Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 12-06-2007, 20:53   #1 (permalink)

Standaard Klopt iets niet in dit eenvoudige tekeningetje (voor julie)

Hallo, ik wil deze schakeling bouwen, heb hem al nagemaakt, maar doet het niet, ledje blijft maar aan staan. heb aan die regelbare condensator gedraait maar zonder resultaat. heb alles goedom aangesloten enzo.

kunnen julie mijn schema ff nakijken, en kijken of de waardes enzo kloppen, en de aansluitingen. dus waar ik nu een led getekend staat moet een relay komen, maar die led bleef ook al aan staan, dus klopt iets niet, en weet niet of er voor zon 12v relay nog andere waardes moeten komen, omdat een relay zwaarder is dan een ledje.

alvast bedankt allemaal

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38
kilzone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2007, 09:20   #2 (permalink)

Standaard

Je kan met een 555 een vergelijkbare schakeling maken. Mono flop ofzoiets geloof ik.
En dan kan je met een zware relais zelfs een tv laten aangaan na het indrukken van een knop voor x aantal tijd. en je kan toch gewoon ledjes knopen die al flikkeren. maar dan kan je snelheid niet regelen of constant laten branden.

ik wou de deurbel verbinden met een zwaailicht op mijn kamer.
Oud 13-06-2007, 12:05   #3 (permalink)

brinkdinges's schermafbeelding

Standaard

Een regelbare condensator zie ik niet in dit schakelingetje, wel een potmeter, wat een regelbare weerstand is.

We kunnen jouw schakeling niet nakijken via je linkje. Daarin staat een schema wat wel klopt. Ik verwacht dus dat je wel degelijk iets omgedraaid hebt, en dat zal wel de condensator zijn of een van de transistoren.

Edit: Vergeet bij het gebruik van een relais (relay is engels) niet de blusdiode, antiparallel aan het relais. Als je die niet toevoegt maak je vaak de rest van je onderdelen stuk.
Oud 13-06-2007, 17:30   #4 (permalink)

Standaard

kunt u vertellen waar ik die diode dan moet zetten?

moet ik deze van de pus naar de minkant van de relay solderen? of op een andere plek in de schakeling.

en wil de led niet laten knipperen, maar dat hij na een bepaalde tijd uitschakeld, en bij mij blijft hij (volgens schema gebouwd) gewoon branden

alvast bedankt
Oud 24-06-2007, 01:05   #5 (permalink)
Moderator

Standaard

Die schakeling werkt perfect, ik gebruik een iets aangepaste versie voor de timer op mijn belichtingsbak.
Heb alleen de waarde van de potmeter aangepast, zodat de timer ook voor wat langere tijden werkt.
Je zal dus zelf wel een foutje in de opbouw van de schakeling gemaakt hebben.
Gizmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2007, 11:56   #6 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Gaat de LED wel pas aan als je op de knop drukt? Het zou ook kunnen dat de weerstand van de potmeter te hoog is of dat de capaciteit van de condensator te groot is, waardoor het ontladen heel lang duurt en de LED dus ook heel lang blijft branden.
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2007, 13:29   #7 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Kun je een foto maken van beide kanten van je gesoldeerde print? Misschien kunnen we je zo verder helpen. Sjek ook eens heel goed of je geen sluiting hebt gemaakt!
Oud 24-06-2007, 18:25   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
Gaat de LED wel pas aan als je op de knop drukt? Het zou ook kunnen dat de weerstand van de potmeter te hoog is of dat de capaciteit van de condensator te groot is, waardoor het ontladen heel lang duurt en de LED dus ook heel lang blijft branden.
de led blijft gewoon altijd aanstaan, als ik de travo van 12v = in de wcd stop gaat de led direct aan. heb gewoon eens 2 uur aangelaten, maar de led gaat niet uit. wel wordt de transistor waar de led op zit, gloeiend heet, verbrand me klouwen eraan (dus niet 50 graden ofzo, maar denk wel tegen de 100, of over de 100 graden)

wie weet wat dit kan wezen?
Oud 24-06-2007, 18:27   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gizmo
Die schakeling werkt perfect, ik gebruik een iets aangepaste versie voor de timer op mijn belichtingsbak.
Heb alleen de waarde van de potmeter aangepast, zodat de timer ook voor wat langere tijden werkt.
Je zal dus zelf wel een foutje in de opbouw van de schakeling gemaakt hebben.

wist wel als je de potmeter andere waarde gaf (of andere weerstand) dat je de tijd langer of korter kon maken. dus bij u werkt, met de componenten die op de tekening staan gewoon uw schakeling goed? wat kan er dan kapot zijn? trancistor?
Oud 26-06-2007, 17:48   #10 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Vanalles, als je een beetje van meten weet, zou ik alle componenten even nameten of alles werkt, of eens goed kijken of er verbindingen zijn gemaakt die niet mogen.
Oud 26-06-2007, 18:07   #11 (permalink)

brinkdinges's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kilzone
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
de led blijft gewoon altijd aanstaan, als ik de travo van 12v = in de wcd stop gaat de led direct aan. heb gewoon eens 2 uur aangelaten, maar de led gaat niet uit. wel wordt de transistor waar de led op zit, gloeiend heet, verbrand me klouwen eraan (dus niet 50 graden ofzo, maar denk wel tegen de 100, of over de 100 graden)

wie weet wat dit kan wezen?
Heb je geen weerstand vergeten te plaatsen? Want als je transistor erg heet wordt zal er teveel stroom lopen. Er is sowieso iets verkeerd, anders wordt het niet zo heet. Post gewoon een plaatje, dan kunnen wij ook kijken.
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
CPU kloksnelheid klopt niet! flupke Hardware Junkies 17 23-12-2004 11:41
Frontpage klopt niet Reist CaseJunkies Support en Feedback 1 19-05-2004 18:12
Aanmeldingsdatum widow maker klopt niet Mr.Stallone CaseJunkies Support en Feedback 2 30-10-2003 21:58
volgens mij klopt de tijd niet helemaal whocarez CaseJunkies Support en Feedback 5 8-07-2003 22:10
Tijd klopt niet? Falcon CaseJunkies Support en Feedback 4 21-04-2003 17:29

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.