Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 29-03-2008, 09:33   #1 (permalink)

Standaard Stroboscoop aansturen met camera

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag die niet echt over computers gaat maar wellicht heeft iemand op dit forum wel nuttige informatie voor me.
Ik ben al enige jaren bezig met fotografie en nu wil ik iets nieuws gaan proberen, namelijk strobe-fotografie Flickr: The MAKE: Strobe Photography Pool
Nu heb ik hier nog een oude stroboscoop staan, zo eentje:

Nu is mijn vraag, zou het mogelijk zijn om deze aan te sturen via mijn camera (canon eos 40D)
Eventueel met behulp van deze set:
FotoSG | Professionals in Studio Fotografie - LinkStar, Flitser, Studioflitser, Alles voor Product Fotografie, Falcon Eyes, FalconEyes, Bowens, Excella, Nikon, Canon, Sandisk, Velbon, LowePro, Fototassen, Geheugen, Foto Artikelen,

Of met een draadje tussen de camera en de strobe op de x-synch aansluiting van de camera:
Never Cease to Dream - Flash x-synch

Het idee is dus dat de strobe gesinchroniseerd is met de sluiter van de camera en dat hij afgaat iedere keer dat ik een foto maak, ook in high speed mode.

Groetjes, Jesse.
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.
Canon 40D is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-03-2008, 16:58   #2 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Dan zul je eerst eens een layout moeten maken van de print die erin zit en dan kijken of je de timerfunctie kunt overbruggen met een contact.
Oud 29-03-2008, 19:19   #3 (permalink)

Standaard

Dank je Bartjez,

Ik heb vanmiddag de stroboscoop ff onder het stof vandaan gehaald en wat blijkt? er zit een zelfde aansluiting op die ook op mijn studioflitsers zit.
Mijn remote trigger kan ik er dus zo inprikken.
Er staat ook "remote" bij de ingang, en verder staat er dat er een puls van 3-10 Volt nodig is om de boel te triggeren.
Dus morgen ga ik even kijken wat de uitgangs spanning is van mij remote trigger setje.

Alle ideeën zijn natuurlijk nog steeds welkom.
Groetjes, Jesse.
Oud 30-03-2008, 09:46   #4 (permalink)

Standaard

Lijkt me duidelijk. Gewoon kabeltje inprikken en flitsen maar :P
Oud 30-03-2008, 19:54   #5 (permalink)

Standaard

Dat zou je denken...... niet dus
Ik denk dat het uitgaande voltage van mijn remote trigger te laag is, maar ik heb totaal geen verstand van electrische componenten, misschien kan 1 van jullie mij vertellen welk component het voltage regelt in die trigger.
Ik zet er ff een foto bij.

1 + 2 is plus en min van de 6.35mm mono Jack plug die in de "remote" ingang van de strobe gaat.
3 is wat ik vermoedt dat het voltage regelt dat afgegeven wordt aan de 6.35mm mono Jack ???
De strobe heeft een pulse nodig van 3 tot 10 volt om af te gaan.
De main input van de trigger is 220V, deze wordt doorgelust naar zo'n 3-pins stekker die ook achterin de pc gaat, deze voorziet normaal gesproken mijn studioflitsers van stroom, maar deze aansluiting gebruik ik in dit geval niet omdat de strobe zijn eigen 220V stroomvoorziening heeft.

Groetjes, Jesse.
Oud 31-03-2008, 09:39   #6 (permalink)

Standaard

Ik lees nu ook dat er onderscheid wordt gemaakt tussen positieve en negatieve pulse.
De remote functie van de strobe werkt op een POSITIEVE pulse van 3 - 10 Volt.
Nu heb ik even de multimeter op de 6.35mm mono Jack gezet (die het signaal afgeeft aan de strobe/studioflitser) maar wanneer ik deze trigger meet ik helemaal niets ??
Ik heb alle standen van de meter geprobeerd maar er gebeurd niets.
Is dat omdat de pulse véél te kort is om door de multimeter waargenomen te worden of is er iets anders aan de hand?
Ik heb netjes op de + en de - gemeten.
Ik volg het ff niet meer....
Oud 31-03-2008, 17:15   #7 (permalink)

Standaard

De puls is idd veel te kort om te kunnen meten. Wat je zou kunnen doen, is eerst opzoeken welke triggerspanning jouw camera heeft, en dan met behulp van een optocoupler je strobe triggeren.
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stroboscoop Trunx Elektronica Junkies 6 25-04-2005 18:44
Stroboscoop luxeons Dark Wanderer Elektronica Junkies 7 25-08-2004 11:49
digitale camera cuda Gadget Junkies 4 18-02-2004 12:11
LED-stroboscoop maken? Demoniac Elektronica Junkies 19 4-12-2003 21:55
stroboscoop aansturen whocarez Elektronica Junkies 18 14-07-2003 19:18

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.