| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 22 november 2005 Locatie: Belgium
| Ik ben van plan om mijn fans in mijn Tagan TG480-U22 te vervangen door twee papst fans. Maar nu heb ik wat foto's gezocht om de binnenkant van de voeding al eens te zien en toen zag ik dat de fans van de voeding maar 2 kabels gebruiken ipv 3 kabels zoals de papst fans. De kleur van de kabels van de fans in de voeding is zwart en rood en die van de papst fans rood, blauw en wit. Welke kleuren van de papst vervangen de zwarte en de rode en welke kabel moet ik afknippen bij de papst. offtopic: Ik raad iedereen papst fans aan ook al zijn deze wat duurder, heb ze gisteren eens getest en je hoort ze gewoon niet, tenzij je je oor bijna in de fan steekt.
__________________ Amd Athlon 64 3500+ 2200MHz @ 2625MHz (119%) 32°C / 40°C (idle/load) Water cooling 1.35-1.40V @ 1.58V Level 3 Rock Stable Overclock |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| 1 van de 3 draden van de papst fans is voor RPM..bij veel fans is dat vaak een gele draad. Maarja, jij hebt al geen gele draad... Ik neem aan dat aan je papst fan een 3pins connector zit, als je deze eens aansluit op een andere 3pins connector en de zo de kleuren volgt weet je het zo... Een andere optie is om het gewoon uit te proberen als niemand het hiero kan bevestigen.
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Over het algemeen wordt volgend schema gevolgd: Rood: +12V Zwart: GND Geel/Wit: SIG(nal) Normaliter betekent dat dus zwart op blauw en rood op rood. Zoals reeds geïmpliceerd gaat de RPM hoogstwaarschijnlijk wel omhoog, dus gaan je fans niet zo stil meer zijn.. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Dat klopt! ik heb gisteren een AMD koeler gesloopt, en daar was rood/zwart de voeding, en blauw de rpm-draad. Ik kan je bijna verzekeren dat rood/zwart(b de voeding is... De middelste draad van de connector is in ieder geval geen rpm-signaal.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 januari 2005 Locatie: Nijmegen
| Middelste is vaak aarde, dacht ik. Maargoed, je zou met een multimeter kunnen meten op welke draden (hoeveel) spanning staat. Dan kun je als het goed is de plus en de min van de fan vinden. Meten is immers weten . Papst fan's zijn trouwens inderdaad de shit, stil en kwalitatief vaak beter. Maar daar betaal je helaas meer voor. Daarnaast ook niet in funky kleurtjes met ledjes te krijgen, geen groot probleem, alleen een minpuntje voor sommige casemodders. Maar daar ging dit topic geloof ik niet over :P . |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| connector op mijn moederbord ziet er zo uit van boven uit bekeken (met de dikke zwarte als stukje dat naar boven steekt): ![]() zwart = GND rood = +12V geel = SIGnal Dus nu kan je even kijken naar je connector en je weet het meteen 100% zeker... De middelste is dus de +12V, niet de GND. En dit is universeel, dus daar moet je je geen zorgen over maken. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Je wilt de fan van je voeding vervangen? Waarom wil je dan zon connector gebruiken? Je kunt ook gewoon de rpm-draad los laten hangen en de voeding in plaats van de oude draden op de print solderen. Ik doe altijd als ik een niet noise-killed voeding in mijn handen krijg de rode draad van de print knippen en op de 5V solderen. Zover ik weet zijn alle fans met rood/zwart of rood/blauw op de voeding aangesloten...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| [TK] CPU Mobo RAM CPU Koelers FANS Voeding | Xghost | Recycle Junkies (V&A) | 4 | 25-08-2007 10:13 |
| Fan van de voeding vervangen | Laser | Elektronica Junkies | 16 | 27-10-2006 10:41 |
| Voeding kapot, kan ik em gewon vervangen? | SaphuA | Hardware Junkies | 5 | 1-08-2005 11:56 |
| Vervangen van netwerkkaart. | modder.exe | Hardware Junkies | 3 | 20-08-2004 22:02 |
| Koolance top fans vervangen | Rooki3 | Cooling & OC Junkies | 0 | 30-03-2003 20:17 |