| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Wat de bedoeling is: Een baybus waarmee de verschillende verlichtingsdelen aan en uit kunnen worden gezet, met een led indicator die aangeeft wat aan is en wat uit is. Ik ben van plan er later meer aan te hangen, maar nu komt er eerst hetvolgende aan: - Een blackfire 80mm led fan, AC Ryan, Dualpower - Twin CCFL's AC ryan. Hier onder is weergegeven hoe het er nu bijstaat. ![]() De fan heeft zoals het al zegt, Dualpower, 1 set draden voor de fan, en 1 set draden voor de leds. Deze zijn op elkaar aan te sluiten en vervolgens met een 3pin naar 4pinmolex verlengstukje op de voeding aan te sluiten. De CCFL komen beide met dubbele draden uit de buis en lopen naar de inverter, uit de inverter komen een aarde en een power. De power loopt door een schakelaar naar een 4pinmolex, en de aarde komt direct in de molex terecht. Hieronder is het nieuwe schema te zien. Ik heb een beetje zitten kijken naar andere schakkelings plannen en met mijn zeer beperkte kennis heb ik het volgende ervan gemaakt. Mijn vraag is dus of dit schema klopt, en zou werken, of dat een andere oplossing beter zou zijn. Nog een vraag erbij, de weerstanden die aan de leds zitten, hoe groot moeten die zijn? of ligt dat aan de led waar ze aanvast zitten? ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Je schema klopt idd, hoe je weerstanden berekent staat in de FAQ .
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Beide bedankt voor de reactie en hulp. Dat van de manier van aansluiten was ik me bekend. Ik heb naast wat er in de FAQ staat vermeld ook nog de volgende stelregel gevonden om de juiste weerstand te vinden. Citaat:
| |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Met die berekening in de hand dacht ik maar eens te gaan kijken bij conrad, wat ik moest bestellen enz. Ledjes, zijn goed te vinden en uit te zoeken, bij de weerstanden bleek het toch iets lastiger, een klein voorbeeldje van de verschillende cathegorieën weerstanden die ze daar hebben Koollaagweerstanden 1/10 W Koollaagweerstanden 1/4 W Koollaagweerstanden 1/2 W Metaallaagweerstanden 1/4 W Metaallaagweerstanden 0.6 W Metaallaagweerstanden 1 W Ehm.....ok? qua benodigde Ohm hoeveelheid zit tie wel bij meerdere cathergorieën, kheb natuurlijk alleen geen flauw idee wat het verschil is, welke er beter is, of er verder nog |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Je kan gewoon 1/4W weerstanden nemen, koollaag en metaallaag is wel een verschil maar daar hoef je niet over na te denken bij simpele dingen als LED schakelingen, misschien bij hoogfrequente analoge techniek dat het wat uitmaakt, maar bij gelijkspanning hoef je daar niet over na te denken. Het aantal Watt dat een weerstand is, zegt wat over het vermogen dat ie kan dissipiëren. Dat wil zeggen dat als ik door een weerstand een stroom doe van 5A, en daarbij gaat 5V verloren, dat ik in de weerstand dus 25W warmteontwikkeling heb. De weerstand die dus 25W aan vermogen kan dissipieren, is er dus ook op gebouwt om warm te worden, want dat worden ze namelijk als je er Maar bij LED's is die warmteontwikkeling zo klein (spanningsval x de stroom die er loopt) dat je hele kleine weerstanden kan nemen. Ik weet niet of je ook 1/10W kan nemen, want als je een LED op 12V zet, en je gaat uit van 10V spanningsverlies bij 20mA dan krijg je daar 0.2W vermogen uit in de weerstand, dus ik weet niet of zulke kleine weerstandjes gaan werken. Maar eerlijk gezegt heb ik nog nooit een 1/4W weerstand warm zien worden, dus ik vraag me af of dat nou zoveel uitmaakt. Als het in prijs niet veel uitmaakt, zou ik voor de 1/4W gaan.
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Bedankt alvast voor de geboden hulp. Zoals wel duidelijk is ben ik echt een beginner hierin, dus hier is de volgende vraag. Ik was aan het kijken naar de male molex connector, Ik zou die van de CCFL's kunnen gebruiken aangezien die toch niet meer nodig zal zijn. Maar ik had op internet grote moeite om Molex male stekkertjes te vinden. Bij blackdog hadden ze wel een hele lading Female connectors, maar blijkbaar geen male. Toen ik op een gegeven moment naar de plaatjes ging kijken leek het erop dat het wel degelijk een male connector bleek te zijn. De link naar de AC ryan site bevestigde dat, alleen daar stond bij "housing" dus dat betekend dat daar niet de pins in zitten? Ik heb wel ergens losse pins gezien. Koop je daar dan losse housings en losse pinnen en knutsel je die vervolgens in elkaar? (Meer vragen komen vast nog wel, ben vooral bezig met voorbereidende werkzaamheden voor een Mod) |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Je kunt ook kijken naar een molex splitter of verlenkabel en daar de male connector afhalen. Als je alle elektronika die nodig is voor deze lightbus bij bv. elektronica-online.nl besteld, kun je zo'n molex splitter of verlengkabeltje er meteen bijkopen. Dat scheelt je weer extra verzendkosten omdat je de connector ergens anders besteld. Bij elektronica-online noemen ze die kabels overigens interne kabel |
| | |
| | #9 (permalink) |
| En dan weer de volgende vraag, Ik was aan het kijken naar draaddiktes, bij electronica online kun je een setje kopen van 10 rollen van 10 meter, in verschillende kleuren(voor iets van €10,-. Dit leek mij persoonlijk makkelijk. Aangezien de normale rollen 100 meter zijn en gelijk iets van €9,00 per rol kosten. Er was echter wel een verschil volgens de site tenminste. De 10 rollen van 10 meter hebben een doorsnede oppervlakte van 0,14mm2 (wat betekend een diameter van 0,4mm dus daarom zal het wel draad doorsnede zonder omhulsel zijn. de enkele rol van 100 meter zou een doorsnede van 0,72mm2 hebben. Ik heb al zitten kijken wat er in de rest van de draden wordt gebruikt. Als ik naar de fan-connectors kijk zijn het idd van die dunne draadjes die nogwel eens van die 0,14mm2 kunnen zijn. De standaard molex draden zijn echter dikkere draden. Mijn vraag dus, maakt het veel uit voor het project voor het bovengenoemde project? |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Data is meestal een hele lage stroom, hoe kleiner de stroom, des te sneller je kan schakelen namelijk. Maar om deze vraag te beantwoorden moet je eigenlijk weten hoeveel stroom er dus gaat lopen. Kabeldiameters en de bijbehorende maximale stroom zijn terug te vinden in de NEN 1010-5, dat is een soort boek waarin eisen staan aan electronica en installaties die je koopt of voor je worden gemaakt. In het kort, door 2.5mm2 mag 16A lopen, dat is namelijk wat er tegenwoordig bij huisinstallaties word gebruikt, dus op die manier kan je terugrekenen of je kabeldikte goed genoeg is. Je kan dus ongeveer een ampere door je kabel laten gaan, grof gezegt. Meer stroom is zeker mogelijk, moet je maar eens kijken hoe dun het draadje in een 16A zekering is. Alleen op een gegeven moment word je draad warm, of krijg je een spanningsverlies, afhankelijk van de situatie. Edit, een vuistregel: de maximale stroom is 10 ampere per mm^2.
| | |
| | #12 (permalink) |
| Kom ik na het weekend terug op mijn kamertje, staat er een heel mooi paketje klaar, het electronica deel voor deze mod. Nou had ik dus via electronica online alles besteld, en dat kwam heel netjes aan. Alleen kon ik op de site geen gevens vinden van de leds die ze daar aanboden. dus ik dacht ik koop ze gewoon en hopelijk staan er bij levering enkele gegevens bij vermeld dan kan ik die weerstandjes wel ff los kopen bij een winkel in de buurt. Niet dus, de ledjes zitten in een zakje met verder niets, geen gegevens niets. Is er een manier om te achterhalen wat voor ampilage en voltage ze gebruiken? Of wordt het mailen naar electronica online om te kijken of ze zelf nog wel ergens die gegevens hebben? het zijn trouwens deze leds (als het goed is tenminste want het enige wat op het zakje staat is 5397763 LED 5mm BLAUW H) LINK NAAR LEDS |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Wow, die LEDjes daar zijn wel erg duur. In de inkoopactie dit ik een tijdje geleden organiseerde kon je voor dat bedrag 43 LEDjes krijgen die ook nog feller waren. Maar je kunt over het algemeen de volgende gegevens gebruiken voor blauwe LED's: spanning: ong. 3.3 Volt, stroomsterkte: 20 milliAmpere. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Ja achter die prijs kwam ik later ook achter, beetje beter onderzoek moeten doen. Maar iig bedankt voor de gegevens. zometeen gelijk maar ff weerstandjes gaan halen, vanavond mee aan het prutsen ![]() |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Hoe een baybus maken? | annuh | Elektronica Junkies | 83 | 14-11-2007 21:52 |
| baybus | Warheart | Elektronica Junkies | 14 | 2-08-2005 15:50 |
| Met een Baybus CCFL's aan en uitschakelen | Willy | Elektronica Junkies | 14 | 9-01-2004 17:03 |
| [Top Secret] Baybus | Raven | Elektronica Junkies | 12 | 10-06-2003 22:20 |
| Welke baybus kopen? | Hummel-X | Elektronica Junkies | 22 | 12-03-2003 13:51 |