Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 27-09-2003, 07:20   #1 (permalink)

Standaard batterij vervangen door AC/DC adapter voor draadloze telefoo

Hallo,

sorry voor deze elementaire vraag (maar ik ken niet veel van electronica) alsook dat het niet om computers gaat .

Wat ik wil is dus de batterij van mijn draadloze telefoon vervangen door een AC/DC adaptor die zelfde stroom moet geven aan telefoon.

Telefoon wordt gevoed door een 3,6V 300mA batterij. De dichtstbijzijnde waarde in de AC/DC adaptors is 5V (500mA tot 7A).
Ik zou met een resistor de 5V tot 3,6V willen reduceren :
Als deze forumule juist is : Resistance = (VoltageSUPPLY – VoltageFORWARD) / Current
dan
Ohm = (5V-3.6V)/0.3A = 4,66 Ohm ?

of is het deze formule :resistance= voltage/current
dan is het eerder 5V/0.3=16.66 Ohm

en van hoeveel watt ? Watts = Volts x Amps dus : 3.6VX0.3A=1.08W of moet ik de voltageSUPPLY nemen : 5VX0.3A=1,5W ?

Wat toevoegen om stroom te stabilizeren ?

hartelijk dank !
NoZeverr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-09-2003, 07:47   #2 (permalink)

Standaard

Er zijn ook gewone 3,6 volt voedingen op de markt, in een adaptervorm. Je hebt een DC voeding nodig, das gelijkstroom. AC is wisselstroom, maar dat komt niet uit een batterij.

Hoeveel ampere maakt niet zoveel uit, als je telefoon 300mA gebruikt dan zou ik een 500mA 3,6 voeding zoeken. Stroom (volt) geef je, spanning (ampere) neemt ie. Als ie dus aan 300mA genoeg heeft, dan neemt ie geen 500 :P en dus blaas je je telefoon niet op.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-09-2003, 08:51   #3 (permalink)

Standaard

dank je Widow maker voor je antwoord

Ik heb zulke 3,6V adapters niet gezien in België. 'k zal nog eens zoeken .
Mocht ik het niet vinden , welke van mijn berekingen zijn dan juist ? (om juiste resistor te kiezen)
Wat kan ik dan gebruiken om volt te stabilizeren ?
Oud 27-09-2003, 17:12   #4 (permalink)

Standaard

euhm draadloze telefoon met draad?? kun je dan niet beter een gewone telefoon pakken???

There is ONE DJ to rule them all !!
DJD xtreem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-09-2003, 17:15   #5 (permalink)

Standaard

wat je ook zou kunnen doen, is een nieuw accupack er in maken
en dan ipv NiCd accu's/batterijen NiMh of Li-Ion er in stoppen.
die zijn veel minder gevoelig voor memory-effect dan NiCd
gewoon 3 AAA batterijen of 3 AA (Penlite) batterijen bij elkaar solderen (voor 3.6Volt), en dan zorg je dat het van die 2000mA dingen van GP zijn ofzo.
dan krimp je er een stuk krimpsok omheen zodat het niet uit elkaar valt, en klaar!
FireWurX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2003, 05:38   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
euhm draadloze telefoon met draad?? kun je dan niet beter een gewone telefoon pakken???
neeeeh : met adaptor kan ik in elke ruimte gebruiken met stopcontact , gewone telefoon niet

Citaat:
wat je ook zou kunnen doen, is een nieuw accupack er in maken
en dan ipv NiCd accu's/batterijen NiMh of Li-Ion er in stoppen.
gewoon 3 AAA batterijen of 3 AA (Penlite) batterijen bij elkaar solderen (voor 3.6Volt), en dan zorg je dat het van die 2000mA dingen van GP zijn ofzo.
dan krimp je er een stuk krimpsok omheen zodat het niet uit elkaar valt, en klaar!
hmm mijn NiCd zijn 3X AA maar slechts halve grootte

BTW ik heb geprobeerd met een AC adaptor met multioutput voltage : 3V 4.2V 5V 9V en 12V (te selecteren) : op 3 V geselecteerd kreeg het beestje kreeg wel stroom maar biepte slechts protesterend : ik kreeg geen verbinding met base unit meer , wanneer telefoon terug op base unit (met batterij) dan ging ie weer : waarschijnelijk verlies ik de 'security code'
Nu heb ik het output voltage gemeten van die adaptor op 3V en meter gaf +- 6V aan
en 12v werd als +- 20V gemeten !
ik weet niet of mijn multimeter nu doorslaat of niet maar een andere AC adaptor met 8V output werd gemeten als bijna 11V : die adaptors zijn niet gestabilizeerd , maar is dit normaal ?
Oud 28-09-2003, 08:29   #7 (permalink)

Standaard

onbelast is dit wel normaal.. zodra er belasting aan hangt zakt die spaning in..

daarnaast klopt jou verhaal van die security code wel.. zodra de spaninfg van de telefoon afgaat verliest hij de code. die hij alleen terug krijgt als je hem op het basis station zet.. dus je zult altijd een accu erin moeten houden.. om dit op te lossen.. dus beveel ik je aan toch even een zoektocht te verichten naar een nieuwe accu...

TIP: ga eens naar een winkel die fotocamera's en toebehoren verkoppt.. hoogstwaarschijnlijk kunnen die je wel aan een accu helpen daarvoor.. anders gewoon even naar de leverancier om te vragen of die een extra accu kunnen bestellen..

Oud 28-09-2003, 11:21   #8 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Gewoon een weerstand er aan knopen gaat echt niet werken, je moet aan de slag met een LM317 spanningsregelaar, die kan je met een paar weerstandjes en condensators instellen op elke spanning die je wil. Zoek met Google een datasheet, reken uit welke weerstand je nodig hebt, koop een LM317 + benodigde componentjes en klaar
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2003, 14:18   #9 (permalink)

Standaard

niet klaar... want je moet je aanmelding op het station ook zien te regelen.. dus zonder batterijen lukt het nooit om ergens anders de telefoon op spaning te zetten en daar dan normaal te laten functioneren..

nieuwe batterijen zouden een betere, makkelijkere en denk ik zelfs goedkopere oplossing zijn..

het probleem zit hem erin dat je de telefoon op het basis station moet zetten voor het aanmelden. zodra de spaning er dan vanaf gaat omdat je hem eraf haalt.. (en er geen batterijen inzitten) verliest hij zijn security code en als je hem dan ergens anders aan de spaning hangt om te bellen wil dat niet.. omdat ie zich eerst op het basis station de securety code moet verkrijgen..

Conclusie: koop of Mod nieuwe batterijen.. en ga niet voor een voeding systeem want dat gaat niet werken..

Oud 29-09-2003, 06:09   #10 (permalink)

Standaard

dank jongens voor al uw ideeën !

ja , behoudt van de security code zonder batterij blijkt het probleem te zijn. Maar wat ik niet snap is dat wanneer je de batterij ontkoppelt en daarna terug aansluit, de security code NIET verloren is gegaan (ik weet nu niet hoelang telefoon zonder batterij kan) en wanneer AC adaptor aangesloten dan is security code onmiddellijk verloren. Verwisselen van batterij met adaptor gebeurt onmiddellijk. Zou het kunnen dat een niet juist voltage de code ook doet verdwijnen ?

Een andere accu kopen als reserve lijkt ook een goed idee maar dan moet het kunnen worden opgeladen in een externe batterij oplader en niet de base unit van de telefoon.
Die NiCd -batterij van de telefoon kan niet worden opgeladen in een universele batterij lader, dat heb ik geprobeerd

@demoniac
Wat ik nog niet weet is welke formule juist is voor berekenen weerstand

Als deze forumule juist is : Resistance = (VoltageSUPPLY – VoltageFORWARD) / Current
of is het deze formule :resistance= voltage/current

Watts = Volts x Amps of WAt= voltageSUPPLY x amps ,
Oud 29-09-2003, 06:14   #11 (permalink)

Standaard

dude, als je een AC voeding met een DC volt meter meet, krijg je altijd 2 keer zo hoge meetwaardes, omdat het voltage naar beide kanten 3 Volt gaat (sinusvorm)
het potentiaalverschil tussen die 2 uitersten is 6 volt.
je moet wel een DC adapter gebruiken, niet een AC, kan je phone wel eens kapot van gaan.
FireWurX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2003, 20:14   #12 (permalink)

Standaard

het kan zijn dat je telefoon eleke keer zijn security code via de voeding binnenkrijgt.. dus als ie op het basis station staat.. dus als je er een gewone voeding inplugt probeert ie een security code te vangen die er niet is... dus code kwijt..

daarnaast kan het zijn dat bij het verhaal van batterij ontkoppelen sec. code niet verloren ging dooor een nog opgeladen elco...

en nee je hebt geen extra acculader nodig.. je moet gewoon de bestaande accu vervangen door een nieuwe.. gebruik je weer het normale basis station...

Oud 30-09-2003, 03:51   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
dude, als je een AC voeding met een DC volt meter meet, krijg je altijd 2 keer zo hoge meetwaardes, omdat het voltage naar beide kanten 3 Volt gaat (sinusvorm)
het potentiaalverschil tussen die 2 uitersten is 6 volt.
je moet wel een DC adapter gebruiken, niet een AC, kan je phone wel eens kapot van gaan.
Het is dus wel een AC/DC adaptor dat ik gebruikt heb . Daar waar ik telkens AC adaptor heb geschreven moet inderdaad een DC adaptor zijn. Maar ik die AC/DC adaptor wel degelijk met DC voltmeter gemeten.

Citaat:
en nee je hebt geen extra acculader nodig.. je moet gewoon de bestaande accu vervangen door een nieuwe.. gebruik je weer het normale basis station...
euh ja , dat is wat ik wens te omzeilen : nl de oplaadtijd waarbij telefoon op basis is :
ik zou dan die reserve accu willen opladen zonder gebruik te moeten maken van de telefoon door een externe acculader (met een universele lader lukt het dus niet) >o
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
waar is de batterij voor E-TECH Hardware Junkies 11 13-03-2007 15:50
Een batterij- en draadloze muis van A4tech R@mon News & Review Junkies 10 9-12-2004 21:31
Zalman introduceert adapter voor CNPS-7000 voor Intel LGA-77 Kaz'Duzar News & Review Junkies 0 25-09-2004 20:18
P3 600EB van 1.65 vervangen door P3 1260 1.45volt schoonmoeder Elektronica Junkies 4 25-05-2003 13:30

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.