Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 23-09-2003, 21:29   #1 (permalink)

Standaard EHBOV Lees dit eens voor je gaat vragen over LCD's

sorry mods als dit niet echt gedoogd wordt maar ik wil dit even tot een goed doel uiten met betrekking tot de vele vragen over LCD Displays.
MODJES Feel free to edit.. maar lees het eerst even door voor je hem op slot gooit..

Eerste Hulp Bij Overbodige Vragen (kleine edit LAMPJE )

Mensen het valt mij de laatste tijd op dat hier in het elektronica topic veel vragen worden gesteld over LCD's ...

vele daarvan komen uit op dat het niet mogelijk is. dus laten we ons nou eens wat beter verdiepen in hetgeen waar je mee bezig bent voordat je direct schreeuwd om hulp.

daarom het volgende:
#1 bekijk eens goed met wat voor een display je te maken hebt.. (grafisch / Numeriek)
#2 zoek naar een merk / model / nummer..
#3 pak een zoekmachine, ga op verschillende manieren zoeken naar alle gegevens die je gevonden hebt op het betrefende display of documentatie.
veel gebruikte zoekmachines:
www.google.nl
www.altavista.nl
www.ilse.nl

#4 lees de informatie die je vindt goed door om te kijken of het belangrijke zaken bevat!
#5 als je er niet uitkomt, kijk in dit forum en lees is de FAQ en de link sectie door. (vooral in de link sectie heb je ook genoeg kansen om de info te vinden)
#6 pas als je er echt niet uitkomt en er nix over kunt vinden: Kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het je nooit gaat lukken om dit display te gaan gebruiken...
#7 Zoek eens op het forum of er al ooit iets is gevraagd over dit display of de driver.. of eventueel waar jij info over wilt hebben.
#8 verwacht dan ook niet dat als je nix op internet en op het forum iets kunt vinden.. dat wij het wel weten!!
#9 daarom worden de meeste topics over LCD displays tegenwoordig afgesloten met een message die het volgende bevat:
Wat je wilt is niet mogelijk met dit LCD. OF.... Dit kan gewoon NIET!!

Om het zo te zeggen kun we een paar standaard dingen aan nemen:
# een lcd HD44780 driver op je display werkt zo goed als altijd op je printerpoort.
# als je een TFT / LCD van een laptop hebt is dit zo goed als niet zomaar op je computer aan te sluiten! hiervoor zijn speciale driver kaarten te koop die meestal erg duur zijn!
# alle andere LCD's waarvan je niet weet wat het is. of dat de driver onbekend is hoef je eigenlijk niet eens zoveel mee te proberen.. 98% zeker dat het je toch niet lukt om het zo ff aan te sluiten.

De gemiddelde gevorderde modder weet ondertussen dit al.. maar helaas moet ik constateren dat er nog steeds veel nieuwtjes zijn die direct om hulp schreeuwen....

ik hoop dat ik op deze manier weer een boel on nodige topics heb bespaart en mensen heb kunnen voort helpen door op een betere manier naar info op zoek te gaan...

mensen die hier een aanvulling op hebben mogen dit natuurlijk gewoon laten weten..
(((dit topic is niet bedoelt om mensen af te kraken, maar om mensen te helpen!!!!! ga dit dan ook niet doen in vervolg posts)))
DJD xtreem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-09-2003, 22:09   #2 (permalink)

Standaard

opzich een goed idee, maar we kunnen deze toppic natuurlijk ook tot het grote LCD vragen toppic bombarderen, zijn we meteen van het gezeur af en hebben de fanatiekelingen onder ons ook weer eens wat te doen, ik vind het altijd erg leuk om wat speurwerk te doen naar dingen die me interreseren (al weet ik dan van LCDs de ballen af) maargoed, met ff googelen kom je ook een heel eind =)

greetz Sven
Oud 23-09-2003, 22:16   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InsaneKitty
opzich een goed idee, maar we kunnen deze toppic natuurlijk ook tot het grote LCD vragen toppic bombarderen, zijn we meteen van het gezeur af en hebben de fanatiekelingen onder ons ook weer eens wat te doen
opzich een goed idee..

dit laat ik verder in de handen van Lmapje liggen wat hij ermee wil

There is ONE DJ to rule them all !!
Oud 24-09-2003, 06:01   #4 (permalink)

Standaard

LMAPJE ken ik niet , maar ik zal kijken om dit in een soort extra FAQ te gieten. Dat gaat niet in één dag omdat ik ook nog andere dingen moet doen en daarnaast ook nog naast de PC een leven heb Maar in ieder geval bedankt voor de input. Als iemand denkt dat ie een goede FAQ kan maken voor wat betreft LCD's is dat ook heel welkom.

To be continued dus......
Oud 24-09-2003, 06:55   #5 (permalink)

Standaard

D'r staat ook wat info te vinden in de link-section van BB.
Oud 24-09-2003, 16:11   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampje
LMAPJE ken ik niet ...
Sorry ik typ nogal snel met 2 vinges.. dan gaat het wel eens mis..

hopelijk helpt het wel veel mensen

Oud 24-09-2003, 16:19   #7 (permalink)

Standaard

Die controllers kosten rond de 200-250$ om een vaag soort LCD aan te sturen, en die zijn er maar voor heeeeel weinig soorten LCD's.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-09-2003, 02:24   #8 (permalink)
Moderator

Standaard

kan de post van de topicstarter niet in Links naar sites met informatie over LCD's en TFT's opgenomen worden ??
Oud 27-09-2003, 09:22   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gizmo
kan de post van de topicstarter niet in Links naar sites met informatie over LCD's en TFT's opgenomen worden ??
Zoals al eerder vermeld zal er een nieuwe FAQ geschreven gaan worden met info over lcd's

Daarin komt:

Welk LCD heb je/ga je kopen: Karakter, dot matrix, grafisch, etc.

Wat kan en wat kan niet, wat is wel mogelijk maar niet rendabel c.q. haalbaar voor de hobbyist.

De hardware en techniek

De hardwarematige aansluiting van de diverse soorten

de softwarematige aansturing.

De FAQ wordt een gesloten mededeling zodat er geen vervuiling in het topic komt (zoals de algemene elektro FAQ) Maar er komt wel een apart vragen topic om eventuele onduidelijkheden etc. te bespreken. Ik heb maar twee handjes, dus nog even geduld
Oud 27-09-2003, 16:31   #10 (permalink)

Standaard

zeer goed idee Lampje..

daarnaast sta ik geheel klaar om je eventueel te helpen..

ben zojuist begonnen om mijn nieuwe grafische display te gaan conecten

Oud 30-09-2003, 20:44   #11 (permalink)

Standaard

hier heb ik nog wat linkjes voor het zoeken van LCD pinouts en andere dingen die temaken hebben met Video

tft aansluit database

nog meer links voor tft displays

veel PDF's in eigen beheer voor lcd pinningen

PDFje met video connectoren

dit kan sommige mensen al weer aardig opweg helpen.. daarnaast lijkt het mij handig om verder 1 topic te maken waar alle vragen over Grafische lcd's kunnen worden gesteld.. met een zeer duidelijke begin post met veel hulp en links...

@Lampje>> neem anders even contact met mij op via msn of mail... dan kan ik jou ermee helpen. heb hier namelijk goeie ideeen over.. en samen met jou MOD rechten kunnen wij dit forum wel weer geordend krijgen

Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan er iemand voor mij eens een schakeling tekenen?? stonestrong Elektronica Junkies 9 8-02-2005 18:06
[IA] Blauwe LCD's voor maar 8 EURO Organisatie LCD ia Samen Kopen Junkies 2 28-10-2003 22:03
Pepz0rZ probeert zich nog eens voor te stellen Pepz0rZ Area 1337 12 28-09-2003 23:18
Aantal vragen voor/over nieuwe CM the widow maker Casemod Junkies 14 11-09-2003 20:31
Laat hier eens zien wat voor bende jullie allemaal hebben. Area 1337 203 9-09-2003 15:06

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.