| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #16 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Voor stappenmotors heb je drives nodig die die dingen aansturen. Dan heb je 3 signalen van je poort nodig: - + of - 5V voor de draairichting links of rechtsom - aantal pulsen wat ie moet draaien - een ground Als je die dingen moet aanschaffen ben je al gauw zo'n 150€ kwijt. Dus als ik jou was zou ik een schakeling maken met microswitches. Die kun je in je mechanisme zetten aan het begin en eind van je schroefdraad/tandheugel. Een tijdschakeling is link, want als je lcd na verloop van tijd soepeler gaat lopen heb je de kans dat je hele mechanisme naar de $%*@#!$% gaat....
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Ik denk dat je beter een servo kan gebruiken, deze kunnen naar een bepaalde positie gestuurd worden en de elektronica om hem aan te sturen is eenvoudiger als bij een stappenmotor. Op http://home.zonnet.nl/vdheeden_LS/servo%20tester.htm staat een schakeling die je met een beetje aanpassing welk kan gebruiken.
__________________ 0x0539 Elektronica Junk. |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Aangezien het nu allemaal weer wat meer richting de praktijk gaat heb ga ik hier maar weer even verder met vragen stellen (wilde het eerst in het micro processor thread doen, maar dit is weer wat meer electronica componenten gerelateerd) Ok, de USBasp is inmiddels op de bestellijst gekomen en nu dus maar afwachten hoe lang het nog gaat duren. In de tussentijd was ik al even naar het schemaatje aan het kijken dat Kaz'duzar naar linkte. Hierin kan een motor worden aangestuurd met snelheid en richting. De volgende schemaatjes worden daarvoor gegeven: Voor als je 2x 5volt bron hebt ![]() Voor als je maar 1 bron hebt ![]() Nu was ik dus een lijstje met materialen aan het samenstellen en had daarbij een paar vraagjes. Aller eerst over de 2 verschillende schemaatjes. Het uiteindelijke doel is om het in mijn pc te gaan gebruiken. Is het mogelijk om uit 1 molex de 5 V draad te splitsen en vervolgens die 2 draden als 'afzonderlijke' voedingen te gebruiken? Aan de ene kant lijkt me dat logisch omdat je in voedingen meerdere apparaten op 1 5V lijn kan hangen (meerdere molex aan 1 lijn). Aan de andere kant: waarom zouden ze dat dan niet hebben gedaan hier in deze tutorial? Mijn beperkte electronica kennis is niet toereikend om dit te snappen... Ook kwam ik op een SK actie de volgende dingen tegen: print voeding 85~264V AC naar 5V DC 0,5A Een 5V DC voedinkje, wordt die gewoon aangesloten op het normale 240V net? Zou dit eventueel een optie zijn als je wel een 2e voeding wil hebben of gewoon als voeding voor een printje? Maarja, daarna kwam de materiaal lijst uitgaand van het bovenste schema: * 16F628A is te krijgen in dezelfde SK die hierboven genoemd staat (aangezien ik hier toch meer wil weg halen wel net zo handig) * L2939D is te krijgen bij Conrad (kan ook weinig mee fout gaan lijkt me) * Motortje wordt ook wel geregeld * condensatoren: (Hier gaat het mis. ) 1x 47µF/16V Condensator (elco), als ik dit intyp bij bv Conrad krijg ik tig verschillende soorten Een kleine greep uit de selectie:-Tantaal condensator 47µF 16V -Mini radiale condensator 47µF 16V -Radiale condensator 47µF 16V RM2 -Low ESR condensator 47µF 16V RM2 -Mini elektro. condensator 47µF 16V 5x7 Mijn vraag dus, wat is het verschil/welke heb ik nodig? ten tweede: Een (multilayer) condensator 100n daar krijg ik ook weer drie verschillende varianten van, Z5U en 2 X5R varianten. Om het samen te vatten...Confusion strikes again who un-confuses me? ![]() |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Een zwaardere motor heeft meer dan 5 Volt nodig, waardoor je in een robot bijvoorbeeld een andere accu voor deze motoren gebruikt. In een pc voeding kun je idd meerdere aftakkingen van je 5Volt draad maken. Je zet namelijk verschillende schakelingen parallel --> zelfde spanning. Verder, kijk voor elektronica componenten ook eens bij dickbest.nl. Conrad is vaak vrij duur en accepteert geen kleine bestellingen. Je kunt normale radiale elco's kopen, deze is ws ook het goedkoopste. Over 100nF condensatoren: Voor ontkoppelen is een sibatit condensator het beste, maar een goedkope keramische condensator voldoet ook. Bij zulk soort schakelingen is een willekeurige condensator van 100nF eigenlijk voldoende. Tot slot: de 16F628A is een microcontroller van microchip, zeg maar de Atmel attiny2313 van de concurrent. Daarvoor zul je een aparte programmer moeten maken/kopen. Over 2 maanden kun je met een beetje geluk al zelf zoiets zelf schrijven voor een AVR. |
| | |
| | #22 (permalink) | ||
| Citaat:
Edit: Ik had dat natuurlijk ook gewoon kunnen weten door goed de SK site te lezen waar inderdaad op staat wat wel kan worden geprogrammeerd. Beetje jammer. Citaat:
Laatst gewijzigd door Azariel : 3-04-2008 om 13:26. | ||
| | |
| | #23 (permalink) |
| Hmm, ben even verder aan het zoeken gegaan om wat meer te snappen van het schema wat hierboven staat. de L293D is dus een H-bridge, en geeft dus eigenlijk de richting van de motor aan. Ik heb het volgende plaatje wat wel mooi aangaf de PIC moet kunnen: ![]() op de enable pin moet vervolgens een PWM signaal binnen komen, en op de Input 1 en 2 alleen een 1 of een 0. Waarbij 00 staat voor beide uit geloof ik 10 voor links en 01 voor rechts. Dus een IC vinden die PWM ondersteund, zoals de ATmega8? |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| In het schema is de L298 de H brug. Dan is het alleen uitvogelen welke richting de motor op moet draaien Ik zou voor je pwm signaal eens kijken of je H brug wel die hoge frequentie aankan, omdat pwm vaak met hoge frequenties werkt zodat de motor niet gaat stotteren...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| De pic kan zonder problemen worden vervangen door een atmel, let er dan wel even op dat de aansluitingen op de atmel anders zijn. Voor de condensator kan je elke 100nF condensator nemen. Als de schakeling in je pc komt zou ik gewoon de 5 en 12 Volt uit een molex nemen. Anders kan je een oude atx voeding gebruiken waarvan je de contacten van de schakelaar doorverbind, hoe dit moet staat in de FAQ van dit subforum.
__________________ 0x0539 Elektronica Junk. Laatst gewijzigd door Gizmo : 21-05-2008 om 20:34. |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Om dit topic maar even weer een klein schopje te geven ![]() M'n controller is eindelijk binnen, dus tijd om me er weer wat in te gaan verdiepen. @Gizmo: Zie mijn signature Ik heb een tijd geleden al een test voeding in elkaar geknutseld. Wat ik me echter dan nogwel afvraag is of ik dan nog een printje moet maken om die 5V lijn stabiel te krijgen, of is de 5V van een pc voeding stabiel genoeg?Ik doel dus op dit circuitje(of iig iets wat hierop lijkt): ![]() |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 mei 2008
| Een LM78xx chip is wel het beste om te gebruiken, weet je zeker dat je je motor niet opblaast. Meestal komt het bij een motor niet zou nauw en kan je er wel 10-20% boven gaan zitten, er zit namelijk altijd een veiligheidsmarge op. In bedrijven kan je namelijk ook niet vanuit gaan dat er altijd 330 uit je 3fasen komt, als er een keer een piek komt blaas je alle motoren op. Let er wel op dat je chip genoeg stroom kan leveren, aangezien spanning voor toerental zorgt en stroom voor koppel. Op circuitsonline staan ook een aantal gestabiliseerde voedingen met de chipkeuze daarbij. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| klep op frontpanel | BDOc | Elektronica Junkies | 5 | 28-04-2005 10:55 |
| foto's in een lcd display | drixske | Software Junkies | 10 | 4-08-2003 21:52 |
| Samsung FMC drive Cardreader + floppy drive | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 0 | 15-07-2003 15:29 |