| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Zoiets zul je zelf in elkaar moeten solderen op experimenteer print. Op het internet zijn genoeg schema's te vinden, het is enkel een kwestie van je eigen eisen. Wat jij zoekt is een knipperlicht, met een kleine fader uitbreiding. Een knipperlicht kun je bijvoorbeeld maken met een ne555. Uitleg over een fader uitbreiding staat op Licht ontwerpen - AartSite . Ben je bereid zelf een schakeling in elkaar te solderen en heb je een beetje kennis van elektronica? Als je hulp nodig hebt om beide schakelingen te combineren roep je maar... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Als je al een soldeerbout en tin hebt of kunt lenen kun je het voor 5-10 euro makkelijk maken (incl verzendkosten). De onderdelen zijn erg goedkoop. Over het nut van de knipperschakeling: deze schakeling maakt een signaal dat steeds aan en uit gaat. uit --> LED gaat langzaam minder fel branden, aan --> LED gaat langzaam feller branden. Zo zullen je LED's langzaam faden. Het stuurt dus de fader aan. Als je LED's altijd op volle sterkte aan wilt hebben, dan heb je dit allemaal natuurlijk niet nodig. Je kunt de fade schakeling natuurlijk ook over een paar maanden maken. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 21 maart 2008
| okee heel erg bedankt ik zou even gaan schooien bij mijn techniek leraar op school die heeft nog wel is wat leuks liggen soldeerbout en tin beschik ik al over das geen probleem maar de onderdelen zijn dus eigenlijk gwoon transistoren en draad? en led? niet dat je zoon printplaat ding nodig hebt?(weet niet hoe ik het moet noemen) maybe kan je me een benodigdhedenlijstje geven? dan weet ik wat ik moet inslaan ![]() alvast bedankt als ik vragen heb stel ik ze natuurlijk Gr Coen |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Wat je nodig hebt: - Alle onderdelen van Circuits Online - Schakelingen - NE 555 knipperlicht . D1,D2, R2 en R3 zijn op zich niet nodig. Een 8 pin's ic voetje voor de NE555 is ook aan te raden, omdat je dan niet het chipje kapot kunt maken tijdens het solderen. - alle onderdelen van Licht ontwerpen - AartSite . In plaats van 1 LED kun je ook 2 in serie zetten. Als je dat laatste doet en je hebt totaal 8 LED's, heb je dus 4x de onderdelen van deze schakeling nodig - experimenteerprint, om alle onderdelen op te solderen - dun draad, om componenten mee te verbinden. - Als voeding kun je de pc voeding gebruiken, maar het is het makkelijkste als je een normale 12 Volt adapter gebruikt. Ik neem aan datje die nog wel ergens hebt liggen. - LED's, als het kan zo fel mogelijk. - een 3 polige schakelaar als je het ook aan/uit wilt kunnen zetten. In het andere glowfeet topic heb ik een link gepost naar een schakelaar die je kunt gebruiken. Onderdelen kun je kopen bij dickbest.nl Bestel van alle onderdelen iets meer, zodat je reserve hebt. Verder zou ik je aanraden om extra weerstanden van 220 ohm te kopen. Als de LED's niet fel branden, kun je R1 in het 2e schema namelijk verlagen van 470 naar 220 ohm. Ook een elco van 100uF en een paar van 10uFzijn handig. Als het faden bv te snel gaat, kun je de 100uF elco gebruiken ipv C1 uit het eerste schema en de 10uF ipv C1 uit het 2e schema. Morgen zal ik proberen wat tijd vrij te maken, om dingen wat duidelijk te maken (schema's combineren, zelf het schema ff opbouwen). |
| | |
| | #7 (permalink) |
| okee dankje ik zie alleen op dickbest geen 220 ohm weerstanden staan alleen van 1 en 2 ohm maar ik stel het zeer op prijs als je die uitleg wil posten ik gebruik overigens gewoon een molex uit mijn pc ik heb een extra verlengstuk en die kan ik dus goed gebruiken als aansluiting op een molex ![]() alvast bedankt! Laatst gewijzigd door devillord404 : 23-03-2008 om 12:54. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Weerstanden kun je hier vinden: Dick Best Electronicaonderdelen online - Koolweerstand 0,25W (Powered by CubeCart) Ik heb het afgelopen nacht even snel opgebouwd. Filmpje van het resultaat van de schakeling staat hier: http://www.xs4all.nl/~beekvde/fadingLED.AVI . Het bestand is ~6.5MB, gecodeerd met XVID. ![]() Was dit een beetje wat je zocht? edit: klein foutje uit schema gehaald Laatst gewijzigd door Kaz'Duzar : 23-03-2008 om 13:28. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| hee dankje voor het duidelijke schema alleen is het me nog niet echt heel duidelijk wat de benodigheden zijn van aartsite enz. maybe kan je me een lijstje geven met wat ik exact moet bestellen ik zou dit zeer op prijs stellen. GR Coen |
| | |
| | #11 (permalink) |
| ik wil dus graag 4 ledjes schakelen maar geen idee wat voor onderdelen ik dan precies nodig heb? zoiezo 4 ledjes dat is duidelijk een ne 555 en een aantal weerstanden maar wat voor weerstanden i dont know ben niet echt thuis in dit soort werk maar wil wel graag faden ![]() hopen dat je me nog een heel klein beetje op weg kan helpen. ik heb wel een techniek leraar die me kan helpen dus alleen de benodigheden en dat schema dat je posten moet genoeg zijn dus wat ik nog moet weten zijn de precies benodigdheden. alvast bedankt |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Voor meerLED's moet het rechter gedeelte van het schema meerdere keren opnieuw opgebouwd worden. Zie onderstaande schema: ![]() Eenmalig: - Ne555 weerstanden: 4.7, 47k elco: 100uF condensator 100nF ic voetje 8 pin Voor het faden (deze onderdelen heb je dus meerdere keren nodig, afhankelijk van het aantal keer dat je dit deel van de schakeling opbouwd - 1 of 2 LED's - weerstand 100k, 220k, 470 - elco 100uF - transistor bc547B verder: - draad van verschillende kleuren. Je kunt bv meer-kleuren flatcable bij dickbest kopen en deze in reepjes uit elkaar trekken - experimenteerprint Koop van alle onderdelen een paar reserve!!!!! |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Per type product waar je het kunt vinden: weerstanden: Weerstanden>Koolweerstanden 100nF condensatoren: Condensatoren>Keramisch (maakt niet uit welke je uit de lijst kiest) bc547: Halfgeleiders>Transistoren>BC & BF Serie>BCxxx Transistoren kies uit dropdown bc547B ne555: Halfgeleiders>I.C's>Timers kies maar de LM555 ic voetje: Montagemateriaal>I.C. Voeten>Low cost 100uF elco's: Elco's>Radiaal - regulair>35 V print: Printen en toebehoren>Euro experimenteer. neem print met eilandjes draad (flatcable): Montagemateriaal>Montagedraad LED's: Halfgeleiders>LED's 5 Led's is geen probleem. Je kunt het rechterdeel van het schema opbouwen met zowel 1 als 2 LED's, dus als je 3* het rechterdeel opbouwd, kun je 3,4 5 of 6 LED's aansturen. |
| | |
|
| « casefans
|
led bar op geluid? » |
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Q: Glowfeet maken | BlackWhizz | Elektronica Junkies | 20 | 23-03-2008 13:31 |
| HDD-load glowfeet | eXistenZ | Elektronica Junkies | 3 | 12-06-2005 19:54 |
| Fading glowfeet. | Pepz0rZ | Casemod Junkies | 22 | 7-11-2003 06:30 |
| LCD question | Raven | Elektronica Junkies | 9 | 28-07-2003 02:19 |