| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #46 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Ik zal het dit weekend eens ff allemaal nakijken/herbouwen. Nog een vraagje trouwens, als je die avr programeert, begint hij dan gelijk of moet dan eerst de programmer worden losgekoppeld? |
| | |
| | #47 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Hij begint meteen met 'draaien'. De firmware in de AVR wordt altijd uitgevoerd, behalve wanneer de reset pin 0V is. De programmer zorgt ervoor dat tijdens het programeren de reset 0 Volt is. Als het programeren voltooid is, dan wordt de reset pin meteen weer 5 Volt (ook als er niets op aangesloten is). |
| | |
| | #48 (permalink) |
| Als er al iets fout is, zal et em wel zitten in de ISP verbinding naar het printje. Was ff goed kijken wat nou precies de 1 was van de ASP en welke pin dat dan precies is aan de andere zijde. Ook leuk detail is dat er op de asp netjes een 1 staat geprint bij poort 1, echter dit cijfertje valt precies onder de connector die erop is gesoldeerd.... |
| | |
| | #50 (permalink) |
| Ik kan u met zeer veel blijdschap melden dat er momenteel een knipperend ledje op mijn test printje staat oftwel, het werkt eindelijk Kheb alles nagekeken en weer teruggestopt, uiteindelijk toch nog maar ff een andere usbpoort gepakt op mn laptop, en toen zat er opeens leven in, ik kon mn geluk niet op ![]() Gelijk ff een blink-led progje erop gegooit en presto Az heeft een big smile on his face ![]() Edit: Bijna vergeten, Kaz, bedankt voor je driehoekjes tip, dat soort dingen zijn altijd nuttig om te weten! |
| | |
| | #51 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Driehoekje op de connector, vierkante soldeerpad op de print, gekleurd streepje op de flatcable.. als een fabrikant zijn spul netjes ontwerpt, is het helemaal niet zo moeilijk om alles goed aan te sluiten ![]()
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #52 (permalink) |
| Ik ben zo langzamerhand wat meer intro-tjes aan het volgen via google etc, simpele dingetjes zoals simpel weg 1 led constant laten branden (ja, ik weet het hoe simpel kan je het maken) daarna in plaats van alle PortB als output netjes de juiste poort aanwijzen als output etc. Gewoon dus bezig vanaf de basis in een poging er wat van te snappen ![]() Nu was het laatste stapje waar ik mee bezig was een delay functietje, dus dat zodra ik de print van stroom voorzie, er eerst een delay is, gevolgd door het aangaan van de LEDjes. Nu kwam ik daar al in de problemen waar ik niet helemaal goed uit kom. Ik gebruik winavr/programmers notepad met een atmega8 op de print. In de makefile staat netjes de atmega8 ingesteld met een F_CPU van 8Mhz de code tot nu toe: Code: #include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>
int main(void)
{
//set PORTB6 and PORTB1 as output
DDRB=0b01000010;
//set delay of 2 sec
_delay_ms(2000);
//set PORTB6 and PORTB1 as HIGH
PORTB=0b01000010;
return 1;
} Nu ben ik eens in het delay.h aan het kijken geweest en vond daarin dat de Fcpu moest zijn gedefineerd of dat het in de makefile moest staan. Nu staat het al in de makefile, maar ik heb het ook nog geprobeerd met #define F_CPU .... in de code zelf. Dit had echter ook geen resultaat. Verder stond er nog in dat er een max aan de delay zat: Code: The maximal possible delay is 262.14 ms / F_CPU in MHz. When the user request delay which exceed the maximum possible one, _delay_ms() provides a decreased resolution functionality. In this mode _delay_ms() will work with a resolution of 1/10 ms, providing delays up to 6.5535 seconds (independent from CPU frequency). The user will not be informed about decreased resolution. Anyway, dit resulteerd dus in een delay van 15 seconde terwijl er hier dus een max wordt vermeld van 6.5 sec. Nu stond er ook nog het volgende in: Code: \note In order for these functions to work as intended, compiler
optimizations <em>must</em> be enabled, and the delay time
<em>must</em> be an expression that is a known constant at
compile-time. If these requirements are not met, the resulting
delay will be much longer (and basically unpredictable), and
applications that otherwise do not use floating-point calculations
will experience severe code bloat by the floating-point library
routines linked into the application. |
| | |
| | #53 (permalink) |
| Gebruik je een extern kristal of de interne clock? Hoe staat je DIV8 fuse ingesteld? Heb je deze aangepast? Zet verder UL achter de klokfrequentie, dan klopt de tijd beter. Dus #define F_CPU 1000000UL Voor lange delays kun je beter de ingebouwde timers gebruiken. Ook kun je een aparte delay functie schrijven, die met een for loop bv 100 keer _delay_ms(200) aanroept. |
| | |
| | #54 (permalink) |
| Hij gebruikt de interne klok voor zover ik het weet, want een extern kristal gebruik ik zeker niet. Zoals ik al zei ben ik intro/beginners tutorials aan het doen, dus denk niet dat ik de DIV8 fuse heb aangepast ![]() |
| | |
| | #57 (permalink) |
| Update: Het werkt! Wat zijn precies de voordelen van het werken op hogere kloksnelheden? Logisch gezien betekend het waarschijnlijk dat de processor gewoon sneller werkt, maar hoeveel effect heeft dat op een AVR? |
| | |
| | #58 (permalink) |
| Voordeelverpakking Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: 51.9713252344, 6.2950180024
| Je kan meer processor kan meer handelingen per seconde uitvoeren, 1mhz is 1 miljoen handelingen per seconde. hoe meer hoger de hertz hoe meer die per seconde kan doen. al lijkt het me sterk dat je meer dan 1mhz nodig hebt.
__________________ POEP IN DAS HOOFT. lang leven de nederlandscke taal. |
| | |
| | #59 (permalink) |
| Hoeveel je nodig hebt is afhankelijk van je toepassing. Als je je AVR aan het internet hangt is 20Mhz aan te raden, bij een looplichtje is het overkill. Voor simpele toepassingen is het interne kristal ook voldoende, maar als je tijdkritische zaken (bv een klok of snelle seriële verbinding etc) gaat maken of meer snelheid (>8Mhz) nodig hebt moet je een extern kristal gebruiken. Een te hoge kloksnelheid kan iig geen kwaad |
| | |
| | #60 (permalink) |
| Voordeelverpakking Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: 51.9713252344, 6.2950180024
| Wat vinden jullie van dit board.MyAVR Board 2 USB. ![]() ![]() ![]() ![]() Lijkt me op zich wel interessant. Ik weet aleen niet of het iets goed is.
__________________ POEP IN DAS HOOFT. lang leven de nederlandscke taal. Laatst gewijzigd door DeKemp : 5-07-2008 om 10:51. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Microcontroller beginneling | Dark Wanderer | Elektronica Junkies | 16 | 21-09-2005 06:30 |
| Nachtelijk Off-Topic topic | QuincMan | CaseJunkies Support en Feedback | 19 | 20-03-2004 01:22 |