| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 25 augustus 2006 Locatie: Geetbets
| yo ik ben sinds een paar dfagen aan men eerste mod ebzig en zit bij het probleem: licht ik dacht aan 5 ultrabright blue LED's te gebruiken aan onderkan maar hoe moet ik deze aansluiten? welke bron kan ik het best gebruiken? moeten er weerstanden voor mijn LEde's worden gezet? Greetz and thanks Duffman |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 januari 2006 Locatie: Schoonoord
| Lees eerst de Faq is, daar staat al een boel in. Ik kan je al 1 geheim verklappen en dat is dat er wel weerstandejs voor moeten. De rest kan je na wat zoekwerk ook wel zelf vinden. En doe alsjeblieft wat aan je spelling. Dit is echt erg. Gr. |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Geregistreerd: 20 juli 2006 Locatie: Enschede
| Citaat:
En inderdaad het is vakantie (al is het wel me laatste dag), daarom kan je nog wel normaal typen? | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Mensen, relax. Deze meneer zal gerust beter gaan typen en op de spelling en hoofdletters/leestekens gaan letten als hij enige tijd bij ons vertoeft. Wegjagen hoeft nu ook niet direct! com.Duffman Welkom bij CaseJunkies. Een veelgestelde vraag is hoe mensen een led aan moeten sluiten. ![]() Een LED is een diode die licht geeft. Je moet de LED daarom goed om aansluiten. Gebruik altijd een weerstand, anders brandt de LED door. Een LED heeft 2 verschillende aansluitpennen. De langste pen is de + De kortere pen is de - Je ziet het ook aan de behuizing, de vlakke zijkant is waar de - zich bevindt. De weerstand komt in serie met de led, als hele simpele regel kun je 50 ohm per volt spanning gebruiken. 5V -> 5x50 = 250 Ohm weerstand 7V -> 7x50 = 350 Ohm weerstand 12V -> 12x50 = 600 Ohm weerstand Officieel wordt bij de LED niet de benaming + en - gebruikt, maar Anode en Kathode. Tevens is er voor het berekenen van de serie weerstand een formule: Spanning - Drempelspanning LED / Max. Stroom. Bijv. 12V - 1,6V = 10,4 V -> 10,4V / 0,025A = 416 Ohm -> 430 Ohm standaardwaarde Bij de formule heb je dus wel de gegevens van de LED nodig. Bron afbeelding: www.cobbenhagen.nl
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 mei 2006 Locatie: Heemskerk
| Nu we toch over LEDjes aan het praten zijn... Stel, ik heb 5 LEDjes, moet ik die dan in serie, of parallel schakelen? En, kan je gewoon het begin van een weerstand aan een 12V aansluiting van een molex vastsolderen?
__________________ Silenth-Hardware.nl - Voor de stille PC's! |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Geregistreerd: 20 juli 2006 Locatie: Enschede
| Citaat:
. | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 5 juni 2005 Locatie: Klein Paries
| Ik heb vandaag ook wat ledjes aangesloten, namelijk zo: + --------------------|---|---| '''''''''___''''''''''___''''''^''''^'''''^ - ---|___|----|___|---|---|---| Ik weet dat de weerstanden kloppen met de leds(de hoedjes zijn de leds), maar hij doet het niet... wat doe ik fout? :P Heb de ledjes ook juist zitten. Hoop dat jullie mijn tekeningetje snappen, de '''''dingetjes moesten omdat hij geen spaties weergeeft :P ![]()
__________________ Blunt-O-Clock! Boy! |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Ik heb een keer 4 leds in serie op de 12V lijn gezet. Dit werkt ook goed moet ik zeggen! Tot er 1 led naar de klote gaat, dan gaat alles uit en kun je gaan meten welke led er rip is... Zo kun je wel door heel je kast met 1 draad. Maar ik raad je streng aan om het toch parallel aan te sluiten, dit is trouwens ook beter voor je voeding...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Citaat:
| |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Ik heb geen weerstand gebruikt, aangezien elke led ongeveer 3V nodig heeft, en 3x4=12V. Waarom het beter is voor je voeding? Dit weet ik ook niet precies, maar een vriend van mij heeft er al 2 voedingen mee om zeep geholpen. Pas toen ie alles parallel deed had ie geen problemenmeer...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| vraagje over led's | cyber2001 | Elektronica Junkies | 4 | 14-12-2007 16:42 |
| LED's | Kaz'Duzar | Shop Junkies | 4 | 26-11-2005 16:32 |
| LED's uitzetten | stonestrong | Elektronica Junkies | 50 | 30-08-2005 22:14 |
| vraagje ivm LED's | Nillie | Elektronica Junkies | 21 | 8-10-2004 13:01 |
| Regenboog LED's | Freakazoid | Elektronica Junkies | 20 | 29-06-2003 20:05 |