Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 27-01-2004, 23:55   #1 (permalink)

Standaard Pool zoeken.

Ik ben echt slecht in electronica, dus probeer ik het hier eens.

Ik heb dus een Relais kaartje, en daar moet een adapter in.
Het probleem is dat ik niet weet hoe de plus en de ground zijn.
Ik heb n beetje de print baantjes gevolgt, de adapterbus heeft 3 polen, 1 van de polen gaat naar een heleboel pins en de ijzertjes van de schroeven op een centronics aansluiting (Ik vermoed dat dit de ground is), de andere gaat naar de - kant van een diode. (), en de 3e gaat zo lijkt het gewoon helemaal nergens heen.

Weet iemand wat ik kan doen om er zeker van te zijn welke pool nou welke is?

-EDIT-
Ik bedacht me net dat ik doormiddel van een IC sheet van een IC die op de print zat, kon uitzoeken welk pootje ground was. Die heb ik getraceerd naar de adapter bus. Inmiddels kan ik lampen en fans aansturen via software. Weer een gadget voor mijn case project. :P (Ik ben met een vriend al bezig met software die de lampen uitgooid als ik een game opstart.)
Oud 28-01-2004, 07:42   #2 (permalink)

Standaard

Ik zal overigens even de diode uitleggen die je tegenkwam. Deze staat zo gemonteerd dat als je de spanning verkeerd om aansluit de zal geleiden en er als het ware een kortsluiting ontstaat. Nu hoor ik mensen roepen "Kortsluiting? maar dat is toch slecht ?"
Nou, ja en nee, in dit geval zorgt het ervoor dat de zekering door die te hoge stroom wat gaat lopen stuk gaat en er geen verkeerd gepoolde spanning op de schakeling staat. Dus het is een ompoolbeveiliging. Neem wel altijd een zekering op in de voedingslijn, anders wordt de voeding te zwaar belast en gaat deze stuk of de diode knal er alsnog uit. Just for information
Oud 28-01-2004, 10:56   #3 (permalink)

Standaard

Aha, ik vond het al zo vreemd, dat ding maakte me helemaal in de war met et uitzoeken. :P
Oud 29-01-2004, 18:07   #4 (permalink)

Standaard

Hehe als je er een diode in stopt waarom dan laten kortsluiten? gewoon in serie en hij laat alleen stroom door als je de polen goed aansluit. Wordt ook veel gebruikt, het nadeel van krotsluiten is dat het je een zekering kost, het nadeel van in serie is dat het energie kost (spanningsval).
Bliksem is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IK was te dom om zelf te zoeken.... rietveld Hardware Junkies 6 20-06-2007 12:11
beeld flikkert als ik servers wil zoeken christophe Software Junkies 3 5-01-2005 19:42
[Bug] Poll / Zoeken icezAz CaseJunkies Support en Feedback 3 26-02-2004 15:51

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.