Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 3-04-2008, 23:10   #16 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Na wat omzwervingen vandaag kwam ik tot de conclusie dat het nabouwen van dingen leuk is, maar om er echt wat mee te kunnen je toch enigszins moet snappen waar je mee bezig bent. Ik kwam een tutorial tegen die bij de basis begint en alles duidelijk uitlegt, van de IC tot de electronica componenten die je op je bordje plaatst tot het breadboard zelf. Waarvoor de verschillende componenten dienen, en welke waardes je ervoor moet aanhouden. Zeker het lezen waard!
Link naar lecture 1 (van de 10)
SparkFun Electronics
Oud 4-04-2008, 12:38   #17 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Dank u voor deze zeer informatieve link! Inderdaad een aanrader, erg duidelijk geschreven
Oud 27-04-2008, 00:47   #18 (permalink)
Moderator

Standaard

Ik ben vandaag aan het prutsen geweest met een afstandsbediening voor winamp.
Ik heb met een 16F648A van microchip en een tsop 1736 een ontvanger gemaakt en geprogrameerd in C voor afstandsbedieningen met het RC5 protocol.
Als plugin voor winamp gebruik ik Comctrl hiermee kan ik vijftien knoppen op mijn afstandsbediening gebruiken voor winamp.

De test opstelling, op het display staat de RC5 header(11), de device code(0) en het RC5 commando (6).
Oud 27-04-2008, 20:43   #19 (permalink)

BlackWhizz's schermafbeelding

Standaard

Whow... moeilijk. En dat te bedenken dat ik al nauwelijks kan solderen
Oud 28-04-2008, 19:22   #20 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gizmo Bekijk bericht
Ik ben vandaag aan het prutsen geweest met een afstandsbediening voor winamp.
Ik heb met een 16F648A van microchip en een tsop 1736 een ontvanger gemaakt en geprogrameerd in C voor afstandsbedieningen met het RC5 protocol.
Als plugin voor winamp gebruik ik Comctrl hiermee kan ik vijftien knoppen op mijn afstandsbediening gebruiken voor winamp.

De test opstelling, op het display staat de RC5 header(11), de device code(0) en het RC5 commando (6).

Intressant. Ben laats ook bezig aant klooie met PIC'jes.
C heb ik nog niet geprobeert.

Staat er ergens op internet een goede C tutorial ?
Glennnn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-04-2008, 21:53   #21 (permalink)
Moderator

Standaard

Ik ben nog niet echt een C tutorial tegengekomen voor beginners.
Ik ben zelf begonnen met basic en heb op school c++ voor de pc gehad, die kennis heb ik gecombineerd en ben voor een school project begonnen met pic programmeren in C.
Een goeie basic cursus voor beginners vind je op PIC Basic projecten en printplaten etsen.

Laatst gewijzigd door Gizmo : 29-04-2008 om 21:26.
Gizmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-04-2008, 23:27   #22 (permalink)

Standaard

op picbasic.nl gebruiken ze proton compiler... maar die heeft maar een beperking en ga der geen 200 euro voor neer leggen.
Oud 29-04-2008, 13:06   #23 (permalink)

Kaz'Duzar's schermafbeelding

Standaard

Microchip heeft een C compiler voor de PIC18 serie, dus deze is niet geschikt voor bv de 16F628A die in de PIC basic tutorial gebruikt wordt. Een andere C compiler voor C, die wel met de 16F628 gebruikt kan worden is microC. Deze heeft een beperking tot 2k code (zoveel kan ook precies in een 16F628A). Er zijn nog veel meer C compilers voor PICs (met veel info op het internet), maar die hebben voor zover ik weet geen gratis variant. MicroC heeft een forum op een website staan en hun help bevat ws ook veel voorbeeldcode. Op internet moet er ook genoeg over MPlab van microchip staan. Dus probeer de naam van de compiler erbij te zetten als je een goede tutorial zoekt, of zoek het forum van micrC is door.
Ik heb zelf geen C tutorial voor PIC voor je, omdat ik liever met een AVR werk...
Kaz'Duzar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2008, 16:19   #24 (permalink)

Standaard

Kijk ! bedankt ! Dan ga ik is ff rond zoeken op die site. Denk trouwens dat je mi-K-roC bedoeld

AVR ga ik me ook nog wel eens in verdiepen.
Moest gewoon ergens een start maken in uC's en toevallig lag er een pic programmer voor mn neus.
Oud 29-04-2008, 21:31   #25 (permalink)
Moderator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennnn Bekijk bericht
op picbasic.nl gebruiken ze proton compiler... maar die heeft maar een beperking en ga der geen 200 euro voor neer leggen.
Die beperking ga je pas merken als je wat grotere programma's gaat scrhrijven, je kan er prima de basis van het pic programeren leren, als je het eenmaal door hebt stap je redelijk makkelijk over naar een andere taal zoals C.

<edit> De te grote programma's heb je niet per se nodig, als je zo ver bent kan je al gaan kijken naar een andere taal en/of compiler. Als je echt wat wil en je wil er niet te veel tijd en moeite insteken met leren zal je voor de compiler moeten betalen.
Voor gemak betaal je... </edit>

Laatst gewijzigd door Gizmo : 29-04-2008 om 23:29.
Gizmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2008, 22:35   #26 (permalink)

Standaard

Moet ik je helaas teleur stellen.

er zijn paar tutorials op PicBasic.nl die het niet doen omdat ze te groot zijn voor de probeer versie.

:/
Oud 9-06-2008, 12:49   #27 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

En weer een schopje

Zoals in andere topics te lezen is inmiddels mijn programmer binnen en ik ben vol goede moed begonnen om iets uit dat ding te krijgen en te leren programmeren. Nu kom ik echter nog niet eens in de buurt van zelf iets programmeren want verbinding met de USBasp programmer wil nog niet eens lukken.

Op mijn desktop wil de programmer zichzelf niet eens installeren om het zo maar ff te zeggen en geeft windhoos aan dat er een defect apparaat aan de USB hangt. Mijn laptop was iets gewilliger en identificeerde het inderdaad als USBasp en liet me zelfs de driver installeren...dit was echter ook maar 1 keer jammer genoeg. De 2e keer dat ik em inplugde gaf hij vrolijk weer aan dat tie het niet herkende en dat het apparaat 'malfunctioning' was.

Ik heb inmiddels wel in Winavr wat aan het prutsen geweest om te kijken of ik misschien toch verbinding kon krijgen. Netjes makefile aangepast naar USB poort en als programmer USBasp ingesteld. Dit resulteerde echter in "could not find usb device with vid.....etc etc"

Iemand suggesties?
Oud 9-06-2008, 19:21   #28 (permalink)

Standaard

Ik heb een tijdje geleden ook de USBasp gebouwd en kreeg dezelfde foutmelding. Na wat googlen bleek dat de oorzaak van het probleem de nieuwste versie van WinAVR was. Probeer een oudere versie te installeren, als je zoekt naar de foutmelding zul je ws wel een download link tegenkomen.
Ik heb die van mij nog niet gefixed omdat ik daar nog geen tijd voor had, dus kan ik je niet garanderen dat het werkt.
Oud 11-06-2008, 19:47   #29 (permalink)
Moderator

Standaard

Maak even een foto van de onder en bovenkant van je usbasp dan kan ik misschien zien of er wat verkeerd zit.
Oud 16-06-2008, 18:11   #30 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azariel Bekijk bericht
En weer een schopje
Ik heb inmiddels wel in Winavr wat aan het prutsen geweest om te kijken of ik misschien toch verbinding kon krijgen. Netjes makefile aangepast naar USB poort en als programmer USBasp ingesteld. Dit resulteerde echter in "could not find usb device with vid.....etc etc"

Iemand suggesties?
Ik heb mijn zelfbouw versie inmiddels werkend met de nieuwste versie van WINavr. Een oplossing staat hier beschreven.
Als je programmer het niet doet, probeer hem dan ook eens in slow SCK stand (JP3 verbinden).
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Microcontroller beginneling Dark Wanderer Elektronica Junkies 16 21-09-2005 06:30
Nachtelijk Off-Topic topic QuincMan CaseJunkies Support en Feedback 19 20-03-2004 01:22

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.