| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #32 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Die uitleg had ik inmiddels ook al gevonden ja. En ik heb trouwens standaard die jumper op J3 staan, om een of andere reden gaat het lampje niet eens meer branden als ik die weghaal. Ik ga er zo wel weer ff mee prutsen... |
| | |
| | #33 (permalink) |
| korte snelle update: Bij verwijderen van J3 gaat het groene lampje uit als de USB kabel er al aan zit. Als ik de J3 jumper weghaal en vervolgens de USB erin stop knippert het groene ledje 1 keer en verder niets.....Misschien toch wat verkeerd dan met mijn controller? |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Voordeelverpakking Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: 51.9713252344, 6.2950180024
| Ik heb de soldeerbout maar weer eens aan geslingerd, en bezig met een AVR ICP, en een klein printje om ze te kunnen proggen als ze niet in een schema zitten. Mijnes werkt gewoon via de oldskool printerpoort. Wel met een 74hct244 er tussen.
__________________ Comming soon to your local ISP. VOORDEELVERPAKKING.NL |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| hmm, ik vind de printlayout op z'n minst merkwaardig (kristal heel ver weg, zelfde geldt voor ontkoppelcondensator welke nu totaal geen nut heeft. Wat voor foutmeldingen krijg je in avrdude? Staat de USBasp netjes in apparaatbeheer met de juiste drivers (0.1.12.1)? |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Yup, juiste driver. Waar ik inmiddels wel ben achter gekomen is dat als ik het printje nog aan de USBasp heb hangen, en vervolgens de USBasp inschakel de pc de programmer niet herkent en zegt dat het apparaat niet goed werkt. Dit is echter alleen bij mijn laptop, bij mijn desktop doet tie het nooit, ook niet zonder printje. Als ik alleen de USBasp aansluit herkent mijn laptop em dus wel. Vervolgens even printje eraan gehangen (zonder voeding) Winavr opgestart en een c filetje geopend en daarna programm, en hij opeens begon het rode lampje te knipperen en leek hij het welliswaar te doen. Daarna programmer eraf gehaald, stroom op printje gezet en vervolgens gebeurde er natuurlijk niets. Nu kan dat liggen aan het feit dat ik nog weinig C kennis heb, en dat C-filetje niet helemaal goed is (hello world bestandje om ledje te laten knipperen, ergens van internet afgehaald). Maarja, daarna geprobeerd of het nog eens wilde, en toen kwamen de foutmeldingen weer: Code: avrdude: error: could not find USB device: "USBasp" with vid=0x16co pid=0x5dc beetje frusterend, ik weet nu nog steeds niet of het aan mijn laptop ligt of gewoon aan die programmer... |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Ik kan zo niks bijzonders vinden aan je print Azariel, alle componenten lijken goed te zitten en ik kan zo geen sluitingen of vergeten solderingen vinden. Wat me wel opvalt is dat het print materiaal bij jou groen is en bij mij blauw. Misschien is het een andere batch printen geweest en is de print niet helemaal lekker. Het ontwerp is zover ik kan zien wel hetzelfde, dus het zou een productie fout in de print kunnen zijn. Het is natuurlijk gis werk maar dat lijkt me het meest logische. Er zit trouwens wel verschil tussen de condensatoren op de print, ik weet niet of je daar op gelet hebt ?? Laatst gewijzigd door Gizmo : 16-06-2008 om 23:11. |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Citaat:
Dus, sluit de te programeren uC aan op de voeding en op de programmer, verbind J3 met een jumper (dit moet altijd als je de uC op de default kloksnelheid gebruikt) en probeer het nog eens... | |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Hoe programeer je eigenlijk? Ik heb begrepen dat je het via WINAVR doet. Probeer het ook eens rechtstreeks met avrdude. Zonder hex file kun je bv het volgende commando gebruiken om je programmer te testen: Code: avrdude.exe -p m8 -c USBASP -t Je komt nu terecht in de terminal mode, waarmee je een aantal commando's kunt geven. Bv het commando 'part' of 'quit' (met ? krijg je ze allemaal te zien). De rode LED zou nu constant moeten branden. |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Heb ik ook al geprobeerd geloof ik, en als mijn geheugen mij niet in de steek laat kreeg ik dan een leuke melding waar in vermeld stond dat de USBasp niet kon worden gevonden. Wat de preciese melding was kan ik me zo niet herinneren. Maar, dat zal ik ook vanmiddag nog een keer proberen, het kan zijn dat destijds die driver nog niet goed was... |
| | |
| | #44 (permalink) |
| K, beide hiervoor genoemde dingen geprobeerd, beide gaven hetzelfde resultaat namelijk dat hij het device niet kan vinden. Het probleem blijft dat hij het apparaat niet wil herkennen. Zoals al eerder gezegd herkend hij windhoos de controller wel, geeft tie in device manager ook netjes de driver weer etc. Als ik de programmer in de usb druk als er een printje aan hangt wil hij em niet meer herkennen, dus misschien ligt daar het probleem? Zou het aan het printje kunnen liggen? Persoonlijk denk ik van niet aangezien het niet echt uit zou moeten maken voor het herkennen door windows van de programmer..... |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Ik verwacht dat het een software probleem is of dat je de aangesloten print met de te programeren microcontroller niet goed hebt aangesloten. De programmer maak je niet zo snel kapot en de print werkt bij anderen schijnbaar wel goed. Ik wil hem wel voor je testen, maar dat moet de programmer een keer heen en weer met de post. Ken je ook een EL student in Eindhoven die dit voor je kan doen? |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Microcontroller beginneling | Dark Wanderer | Elektronica Junkies | 16 | 21-09-2005 06:30 |
| Nachtelijk Off-Topic topic | QuincMan | CaseJunkies Support en Feedback | 19 | 20-03-2004 01:22 |