| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Ik loop al een jaar te spelen met het idee om delen van een casemod open laten gaan doormiddel van een motortje. Dit zou een window zichtbaar kunnen maken, een klepje omhoog laten gaan zodat de Front USB zichtbaar wordt etc. De mogelijkheden zijn oneindig Maarja, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn oplossing (modstyle) Pak een oude CD speler, sloop daar het grootste gedeelte uit, en gebruik alleen het motortje en verdere mechanische onderdelen hieruit. Na zoals gezegd hier een jaar mee te hebben rondgelopen heb ik vandaag ff wat oude CD-rom spelers gehaald en er 1 opengesloopt. Goede nieuws: Tray werkt nog steeds zelfs na verwijderen Lens systeem. Toen kwam de vraag, hoe bepaald de motor wanneer hij moet stoppen? EN, hoe draait de motor van richting. Ik zie dat het motortje wat erin zit maar 2 draden heeft (rood en zwart) verder staat er niets bij die draden van voltages, maar ik heb het motortje er nog niet uitgesloopt, dus misschien dat het daaropstaat. Maarja, de vraag dus. Hoe draait de motor van richting? 2e vraag, hoe bepaald hij waar hij stopt? Bij het opengaan stopt hij op een gegeven moment nadat een klein schakelaartje omgaat vanwege een uitstulping aan het einde van de tray. Maar de andere kant op? Kan het zijn dat als het mechaniek op een gegeven moment niet verder wil dat de motor dan ook stopt met draaien? En dan de laatste vraag, Is er een simpele oplossing om alleen dat motortje te pakken en daarmee te doen wat je wilt zonder die hele CD-rom printplaat mee te moeten slepen? |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Het motortje wat in die CDrom zit is ook gewoon een standaard motortje, zoals gezegd 2 standaard draden voor de stroomtoevoer is het enige wat eraan zit. Als je een motortje koopt krijg je dus precies hetzelfde. Daar komt nog eens bij dat het een vrij klein motortje is, waar je hoogst waarschijnlijk iets meer dan 5 euro voor kwijt bent, laat staan verzendkosten van 6,90 ofzo. En dan heb je de rest van het mechiniek nog niet eens. Ik heb nu een volledig werkend systeempje, wat je heerlijk kunt analyseren om te zien hoe het werkt en hoe je het zelf zou kunnen gebruiken voor een hele €1,- bij de kringloop....waarom dan een motortje gaan bestellen? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 april 2007 Locatie: Hellevoetsluis
| Ik dacht dat een motortje 12volt was, maar zou met kleine stappen proberen. en je hem stopt, kan je regelen met een of ander printplaatje, maar dan moet je niet bij mij wezen.
__________________ [CIP] Air-Intake |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Kheb nog eens ff op internet rond zitten neuzen. Omdraaien van de polen op de motor is waarschijnlijk de manier om de draairichting om te draaien. Wordt iets genoemd als een dubbel polige wisselschakelaar of iets dergelijks. Nu nog een schakeling die met gebruik van maar 1 knop, de motor naar de ene kant inschakeld, na een bepaalde draaitijd weer uitschakeld, en vervolgens bij nog een druk op de knop het omgekeerde doet... Edit: Wat extra info voor de switch en ik vond ook een bittech forum, blijkbaar al meer mensen die iets in de richting hebben gedaan. Die lieten het echter bij alleen een zelf te bedienen switch. Dus handmatig de tijd bepalen door de switch gewoon vast te houden. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Je kunt met standaard gelijkstroom motors (die dus uit je cd speler) de draairichting idd omdraaien door de draden andersom aan te sluiten. Als je een schakeling gaat maken waarbij je de draden "ompoolt", moet je heel goed uitkijken dat je geen sluiting maakt! Ik zou bij velleman eens kijken of ze printjes hebben om dit soort dingen te kunnen programmeren. (zoek eens naar een printje: K8055 of zoiets )
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: Ridderkerk
| heb ik ook aan gedackt, maar ik kwam toen een paar problemen tegen. Hoe zorg ik dat de motor ophoud als d eklep daad werkelijk openstaat... kan ik hem timen dus. Hoe weet ik of hij genoeg power heeft om bijvoorbeeld een lcd naar boven te flippen. wat als die in een keer openschiet. ik ga de topic volgen want ik wil ook paar dingen weten
__________________ Intel c2d E6750, Abit Fatality Fp-in9 SLI, 2GB DDR2 800mhz, 7900GT-1950XT, 160GB Hitachi |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Persoonlijk denk ik niet dat de motortjes sterk genoeg zijn om LCD'tjes te kunnen dragen. Moet ik wel bij zeggen dat ik zo niet weet hoe zwaar LCD's zijn. Maar het probleem wat jij noemt heb ik dus ook. Hoe kun je het motortje laten stoppen als de juiste positie bereikt is. Ik heb wel een printje gevonden ergens op internet dat gebruikt maakt van 2 micro switches om de start en stop positie te bepalen. Ik zat zelf te denken aan één of ander tijdsmechanisme, maar microswitches kan natuurlijk ook. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 november 2007
| zo'n motortje stop nadat hij aan zijn einde zit. OF als hij word tegen gehouden maar dan vertrekt hij wel meteen terug naar de andere richting. (en dat is niet wat je wil denk ik) De richting veranderen weet ik nietn maar ik denk dat als hij op zijn einde komt, dat hij dan meteen overschakelt naar de andere richting. zoals al gezegd kan je beter een motortje kopen dat je kan programeren. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 juli 2006 Locatie: Culemborg
| Hmm ik zie weinig problemen met de CDrom motortjes eigenlijk.. Ze werken trouwens op +- 3v.. Met 4,5v heb je eigenlijk al teveel.. Als je er een schroef op zet, wat weer een tandwiel of gewone tandjes aandrijft, (zo zit het ook in de CDrom zelf geloof ik) dan heb je kracht zat om iets als een LCD te tillen. Als je een microswitch plaatst aan de bovenkant, op de max hoogte zegmaar van het te bewegen onderdeel, dan kun je vrij simpel regelen dat de motor stopt wanneer die switch geraakt wordt. (Zo'n switch zit ook in CDrom laatjes..) @Sukkeltje456, wat jij beschrijft is wat je CD lade doet.. Dat zit in de drive ingeprogrammeert. Het kale motortje zal (als je 'm normaal aansluit) gewoon kracht blijven leveren totdat de spanning eraf gaat.
__________________ Little Johnny was a chemist, little johnny is no more, for what he thought was H2O, was H2SO4. || AMD X2 4000+ || 3gb OCz D-CH 800MHz 4-4-4-15 || NVidia 6800 GT || Seagate 7200.10 - 250GB || =D |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Ik heb vandaag dus ff dat ding zitten ontleden, en het is idd zoals mr. Stijntje zegt. De lade stopt als er een microswitch wordt geflipt, deze word geflipt door het laatje zelf. Op het moment dat je het laatje naar binnen drukt wordt de switch niet meer ingedrukt en gaat het motortje de andere kant op draaien.... Hoe het zit als de drive halverwege wordt tegengehouden weet ik zo eigenlijk niet. Maar waarschijnlijk is zelf een micro switch gebruiken wel het makkelijkst. Ik ben zelf niet zo'n electro kenner maar kheb zo'n flauw vermoeden het het bi-directional deel wat meer vergt dan alleen maar microswitches ![]() |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Geregistreerd: 20 mei 2007
| Als je echt goed alles wil timen etc., dan kan je volgens mij beter een stappenmotor gebruiken. Deze zitten in allerlei elektronische apparaten verwerkt, zoals printers, scanners... Deze motortjes zijn supernauwkeurig te bedienen, in stapjes van zegmaar minder dan 1°. Hier is natuurlijk wel een aansturing met een pc vereist, maar ik denk dat dat juist een pluspunt kan zijn, want dan kan je hem dus softwarematig openen. Om een klein voorbeeld te geven: Je stelt het allemaal zo in als je je pc opstart dat alle klepjes openen van de usb en de lcd ofzo, dat zal wel een gaaf zicht geven denk ik. Voor meer info wijs ik je door naar Stappenmotor FAQ[/url] |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Dat aansturen via de pc zou inderdaad ideaal zijn (al ben ik geen ster in programmeer talen). Het enige probleem wat ik hier bij zie is dat dit heel erg goed gaat voor unipolaire stappenmotoren en dat dat voor bipolaire stappenmotoren nogal problematisch/lastig schijnt te zijn. En om een klep open en dicht te laten gaan heb ik waarschijnlijk wel een bi-directionele motor nodig... |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Unipolair en bipolair heeft niks met bidirectioneel te maken Dat gaat er alleen over, hoe de motor wordt aangestuurd.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Ah, dat zal me leren iets te zeggen zonder het fatsoenlijk te googlen Dank u.Foto update tijd ![]() Ik heb besloten om de 2e CDrom speler maar eens open te trekken om te kijken wat daar uit komt rollen. En in plaats van alleen maar te lullen, zal ik gewoon foto's plaatsen, praat wat makkelijker. De eerste opengemaakte drive: Links: De Tray motor, zoals te zien is, 2 draden, dus hoogstwaarschijnlijk DC motortje (geen flauw idee of dat de juiste benaming is trouwens) Rechts: Het motortje om de lens op de juiste plek te krijgen. deze heeft 4 contactpunten, dus waarschijnlijk een bi-polaire stappen motor? <center> ![]() </center>2e CDrom speler: Links, wederom een tray motor, deze zit gelijk op een print gesoldeerd, maar wel met 2 contact punten, dus zal een gelijk soortige motor zijn als in de eerste lade. Rechts: De lens positie motor. Dit ziet er heel anders uit dan de eerste keer, met maar 2 draden, en dus weer een DC motortje? <center> ![]() </center>De eerste is trouwens een NEC dvd speler (staat iig nec op de printplaat) en de 2e een A-open cdrom speler. Maarja, die 2e lens positie motor ziet er vrij eenvoudig uit, ook éénvoudig om eraf te halen en om te bouwen. Maarja, als dat inderdaad geen stappen motor is zou het lastig kunnen zijn, en is controle vanaf de pc uitgesloten. Nog een vraag, die stappen motoren zijn vanuit de pc heel precies te sturen. Maar is het dan nog wel mogelijk om deze op een knop aan te sluiten? want hoe leuk het ook is om het vanuit de pc te kunnen doen, ik wil ook gewoon een knop voorop hebben zitten waarmee ik het kan bedienen. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| klep op frontpanel | BDOc | Elektronica Junkies | 5 | 28-04-2005 10:55 |
| foto's in een lcd display | drixske | Software Junkies | 10 | 4-08-2003 21:52 |
| Samsung FMC drive Cardreader + floppy drive | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 0 | 15-07-2003 15:29 |