| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 February 2008 Locatie: Emmen
| Hoi CJ'ers, Ik had nog een printplaat van een modem liggen, daarop zitten dus allemaal leuke dingetjes als AMD-processoren, IC-tjes, injucties en weet ik veel wat nog meer. Mijn vraag is of ik die los kan solderen. Ik heb gehoord van een tinzuiger, zal het daarmee lukken? Alvast bedankt! Attila
__________________ |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 August 2006 Locatie: Weert
| Das lastig... Het gaat beter met een soort lint die de tin opzuigt. Dat is een koper gevlochten lint. Die moet je over de soldering leggen en dan de bout op het koper. Dan wordt de tin warm en trekt in de koper lint. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 April 2004
| Je hebt hoogstwaarschijnlijk niets aan alle onderdelen op de modem, maar op youtube zijn er genoeg filmpjes te vinden over het desolderen van SMD componten: YouTube - Broadcast Yourself. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 December 2003
| Om Smt componenten goed los te kunnen solderen kan je het beste een verfstripper of een speciale soldeerbout die hete lucht blaast gebruiken. Als de componenten kapot mogen zou ik gewoon voor de verfstripper gaan. Verwarm dan de componenten en je kan ze er met een pincet of een tangetje zo afpakken. Laatst gewijzigd door Gizmo : 29-03-2008 om 01:49. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 February 2008 Locatie: Emmen
| Hmm, ik zag een youtube-filmpje over het lossolderen met een strijkijzer, en dat zag er vrij gevaarlijk uit, maar ook wel effectief. Verder is het wel de bedoeling dat ik er geen speciaal spul bij moet kopen.
__________________ |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Printplaat bevestingen | geek-style joris | Elektronica Junkies | 6 | 22-06-2006 11:00 |
| Printplaat editen | Dylan- | Elektronica Junkies | 11 | 7-04-2006 13:34 |
| Verschiilende elco's op 1 printplaat: Hoe zit het nu precies | eXistenZ | Elektronica Junkies | 3 | 29-09-2005 08:50 |
| printplaat | krielle | Elektronica Junkies | 2 | 19-10-2004 20:56 |
| Printplaat op lexaan lijmen, waarmee? | Syzzer | Casemod Junkies | 6 | 13-03-2003 19:53 |