| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Voordeelverpakking Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: 51.9713252344, 6.2950180024
| Dit is meschien een best simpel vraagje maar ik wil het toch zeker weten. Ik heb in m'n mod geen plaats om de PSU op de convetionele manier op te hangen, Dus gewoon direct aan de achterkant vast. Ik heb een oude psu gepakt en daar de plug van af gesloopt. Die wil ik in de achterkant maken, En met een netstroom>psu kabel te verlengen. Nu weet ik dat de midelste conector de aarde is, Maar maak het uit hoe ik de + en de - aansluit op de overige 2 conectors. Omdat we bij netspanning te maken hebben met wisselstroom?
__________________ POEP IN DAS HOOFT. lang leven de nederlandscke taal. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Als de aarde maar op de middelste pin komt is er niks aan de hand, je kan de stekker immers ook omgekeerd in het stopcontact doen. Dus gewoon de aarde op de middelste pin en de fase en de nul op 1 van de buitenste pinnen. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 21 oktober 2006 Locatie: Lost in space
| Ja idd, het maakt niet veel uit hoe je de + en de - uit het stopcontact komt., het is wisselstroom wat inhoud dat de + en - teklkens word omgedraaid. bij stopcontact 230v, 50 Hz betekend dit (meende ik) dat hij 50 keer van + naar - en anderom per seconde wisseld. Om hier gelijkstroom van te maken heb je 2 diode's of led's nodig die stroom maar in 1 richting doorlaat, de 1 sluit je zo aan dat ie aleen naar het aparaat toestuurt (word dus de +) en de ander andersom zodat ie aleen maar van de aparaat terugkan sturen en dat word dan dus de -.
__________________ Eart will continue in space and will battle to sruvive.... Computers will rule the world!, we only give them a face! 1+1= calculator mod? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Zoals je op het onderstaande plaatje ziet: De spaninning speelt 50 keer per seconde dit plaatje af zeg mar, dus hij begint bij 0, gaan naar zijn piekspanning (zo'n 360V) en dan naar 0, dan naar -360V en dan weer naar nul. Daar begint het opnieuw. Die 360V is de piekspanning, niet dat je gaat denken nu, sow wat veel! Maar de GEMIDDELDE spanning is 230V. ![]()
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Weet je wat ook wel apart is, dat je als je de bekabeling in huis ziet voor electra dat ze rode en zwarte draad gebruiken als + en - maar als er wisselstroom opzit dan maakt dat toch niks uit?, ze zouden dan best alebei rood of zwart kunnen zijn (eigenlijk zouden ze die 2 moeten combineren, rood/zwarte draad zodat je weet dat hert wisselstroom is) (aarde draad even niet meegerekend) (roode en zwarte word ook wel eens met bruine of blauwe draden gebruikt.)
__________________ Eart will continue in space and will battle to sruvive.... Computers will rule the world!, we only give them a face! 1+1= calculator mod? |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Dat maakt zeker veel uit! Als ik in huis een rood/zwarte kabel/draad zie, dan denk ik direct aan een luidspreker kabel. Dus daar kan ik (als de stereo uitstaat) gewoon doorheen knippen. Maar een bruine en blauwe draad beval ALTIJD 230V of 400V wisselspanning! De zwarte draad KAN spanning opstaan. En dat wisselspanning in theorie nix uitmaakt hoe die vloeit, oke. Bij een 1 fase installatie (230V) maakt dat nix uit, alleen met de aardleschakelaar en de installatieautomaten. Maar als ik een 400V (3 fasen) installatie heb dan staat er tussen 2 fasen 400V! En als toevallig 1 van de fase draden is omgewisseld voor een blauwe (nul), dan staat daar 230 in plaats van 400V over. Dus dan ploft mijn motor.....
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Geregistreerd: 1 april 2005 Locatie: Hengelo
| Citaat:
Meestal wordt idd blauw en bruin gebruikt. Daarvan is blauwe de nul en bruine de fase. Op de fase staat de spanning, die dus steeds wisselt. De blauwe kun je gewoon aanraken. Daarbij wordt vaak nog een zwarte kabel gebruikt als schakeldraad bij schakelaars. Ik weet niet wat je er zo handig aan vind, dat je gelijk kunt zien dat het wisselspanning is. Dat kun je nu ook al met bruin en blauw, en bij bijna iedereen komt er echt alleen maar wisselspanning uit de muur ![]()
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Tja iedereen zijn eigen mening over kleurcodes. En bedankt voor de mini bijscholen over wisselspaningsdraden ![]()
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Geregistreerd: 23 december 2006
| Citaat:
En ik zag er een grote fout staan IVM met het aanraken bij wisselspanning voor dat je zoiets gaat aanraken MEET eerst want ik heb al situaties gezien waarbij men de Aarding als Nulleider gaat gebruiken wat wel eens problemen geef, IVM dit "De blauwe kun je gewoon aanraken. ik zou het niet proberen als ik van jou was want zoals hiervoor al meermaals is gezegt wisselt de spanning dus gaat hij ook verwisselen van Nulleiders naar Lijndraad bv: Blauw en zwart. En dan nog over transformeren van Wissel naar Gelijk doet met met een gelijkrichters brug en dit houd 4 diodes in ipv 2. Ik hoop dat het een beetje verstaanbaar was en dat het heeft geholpen. Thx, Killo 11[/b] | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Hallo collega elektro-technieker Je moet zeker meten voordat je een draad aanraakt, maar in 999 van de 1000 gevallen tref je echt geen blauwe of oranje fase-draad in een woonhuis aan. Met transformators wordt ook in 999 van de 1000 gevallen de spanning omlaag getransformeerd voor spots en dergelijke... Dus als je vantevoren meet tussen de bewuste draad en de aarde of er spanning op staat is er nix aan de hand...BTW, als men de aarde als nulleider gaat gebruiken heb je echt met de nico's van eigen huis in puin te maken!! ![]()
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Batterij Solderen | Biokipje | Elektronica Junkies | 6 | 28-08-2007 20:44 |
| Voeding solderen. | badje | Elektronica Junkies | 1 | 10-04-2007 20:32 |
| RGB leds solderen | eXistenZ | Elektronica Junkies | 4 | 10-08-2004 21:21 |
| Lcd solderen | zeeba | Elektronica Junkies | 6 | 3-01-2004 12:12 |
| Verband tussen mem en engine snelheid bij videokaart? | Daffy_Duck | Cooling & OC Junkies | 9 | 10-01-2003 08:54 |