| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 januari 2003 Locatie: Vroomshoop (OV)
| Ik had bij Freezing Hardware dit ding besteld. 3-pin op 4-pin spanningsadapter 12 naar 7 Volt + RPM Toen heb ik hem aangesloten op mijn Thermaltake fan, hij gaat langzamer draaien waar het ook om ging. Maar hij geeft geen informatie meer door over het toerental, iemand een idee hoe dit kan. Als ik hem weer op 12 volt laad draaien werkt het wel weer. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 januari 2003 Locatie: Rotterdam
| Het kan zijn dat het rpm signaal van de fan te zwak is op 7v. Dan kan je mobo de pulsen niet 'voelen' en dus geeft hij geen rpm signaal weer.
__________________ :: /Specs\ :: http://www.dutchheroes.com/ :: WaterChiller operatief :: CPU temp -4 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Dat lijkt me niet. Vor het RPM signaal is een extra kabeltje op je fan aangebracht. Dat levert een soort van knipper-signaal voor wanneer de fan een rondje heeft gedraaid (weet ook niet zeker, maar iig een soort stroboscoop-achtig signaal). Het verschil tussen piek en dal wordt dan te klein voor het mobo of de fan geeft een te zwak signaal door het lagere voltage.
__________________ :: /Specs\ :: http://www.dutchheroes.com/ :: WaterChiller operatief :: CPU temp -4 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
| Ik heb nog eens even wat gezocht hier en daar en beide verklaringen worden regelmatig aangehaald (zowel gemis van ground als te laag rpm). Welke de juiste is kan ik je als elektro sukkel nou ook niet meer vertellen maar het blijkt wel een veelvoorkomend probleem te zijn ![]() |
|
| | #8 (permalink) | |
| Geregistreerd: 23 februari 2003 Locatie: De Bilt
| Citaat:
__________________ Ex-Moderator:Hardware Junkies Fleppuhstein.nl] Roses are FF0000, Violets are 0000FF | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Kijk nou snap ik als electro n00b het ook! (dankzij het dynamo-verhaal)
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Citaat:
Is ie traploos te regelen ![]() Maar als je het simpel wil doen bereken je de weerstand van de fan R = U/I (R=weerstand, U=spanning, I=stroom)en dan koop je een weerstand die dezelfde weerstand heeft (fan op 6 V) of een iets kleinere weerstand (als de weerstand de helft is van de fan loopt de fan op 8 V) of je zet er een potmeter tussen. Let wel op: De weerstand moet, afhankelijk van de spanning, tussen de 1 en 4 W aankunnen (normale weerstanden kunnen meestal maar 0,25 of 0,6 W aan). Vraag hier duidelijk om!
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Geregistreerd: 31 december 2002 Locatie: Harlingen, NW-Friesland
| Voor het vermogen van de voorschakelweerstand neem je 0,25 maal het vermogen van de fan. Minimaal. Liever wat zwaarder ivm de warmteafgifte. De weerstand dissipeert nl het meest als er de halve voedingsspanning over staat. Over de fan staat dan ook de halve voedingsspanning en dan loopt er dus ook de helft van de stroom. Dus, in begrijpelijk Nederlands: halve spanning maal halve stroom is een vierde vermogen. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| 230 Volt waterpomp in de pc kan dat? | peter-lampje | Cooling & OC Junkies | 12 | 5-09-2007 18:15 |
| Koeler op 7 volt | PeaceMaker | Cooling & OC Junkies | 5 | 30-08-2005 22:35 |
| Hoe Vcore te krijgen op 1,45 volt? | masterwebber | Cooling & OC Junkies | 5 | 28-06-2005 19:08 |
| 220 volt naar 380 volt motor | inanc_gangster | Elektronica Junkies | 15 | 9-01-2004 22:23 |
| 5 volt is 5 volt niet meer??? | the widow maker | Elektronica Junkies | 4 | 22-05-2003 10:52 |