| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 maart 2003
| Ik denk dak eens aan mn eerste "echte" mod ga beginnen. Wat ik wil doen: Ik heb een thermaltake XaserII met de standaard 5 fans, ik ben van plan om een thermaltake Hardcano9 te kopen (zijn jullie vast al mee bekend, anders: het is zo'n 5inch dingkje waar je 4 knoppen mee hebt, om 4 "kanalen" van fans mee te regelen (met kanalen bedoel ik dat je meer dan 1 fan op een knop kan aansluiten). Tot nu toe alles nog in orde dus, maar wat ik ook wil doen is leds oplichten die schijnen aan de hand van de sterkte die zo'n fan-controller-knop geeft. Deze leds wil ik in mn case plaatsen achter de "ribbeltjes" aan de voorzijde van de case. Ik verduidelijk het met een fotoke die je op deze url kan zien: http://www.thermaltake.com/products/cases/6000a.htm Dus die "ribbeltjes" lopen van de onderzijde van de voorkant tot het midden. De enige hulp die ik eigelijk echt nodig heb, is een antwoord op mn volgende vragen: hoe kun je Leds op die Hardcano9 aansluiten, is dit wel goed, en gaat de led niet kapot wanneer ik de knop lager zet? en btw: is dit geen coole mod? zelf gevonden ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 12 maart 2003 Locatie: Zwolle
| sorry hoor, maar volgens mij is een Hardcano een harddisk cooler en geen baybus. btw, een baybus zit standaard al bij die Xaser kast, dus die hoef je niet meer te kopen. heb de hardcano ff opgezocht, is dus een HDD cooler met baybus stylie ding er bij in. volgens mij zit er ook verder geen ruimte meer in dat ding om leds te plaatsen, maargoed. je kan leds waarschijnlijk wel paralel over de uitgangen solderen met een 470 Ohm weerstand. dan gaan ze niet stuk, omdat er dan niet teveel stroom doorheen kan. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| even ter verduidelijking: op de XaserII zit al zo'n ding, maar das alleen voor front usb, temperatuur reading, maar geen fan controller. de Hardcano9 is alleen een fan controller met 4 regelbare knopjes. Eigelijk is de naam Hdd cooler niet zo toepasselijk voor die dingen. Op de hardcano9 zitten er dus vanachter 4 molex connectoren, dus om mn eerste vraag te vergemakkelijken: kun je leds op een molex connector aansluiten zonder veel te prutsen (solderen,...ik heb het gereedschap niet, en ik zou et wel verneuken) |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Geregistreerd: 17 december 2002 Locatie: Kinderland PWNAGE !! :P
| Citaat:
geen plaatjes, nog nix gemod, wat moetten we hier nou mee ???
__________________ Gij zult niet stelen, de overheid duldt geen concurrentie Foto meuk op Resetter.nl | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| beeld je het gewoon even in ![]() nadat ik het in elkaar heb gestoken (dus een tijdje nadat iemand mij antwoorden op mn vragen geeft) nadien zal ik wel pics zetten Ik heb op de site een revieuw van laser leds gevonden op molex conn., gewone leds zullen dus wel bestaan op molex http://www.casejunkies.com/index.php...d=397&page=596Nogmaals mn vraag: Is het gezond voor die leds als je ze op een fancontroller zet, en dan fancontroller lager zet? En indien dit zou moeten lukken, waar kun je leds op molex connectors kopen? |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 31 maart 2003
| dus je wilt parallel aan je fan een led aansluiten zodat de sterkte hiervan varieert met het voltage dat je op de fan zet (dmv de potmeter in de fancontroller). Ja dat kan: gewoon aan de aansluiting voor de fan een splitter, de een naar de fan en de ander naar de led. Voor de led een geschikte weerstand zetten zodat deze bij de volle 12 volt normaal brandt. Als je je fan dan zachter zet gaat je led ook minder fel branden. Daar kan een led gewoon tegen, zolang je em maar niet feller laat branden dan de bedoeling is is er niks aan de hand. Voortaan misschien ff iets duidelijker omschrijven wat je wilt doen met bijv. een tekeningetje . |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 december 2002 Locatie: Kinderland PWNAGE !! :P
| hmmm ik vind dit meer een topic voor electro een move dus ow staat er al ![]()
__________________ Gij zult niet stelen, de overheid duldt geen concurrentie Foto meuk op Resetter.nl |
| | |
| | #11 (permalink) |
| waarom parrallel? kan dit niet "gewoon" (sry ben heel noob op vlak van elektronica, kben 15 en volg geen technische richting op school) ? Dus: fancontroller molex => 1ste molex van fan , tweede molex van fan => /weerstand/ led bestaat er kant en klare weerstand voor molex conn. (sry als ik er totaal naastzit) ? of kun je geen weerstand op een molex doen ? |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Geregistreerd: 31 maart 2003
| Citaat:
.Ik weet vrij weinig van toegepaste electronica maar volgens mij wordt dit vrij lastig: Als je serieel schakelt krijg je na elk onderdeel een spanningsval (het voltage wordt minder) afhankelijk van de weerstand van het onderdeel. De stroom blijft gelijk. Als je fan nu bijv 1 amp gebruikt (geen id wat een fan echt gebruikt hoor) en het verbruik van je led kan je verwaarlozen staat er over de hele keten 1 ampere. Dit vind je led denk ik niet zo lekker. Als je parrallel schakelt is het voltage in elke tak gelijk. Je kan nu simpel voor elk onderdeel met een weerstand ervoor het gewenste voltage krijgen. De stroom verschilt per onderdeel afhankelijk van de weerstand hiervan ("het krijgt wat het nodig heeft"). Dit is dus veel makkelijker. | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| female molex fanctrl. => male molex van fan dan steek ik een rood kabelke (misschien zit dat al vast aan led) bij het rood kabelke van de male molex van fan een zwart kabelke (misschien zit dat ook al vast aan led) bij zwart kabelke van de male molex van fan en dan een weerstand op het rode kabelke die naar led gaat indien ik het te moeilijk uitleg (wat waarschijnlijk zo is) zal ik het maar zo zeggen: ik moet de led op dezelfde manier op de molex aansluiten net zoals de fan zelf op de molex zit (dus met 1 rood kabelke en 1 zwart kabelke) . En dan gewoon weerstand tussen led en molex. juist? (sry voor moeilijke uitleg) |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| eerste mod | eragon | Casemod Project Logs | 1 | 21-08-2006 16:03 |
| [CM] ratm's eerste mod | ratm | Casemod Junkies | 10 | 17-04-2006 12:13 |
| [CM] Mijn eerste mod..... | Sjamco | Casemod Junkies | 10 | 9-09-2003 22:14 |
| Eerste case-mod... | Da MaSter | Casemod Junkies | 16 | 18-08-2003 16:25 |
| hulp bij eerste mod | ___juleke___ | Casemod Junkies | 9 | 3-06-2003 09:59 |