| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #32 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Tis wel een vrij oude voeding Leuk voorbeeldje is dat zodra je de voeding uitzet, blijft er eerst nog lekker stroom op blijft staan en 'fade' dat als het ware langzaam weg.Maarja, ik heb inmiddels het circuitje met de 7805 al opgebouwd, uit de voeding kwam 5.22 V en hoopte dat tie dat netjes naar 5 zou brengen, maar door het circuitje trad er een spanningsval op van 5.22 naar 3.7V of iets dergelijks. Vervolgens het ding maar ff op de 12V lijn aangesloten en toen werd tie netjes naar 5.03V gebracht. Gelukkig had ik Condensatoren gehaald die 25V aankunnen (waarvan ik ook al had gelezen dat je daar ongeveer moet uitgaan dat 50% van die waarde veilig is om aan te houden, dus die 12 V lijn kan heel mooi). Verder ook de microcontroller er al ff aangehangen en de ISP kabel aangesloten op de juiste poorten en toen moest ik weg, dus nog geen 'hello world' kunnen proberen. |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Dat klopt wel, een 7805 heeft een extra spanning van 1,25V bovenop de 5V uitgangs spanning nodig om te werken, dit word de dropout spanning genoemd. Als de voedings spanning lager is dan de uitgangs spanning plus de dropout spanning dan werkt de 7805 niet goed. Met een spanning van 5,03 V moet het goed gaan, de microcontroller gaat ook niet gelijk kapot bij een spanning die 1V hoger of lager ligt dan 5V. Laatst gewijzigd door Gizmo : 9-06-2008 om 00:04. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| En we zijn aangeland bij het volgende probleem: Hoe krijg ik in vredesnaam die USBASP aan de praat. Ik geef gelijk toe dat ik weinig tot geen kennis van dat soort dingen heb, maar mijn lieftallige pc-tje wil dat ding toch echt niet accepteren. Ziet wel dat er iets aanhangt, mooie groene ledje van dat ding brand ook, maar blijft zeggen dat tie hem niet kan installeren of iets dergelijks *zucht* waar ben ik nu weer aan begonnen ![]() |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| klep op frontpanel | BDOc | Elektronica Junkies | 5 | 28-04-2005 10:55 |
| foto's in een lcd display | drixske | Software Junkies | 10 | 4-08-2003 21:52 |
| Samsung FMC drive Cardreader + floppy drive | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 0 | 15-07-2003 15:29 |