| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Ik kom op het wondere web diverse mooie ontwerpen tegen van zelfbouw wifi antennes die volgens de opgegeven specs vrij aardig presteren en kwa materiaal niet veel kosten t.o.v. de proffesionele tegenhangers. Het kritieke punt is hier voorral om de bouwbeschrijvingen precies op te volgen en zéér precies te werken. Nu zijn die specs etc. wel allemaal leuk, maar ik vroeg mij dus af of er junkies waren die ervaring hadden met zelfbouw van zulke antennes. Ja, vertel er eens wat over, ging het bouwen je goed af, zijn de specs zoals opgegeven c.q. verwacht en specificeer dan ook even of het om een richt- of rondstraal antenne gaat en welke bouwbeschrijving je hierbij hebt gevolgd. Ga me hier nu niet een enorme berg links van zelfbouw antennes neerplanten a.u.b. maar vermeld enkel je eigen ervaring met jouw zelfgebouwde antenne ! (de link van de bouwbeschrijving jouw antenne mag er dan uiteraard wel bij !) Ik ben benieuwd..... |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Geregistreerd: 11 december 2002 Locatie: Putten
| Citaat:
ik zit zelf ook te overwegen om er een te maken, maar ik vraag me af of ze dan echt flaw-proof zijn.
__________________ http://www.permafrost.cc | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| Kumaniwasimu en ik hebben geprobeerd 2 grote antennes te maken. is helaas totaal mislukt. aan de ene kant waren we waarschijnlijk niet precies genoeg geweest, en aan de andere kant was het design wat we gebruikt hebben ook niet het beste. de antenne bestond grotendeels uit spiraaltjes en buisjes. was zeg maar uigebouwd uit segmenten als dit: -\/\/\/\-------======== en dan steeds van die stukjes op elkaar. meer betekent groter horizintaal berijk. je moet trouwens rekenen dat dit een Omnidirectionele antenne was. die geven een soort van Donut of appelvorm. het midden is de antenne, hoe meer versterking je maakt in je antenne, hoe platter het signaal wordt. uiteindelijk straalt het signaal dus als een soort platte cake, ipv een appel. maargoed, het lullige is dat goede kabels (RG213 en Aircomm+, en de bijbehorende N-Connectors) meer kosten dan de antenne zelf. ik was ruim 40 euro kwijt aan stekkers, kabels en verloopstukken. de antenne zelf kostte nog geen 7.50 aan materiaal. (stuk PVC pijp, meter messingdraad en meter messingbuis, eindkappen en wat krimpsok om de kappen extra af te dichten) tis iig knap balen, maar ik ga het nog een keer (ooit) proberen, nu met een Bi-Quad antenne. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Ik wil binnenkort de omni gaan maken, maar dan de "met stukjes aircom plus kabel"-variant. Ik zal mijn bevindingen dan ook hier posten (maar eerst moet m'n wifi zooi aankomen en eerst 'normaal' testen en gebruiken.) De bi-quad waar jij naar refereert is een richtantenne, en voor Point2Point verbindingen ideaal. Deze is héél makkelijk te maken en blijkbaar ook goede resultaten.
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| Citaat:
die omni antennes schijnen iig een bitch te zijn om te maken. je mag de plastic kern van de Aircomm kabel niet teveel smelten anders werkt de isolatie niet meer en vervormt het signaal. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Ik heb afgelopen week met succes deze antenne gebouwd en ben er super tevreden over. Met de originele antenne op m'n wifi-b kaartje had ik nog maar 20% ontvangst in het uiterste puntje van m'n tuin. Met de nieuwe antenne was dit al 85% ! en deze was nog niet eens netjes in een mast gemonteerd maar ston heel ongunstig tussen m'n pc en monitor in, kun je nagaan. Een echte aanrader dus. Verkijk je er overigens niet op, je bouwt deze antenne niet effe in een uurtje, doe het op je gemak en werk supernauwkeurig, het loont de moeite ! p.s. Binnenkort Pics !
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 maart 2003 Locatie: Lemiers
| Joow, super 1337, hoe ver kom je met zo'n ding? K zou wel ff zo een netwerkje willen maken met een jonge zo'n 100 meter verderop. [edit] Hebbut al gelezen, 200 meter, klopt dat ook ongeveer? [/edit] Iz egt supurrr ditte ![]() |
| | |
| | #9 (permalink) |
| @ Strakke-Wappie, in jouw geval zou ik dan een richtantenne gebruiken, de bi-quad krakeling is dan een superoplossing, makkelijk te maken en goeie specs ! @ -PartyBoy-, ik vermoed zo'n 40 á 50 euro en een hoop tijd. De pigtail was het duurste (€ 9.50) de kabel en valpijp, PVC einddoppen etc. waren 20 á 30 euro. Al met al dus best te doen als je bekijkt dat een commerciele antenne dik € 175,- kost en we met de regendagen lekker binnen bezig zijn geweest :P
| | |
| | #13 (permalink) |
| Als beloofd de pics. De Antenne: ![]() Links nogmaals de antenne, rechts de bevestiging d.m.v. een uitlaatklem: ![]() ![]() In plaats van een gelijmde dop heb ik gekozen voor een schroefdop zodat ik er altijd nog eens aan kan werken: ![]() In deze dop past mooi een N-Connector voor de antennekabel ![]() O, ja. Er zit ook nog wat in die pijp :P ![]() Gemaakt met Aircom-Plus coax kabel. Hieronder de Balun. ![]() En nog een totaal plaatje. ![]() Ik heb gisteren een antennemast gelast, vanavond even bijflexen, schuren en spuiten. Over een tijdje komt daar een wirelessrouter in een waterdicht kastje in te hangen en de antenne, tegen die tijd weer wat pics uiteraard. Advies voor mensen die deze antenne ook willen bouwen, doe niet alles op één middag maar neem de tijd, secuur werken loont hier echt de moeite. Wil je gewoon een point to point verbinding over een lange afstand, neem dan niet deze antenne maar bouw een heel makkelijk te bouwen bi-quadje dat hele goede resultaten behaalt.
| | |
| | #14 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 september 2003 Locatie: Galder
| leuk om een LAN met alle andere die-hard computeraars in de buurt te maken!
__________________ Project Centurion All Star: 50% {||||||||||..........} Project Battle server: 50% {|||||||||...........} |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Zo, even een oude koe uit de sloot gehaald. M'n eerder vermelde antenne stond al enige tijd stof te vreten in een verdom hoekje, wachtende op een fijn maatje, in de vorm van een wireless router. Ik heb de Asus WL-500g nu in bezit en heb via een hele goede en vriendelijke kennis een supermooi en passend kastje gekregen dat ook nog eens waterdicht is. Ik heb de pigtail naar de antenne erin geïntegreerd en enkele wartels aangebracht waardoor de UTP en stroomkabel mooi naar binnen kunnen. Dit heb ik in een zelfbouw mast gemonteerd die uitschuifbaar is tot 3,5 meter hoogte. Deze zomer heb ik dus een mooie dekking in en om m'n huis en kan ik een lekker plekje uitzoeken om te relaxen. ![]() De UTP kabels liggen al klaar in de tuin, dus die ontbreken op deze foto ![]() Dit kastje schreeuwt om een casejunkies badge en een powered by asus sticker.... ![]() Ook dit wordt nog voorzien van kabelmanagement en/of mesh. Ook is er een 128MB USB key aanwezig t.b.v. de mini-ftp.
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| WiFi of Bluetooth? | DJKroon | Area 1337 | 9 | 25-12-2004 21:00 |
| Zelfbouw HDD watercooling | the widow maker | Cooling & OC Junkies | 16 | 9-12-2003 15:11 |
| Muis reciever antenne ?? | Baboon | Elektronica Junkies | 15 | 15-07-2003 15:59 |
| Zelf High-Gain Dipole antenne maken? | FireWurX | Elektronica Junkies | 30 | 2-07-2003 09:27 |