| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #2 (permalink) | |
| Geregistreerd: 18 januari 2005 Locatie: Nijmegen
| Citaat:
) | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| @PureOptical: die laatste opmerking geldt ook voor jou, klik Statische elektriciteit is de beweging van elektronen van een materiaal naar een ander door middel van wrijving (ofz . Beste manier om te aarden: kabel aan vastbinden en vasthouden... of op iets geleidends aansluiten...Maar wat het nut is van dit topic? Geen idee, want ik zie niet meteen hoe je statische elektriciteit kan gaan krijgen, tenzij je natuurlijk een windmolen in je case zet om te profiteren van de airflow in de hoop zo wat stroom te kunnen uitsparen, ideetje voor een casemod ![]() |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 juli 2004 Locatie: Vlijmen (Den Bosch)
| http://www.caseking.de/shop/catalog/...oducts_id=4132 Voor 5 euro heb je een anti-ESD polsbandje... Electiciteit is altijd in je lichaam aanwezig, als je na het douchen je haren hebt gewassen kunnen deze dan ook omhoog gaan staan. Zo is er in de lucht ook altijd electiciteit en deze ontlaadt zich door middel van bliksem. Als de eletriciteit zich ontlaad terwijl je met je mobo bezig bent issie kapot. ![]() |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Geregistreerd: 18 januari 2005 Locatie: Nijmegen
| Citaat:
| |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Ik heb mijn moederbord ooit eens kortgesloten tijdens installeren van windows (uitgeschoven met schroevendraaier), HDD een paar clusters kapot. In feite kan je het wel allemaal kapot krijgen met statische elektriciteit (vooral grafische kaarten zijn gevoelig), maar de kans is heel klein... |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 mei 2003 Locatie: Meerssen, Limburg
| Jazeker. Genoeg geheugenmodules om zeep geholpen hoor. En voor de mensen die met een wollen trui op rubberzool gympen zonder ESD voorzorgen een module geplaatst hebben en beweren dat alles nog prima werkt: a) geluk gehad b) de module goed vastgepakt zonder overslag c) toch pech, maar dat merk je later pas. Statische elektriciteit is pas een probleem als dit zich een weg zoekt naar aarde en zich dus ontlaad via gevoelige componenten. Doordat de massapotentiaal van alle componenten in een PC behuizing gelijk is (althans, dat is de bedoeling) zie ik niet waar een dergelijke lading zich zou moeten opbouwen. Het menselijk lichaam is natuurlijk een heel ander verhaal, als je lekker opgeladen bent door uiteenlopende factoren en je ontlaad je via bijvoorbeeld de memory module die je in je hand hebt naar de aarde van je systeem, (kan de kast of moederbord massa zijn) dan heb je dus zeker kans op schade. Bliksem is eigenlijk vergelijkbaar, alleen dan op grotere schaal, je weet dat het schadelijk is, maar waar het precies in gaat slaan en met welke schade weet je niet van te voren.
__________________ * Bad To The Bone ! * The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your actions |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Wat ik doe, is dezelfde lading van de kast aannemen! Dat wilt zeggen: gewoon met je handen even de kast vasthouden. Nu heeft je lichaam dezelfde energie als de kast. En bijvoorbeeld 50 joules (van jou) - 50 joules (kast) = 0 joules verschil. Bij mij is op die manier nog nooit wat om zeep geholpen! Dit moet je natuurlijk vaak genoeg doen, omdat als je beweegt je weer statisch wordt geladen...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |