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Dat is inderdaad bij elke LED anders, de ene LED schijnt al bij 1,5 V en brandt door bij 3 V terwijl een andere LED pas bij 3 V begint te schijnen. Daarom kan je LED's in je PC ook niet altijd vervangen door blauwe, want de drempelspanning van een blauwe LED ligt hoger dan wat de meeste moederborden/CD-ROM spelers/toetsenborden leveren. Zoals Lampje al zei: je hoeft niet precies de uitgerekende weerstandswaarde te hebben, de standaardwaarde die er het dichtst onder zit is genoeg. Er boven kan ook, maar dan heb je kans dat je LED niet brandt. (als je in je berekening de drempelspanning van de LED gebruikt)
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: plattelandse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #23 (permalink) | |
| Geregistreerd: 11 september 2003 Locatie: Oisterwijk
| Citaat:
![]() | |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 oktober 2003 Locatie: Ergens achter mijn pc..
| lees inderdaad eerst wat elektro forums door, de allereerste keer toen ik met casemodding begon, ging ik ook direct leds in m'n diskettestation mounten: RESULTAAT: een mooi vuurwerk+voeding gemold , maar met fouten maken leer je het wel dat is wel een feit
__________________ Pcmodders |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Geregistreerd: 5 maart 2004 Locatie: Hoofddorp
| Je kan ook gewoon je leds op je AUX 6 pins connector hangen, daar komt 3,3v uit en dat is een mooie spanning voor je leds. dan hoef je niet te stoeien met weerstanden etc. zwart = 0V oranje = 3,3 rood = 5v (je hebt btw nog ergens een port op je mobo* waar ook 3,3v uit komt daar kan je t ook vanaf hallen, *hangt van de type mobo af) |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| En wil je minder dan 3.3V dan kan je ook je LED tussen de 3.3V (rood) en de 5V (oranje) hangen, en dan heb je ongeveer 1,5 tot 1.8V, waarbij de 5V (rood) de plus is .
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Ledjes aansluiten!? | Bobie | Elektronica Junkies | 3 | 22-07-2005 10:01 |
| waar is B_B? | GoTMoRe | Area 1337 | 1 | 9-04-2004 23:24 |
| waar zou je.. | Ouzooo! | Area 1337 | 30 | 7-01-2004 22:20 |