Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 18-04-2008, 09:03   #1 (permalink)
Amb

Standaard Fan quastion

Ik heb heb een Zalman fan controller, best wel een goede geloof ik, maar ik had even een vraagje...

Zown fan controller heeft 4 ingangen, dus voor 4 fans..
alleen.. nu heb ik aan de boven kant van mn kast 3 120mm fans zitten.. en die hoeven wat mij betreft niet alle 3 afzonderlijk van elkaar bestuurd te kunnen worden. Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk dat ik ze alle 3 tergelijkertijd kan besturen, met de fan controller?

Een fan heeft 3 kabeltjes, +,- en het schakel draad die de snelheid aanstuurt. Kan ik die van de 3 de fans gewoon aan elkaar knopen? want dat weet ik niet zeker, want ik denk dat alle 3 dan veel langzamer zullen draaien. dus, hoe kan ik 3 fans tergelijkertijd met een fancontroller aansturen?

En klein vraagje 2, Ik heb een 550 Watt voeding, en een 8800GTS 512 van asus, verder rest gewoon een 2,6 core 2 duo en klein beetje case mod spul en 4 HD's. Is het mogelijk om met deze 550 watt voeding de zelfde viode kaart sli te draaien? ik betwijfel het, maar kan je je dit met een progje achterhalen?

cheers,
Amb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2008, 09:05   #2 (permalink)
Amb

Standaard

Ik heb eprongelijk de topic 2x gepost, en als user kan ik hem niet deleten... is er een mod online?
Oud 18-04-2008, 14:29   #3 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Vooruit, ik heb mn modrechten nog
Oud 18-04-2008, 14:31   #4 (permalink)

Standaard

Je hebt waarschijnlijk een Zalman MFC-1, op de site van Zalman staat wel hoeveel vermogen één kanaal (één aansluiting van de controller dus) maximaal kan leveren. En dan opzoeken hoeveel vermogen je fans nodig hebben, optellen, vergelijken, en dan weet je of het kan of niet
Oud 18-04-2008, 14:44   #5 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Meestal trekt zo'n fan 1,2 watt. En een poort van die MFC-1 kan volgens mij 1A leveren. Als je 12Vx1A=12W. Dus je zou in theorie 10 van die fans op 1 zo'n poort kunnen hangen, maar je moet het zeker ff nakijken!
Oud 18-04-2008, 15:51   #6 (permalink)
Amb

Standaard

uhm nee... ok heb de Zalman ZM-MFC2

en uhm.. de Fans die ik gebruik, zijn van die hele goede, die 40 decibel maximaal kunnen produceren, met een nogal grote lucht verplaatsing.
Deze namelijk:

Dimension: 120 x 120 x 25mm
Airflow: 85.6 CFM
Noise: 40 dB(A) ± 10%
Bearing type: 2x Ball Bearing
Bearing Brand: NMB Bearings
Voltage: 12 Volt
Current: 0.45A
Static Pressure: 0.16 inch-H20
Lightning: None
Basecolor: Crystal Clear UV-Green
Rotorcolor: Crystal Clear UV-Green
Connector: Fan Connector 3 Pin / UV Green
Base Material: PC & UV
Warranty: 2 Years

en ik wou er eigenlijk 3 van op 1 poort van mn zalman fan controller zetten.
Maar.. ik zou ze graag dan alle 3 nogsteeds op maximale snelheid kunnen zetten, dus niet dat ik dan de 3 schakel draadjes op elkaar slodeer en dan in de fan controll stop, en dat ze dan alle 3 op half vermogen ofzo draaien. Kan het met die controller en die type fan 3x nogsteeds? en is er iets waar ik voor moet uitkijken ofzo?
Oud 18-04-2008, 16:03   #7 (permalink)

Standaard

Er staat 0.45A Dat wilt zeggen, dat je dus 0.45Ax12V=5.4 watt kunt trekken op 1 poort. Je fan zal waarschijnlijk rond de 1.4W trekken, dus dan kun je met 0.2W over 3 fans erop aansluiten.
Je moet dan de zwarte en de rode draden bij elkaar solderen, en van 1 fan de gele draad aansluiten. Als je alle gele draden aansluit, krijg je 3 toerensignalen, dus dan denkt je fancontroller dat je fan 3x zo hard draait dan in werkelijkheid. Dus je moet 1 fan uitzoeken en daar de gele draad van aansluiten. Nu krijg je alle fans geregeld, maar je kunt maar van 1 fan de snelheid aflezen.
Dit noemen ze parallel aansluiten.
Als je ze in serie aansluit, (zwarte draad aan de rode van de volgende etc.) dan heb je idd dat de fans langzamer draaien op 12V.
Oud 18-04-2008, 17:52   #8 (permalink)
Amb

Standaard

Die snap ik ff niet helemaal... alle rode moet ik op 1 punt aan elkaar solderen en dat punt gaat de zalman in met zown conectortje, en dat zelfde met de zwarte..

En dan moet ik de gele van de 1e fan naar de zalman doen, en van fan 1 naar fan 2, en van 2 naar 3? maar dat komt toch op t zelfde neer? dus dit is wat jij bedoelt?

Sorry als t n beetje noob klinkt allemaal.. ben super goed in painten en zagen en al het andere modden, maar ben nog niet erg bekent in het electronica gedeelte..

Laatst gewijzigd door Amb : 18-04-2008 om 17:58.
Oud 18-04-2008, 18:43   #9 (permalink)

Standaard

De rode en zwarte zijn goed, maar van de gele draden mag je maar van 1 fan een draad terug voeren naar je controller.
De gele draad geeft per rondje 2 pulsen aan je controller. Zo weet ie wat het toerental van je fan is. Als je nou 3 fans aansluit zoals jij doet, dan krijgt je controller per rondje wat ELKE fan ronddraaid 6 pulsen. Dus dan geeft ie een 3x zo hoog toerental aan. En ik denk dat je controller geen chocolade kan maken van 6 ongeoraniseerde pulsen.
Dus:
-rode draden bij elkaar
-zwarte draden bij elkaar
-van 2 fans de gele draad NIET gebruiken
-van de 3e fan de gele draad naar je controller doen.

De gele draad is niet nodig om je fan te laten draaien. Die is alleen maar om een toerental signaal terug te voeren.
Oud 18-04-2008, 22:10   #10 (permalink)
Amb

Standaard

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh! ik snap m! klinkt ook nogal logisch :P super bedankt he!
en uhm... ik heb echt heel veel asemod ideetjes, en heb al zown 200 euro aan casemod spul thuis liggen en er komt nog 160 euro over een weekje binnen, dus ik ga echt iets super moois maken

Ik ben op moment iets leuks aan het bedenken.. ben alleen nog niet zeker of het wel kan.. ik probeer 2 power leds in mn dvdrom te plaatsen zodat als hij open is je er vel groen licht uit ziet komen.. alleen tis daar binnen nogal krap ach :P uitdaging

btw, als jij of iemand anders op t forum nog leuke mod ideetjes heeft, ik heb alle caseviews en galleries enzo allemaal al afgelopen, vertel ze! they are most welcome

Cheers,

Amb
Oud 19-04-2008, 06:53   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amb Bekijk bericht
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh! ik snap m! klinkt ook nogal logisch :P super bedankt he!
en uhm... ik heb echt heel veel asemod ideetjes, en heb al zown 200 euro aan casemod spul thuis liggen en er komt nog 160 euro over een weekje binnen, dus ik ga echt iets super moois maken

Ik ben op moment iets leuks aan het bedenken.. ben alleen nog niet zeker of het wel kan.. ik probeer 2 power leds in mn dvdrom te plaatsen zodat als hij open is je er vel groen licht uit ziet komen.. alleen tis daar binnen nogal krap ach :P uitdaging

btw, als jij of iemand anders op t forum nog leuke mod ideetjes heeft, ik heb alle caseviews en galleries enzo allemaal al afgelopen, vertel ze! they are most welcome

Cheers,

Amb
Zou je dat wel doen..?
Als ik het goed heb moet et juist donker zijn in je dvd rom voor die laser...

grtz
Hrdstyl3r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2008, 08:15   #12 (permalink)
Amb

Standaard

hmmm... dat klinkt zo stom nog niet eens:P ach.. als dat zo is.. dan het gewoon maar niet doen OF dat ze uitgaan waneer het laadje dicht is :P

btw, ik had eigenlijk nog 1 vraagje... ik heb een aantal neon buisjes (CCFL's) En.. ik heb er 2, 2 paarse, en die geven net wat te veel licht.. zijn er ook slimme maniertjes om het een beetje te dimmen? ik denk niet dat dat electronisch kan, maar alsnog misschien met een soort iets er over heen schuiven ofzo?
Oud 19-04-2008, 10:37   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjez Bekijk bericht
Er staat 0.45A Dat wilt zeggen, dat je dus 0.45Ax12V=5.4 watt kunt trekken op 1 poort. Je fan zal waarschijnlijk rond de 1.4W trekken, dus dan kun je met 0.2W over 3 fans erop aansluiten.
Je maakt een denkfoutje. Die fans zijn 0,45A bij 12 volt, dus die fans trekken maximaal 5.4 watt.

Uit de specs van de MFC-2 haal ik het volgende:

Citaat:
Output Current 0.7A
Output Voltage +4~11VDC
Totaal dus maximaal 7,7 watt, en met twee van die fans (they must be impressive ) zit je dus al over de limiet heen !
Oud 19-04-2008, 17:35   #14 (permalink)

Standaard

Sorrie, ik dacht dat dat de specs van de controller waren, maar ik hoop dat het rekensommetje duidelijk is! Anders leg ik het nog wel een keertje uit.

Edit: Idd, wat zijn dat voor fans man??? Iets voor een modelbouwer van vliegtuigjes??
Oud 19-04-2008, 21:43   #15 (permalink)

BlackWhizz's schermafbeelding

Standaard

Denk van die delta beesten die ook voor servers worden gebruikt. Enorm veel lawaai en enorm veel luchtverplaatsing (dan heb ik het over 4cm fans). 12cm is natuurlijk veel minder.
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.