| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 april 2008
| Ik weet niet zeker of dit het goede sub-forum is, maar ik heb een vraag: Ik heb een design gemaakt voor een mooie kast, waar ik speakers (makkelijkste zijn autospeakers) wil inbouwen. het probleem hiermee is dat er aan de achterkant magneten zitten. En mijn hardware vind magnetische kracht niet zo leuk .Nu had ik hier een oplossing voor, maar wil toch graag weten of dit gaat werken en of dit misschien makkelijker op te lossen is (of dat iedereen het me volledig afraadt omdat het te riskant is). De oplossing zou zijn: ijzeren kast om de magneten heen met daarin weer schuimrubber en andere trilling absorberende spullen. Op deze manier zullen de trillingen meevallen en magnetisme wordt in principe geisoleerd in een door ijzeromheinde bak. (Er zouden dan wel gaatjes inkomen voor de bedrading...) Gaat dit lukken of is het echt gewoon weggooien van dure hardware?
__________________ Pre-Casemodder-in-spe |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Op zich is magnetisme niet zo gevaarlijk voor je pc als de meeste denken. Zelfs voor data op je harde schijf zou het in theorie niet gevaarlijk moeten zijn, omdat die in een metalen behuizing zit die het magnetisme geleid. Probeer het gewoon, je pc zal echt niet ontploffen. In een laptop zitten de speakers ook maar een paar mm van het mobo af.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #3 (permalink) |
| dat was ook mijn opvatting. Maar vervolgens zag ik een filmpje waar een gozer een magneet naast z'n pc houdt (was wel een hele sterke trouwens) en z'n hele pc begaf het. Maar bestaan er ook magneetloze speakers? (Of is dat hele domme vraag? :P)
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Nee die bestaan niet, gewoon omdat er trillingen moeten worden voortgebracht. Een speaker bestaat uit 2 delen, een vast magnetisch gedeelte (de magneet dus) en een spoel, die zet je onder spanning met de 2 draden van je versterker af. Als je een wisselspanning op de spoel zet, komt er een magnetische kracht vrij, zodat je conus gaat bewegen. Dus een speaker zonder magneet bestaat volgens mij niet.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Hmm ik ga het wel eerst testen met oudere hardware die van mij verneukt mag worden, als er na een week non stop gebruik alles nog steeds werkt, dan weet ik in ieder geval dat het geen probleem is voor mijn nieuwe hardware!
| | |