| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 5 januari 2003 Locatie: Haarlem
| Ik zat eens te kijken hoe ik die saaie HDD-led in m'n koffermod kon verwerken, ik heb het idee om met een dual-color led te gaan werken. Deze led moet bij hdd-activiteit rood oplichten, en als er geen HDD-activiteit is, mag hij blauw zijn. is er een simpel stukje electronica dat dit voor mij kan regelen? Ik ben zelf niet zo thuis in de electronica, dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. ![]() |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| 1 hele simpele inverter is genoeg :P Die zet je tussen de HDD-LED aansluiting en het pootje van de blauwe LED, dat zorgt er voor dat de blauwe LED aan gaat als er geen HDD-activiteit is. Misschien kan het zelfs nog simpeler met een transistor en een weerstand ofzo ![]()
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Eigenlijk heel simpel. De HDD wordt geschakeld via massa, als er geen HDD aktiviteit is, dan is deze pen hoog, dus +5V Door nu twee Leds in serie te zetten en aan de uiteinden aan te sluiten op 5V en massa (wel één weerstand per led gebruiken ! ) en de middenaftakking aan te sluiten op de stuurlijn van de HDD led krijg je een mooie wisselschakeling. Je kunt natuurlijk ook allerlei dingen gaan bedenken met optocouplers etc. Het is maar net afhankelijk van het soort leds en moederbord dat gebruikt gaat worden.
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #6 (permalink) |
| @ Lampje: Als ik het goed begrijp moet het dus zo: ik denk dat ik je niet 100% goed begrepen heb, maar als het wel goed is dan hoop ik dat het werkt .De leds die ik wou gebruiken zijn: blauw: 3,4v bij 20 mA rood: 2,1v bij 20mA Ik heb ff in m'n mobo boekje lopen zoeken, maar ik kan niets vinden over de spanning e.d. van de HDD-led aansluiting edit: M'n multimeter zegt 1v bij geen activiteit, en 4.5v bij HDD-activiteit, ik heb een anologe multimeter gebruikt, dus het kan iets schelen. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Het schema klopt, de weestand moet dus blijven zitten ![]() Het puntje hdd +5V op mobo is eigenlijk een punt dat +5V is maar massa wordt bij HDD aktiviteit. (Bij een duo-color led zal dit overigens niet mogelijk zijn en is de inverter met de tor de juiste manier)
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Ik heb net bedacht dat ik het ook wel kan fixen met 2 gewone leds, dus dan kan ik je schema gewoon gebruiken ![]() Ik ga zometeen ff kijken of die led's het doen op m'n mobo. Als ze het doen ga ik vanmiddag ff deze schakeling in elkaar knutselen ![]() Bedankt voor je idee Lampje ![]() edit: ik ben ff aan het proberen, maar een inverted hdd-led krijg ik nog niet voor elkaar ![]() |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Het lijkt erop dat er op m'n HDD-led aansluiting een constante 5v staat, en dat de GND afwisseld. mijn bevindingen: Code:
GND +5v
pin 1 van hdd-aansluiting | led = altijd aan led doet nix
pin 2 van hdd-aansluiting | led doet nix gewone HD-led |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
![]()
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Als ik dat doe zal led 2 toch constant blijven branden? m'n HDDled+ geeft tenslotte constante stroom. Dan krijg ik dus een ledje dat constant brand, en 1 die fungeert als HDDled (als ik hem omdraai, anders doet hij helemaal niets (het blijft een diode :P)) |
| | |
| | #13 (permalink) |
| De stroom loopt van de stuurlijn die op dat moment +5V is naar massa via led2 dan zal deze dus continu branden. Op het moment van HDD activiteit wordt de stuurlijn laag (massa) en staat er dus géén potentiaalverschil meer over led2 en deze dooft. Van +5V kan nu wel een stroom gaan lopen over led1 naar de stuurlijn die dan massa is geworden en deze zal gaan branden. Het moet dus gewoon werken zoals in het schema ![]() Je moet er overigens voor zorgen dat je links aan het schema de continu +5V aansluit en rechts continu massa !
| | |
| | #15 (permalink) | ||
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Citaat:
| ||
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Ideetje voor het forum | Dark Wanderer | CaseJunkies Support en Feedback | 2 | 29-06-2004 15:45 |