| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 februari 2006 Locatie: Boerengat boven tilburg
| Ik heb hier 2 verschillende vragen neergezet simpelweg om dat ik geen zin had om 2 topics te doen, Vraag 1. Ik heb een lcd schermpje en hierbij heb ik het schema bij gezocht, nu staat hier dat ik -12 volt moet gebruiken, na ff zoeken op mijn voeding zach ik dat er 1 draadje is die min 12 levert namelijk de blauwe, nu wil ik een aftaking maken van deze draad naar mijn schermpje, zodat ik dus gelijk de goede volt heb, nu is de vraag kan dit of raakt mijn moederbord dan uit belans. Vraag 2. Ik heb een fan controler met 4 regelbare fan knoppen en 2 tuimelschakelaars, nu zitten er bij die 2 tijmelschakelaars een 5 en 12 volt functie, als ze op de 5 volt staan gaat er een blauw ledje branden en bij de 12 volt een rood ledje, nu zijn het 2 ledjes met een rode en blauwe functie, en ik wil in beide standen dat hij rood is, kan ik nou gewoon en normaal ledje met 2 pinnen inplaats van 3 erop zetten met een doorverbinding van het ene contact naar het ander. alvast bedankt |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Je kan die -12 best van je voeding aftappen ja, die wordt toch nauwelijks gebruikt. (volgens mij is ie volgens de officiële ATX 2.0 specs niet eens meer nodig) Hou er wel rekening mee dat je daardoor waarschijnlijk wel de garantie op je voeding verliest.. (waarschijnlijk een overbodige opmerking maar je weet het natuurlijk nooit.. ) |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Mijn voeding is al verlopen sinds ik die kast 1 week had, wou eens kijken wat er allemaal inzat, nu is hij helemaal ui de gerantie omdat er 1. een zwarte verf laag overheen zit.2 de orginele fan vervange is voor een ander 3 ta die kabels zijn gesleevt en aangepast dus dat maakt niet uit. maar waar staat dat -12 niet meer gebruikt wordt. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 4 juni 2004 Locatie: Leeuwarden
| Vraag 2. Je wil dus 2 normale LEDs vervangen voor een 3poot LED RD. Dan moet je van die 3poot uitzoeken wat Anodes en de Kathode zijn. Ik gok dat de middelste de Kathode is en de 2 buitenste Anodes zijn. KNAP = Kathode Negatieg Anode Positief. Dan knoop je Negatief aan de GND (-) en de 2 Positiefe polen aan Vcc (+) van de 5V en de 12V (dus de ene positiefe aan de 5V en de andere positiefe aan de 12V) Als je alle LED's normaal gaat vervangen voor normale LED's dan, hoe je het eraf bakt zo moet het er ook weer op. (TIP: Kijk goed naar de rand om het LEDje)
__________________ Warning , keyboard not found. Press Enter to continue. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Knoop de 2 weerstanden aan elkaar en daar de LED weer aan. Met de + aan de weerstand. Weet niet precies hoe heet schema loopt maar moet werken d8 ik zo. Wel eerst proef testen met een losse voeding zonder andere Hardeware en de boel na meten op niet thuis horende spanningen.
| | |
| | #7 (permalink) |
| ff een klein uitleg hoe het aangesloten zit, ik heb een led met 3 pootjes, op de middelste zit een weerstand. op de linker poot zit 5 v rood, en op de rechter poot zit 12 v blauw, en ook de fan aansluiting zit er nog tussen, deze heeft 2 pinnen, de tuimelschakelaar is een 3 stand functie , ov 5v en 12v. Nu wil ik dus bij en 5 en 12 volt de led rood hebben, hoe moet ik dit doen. gewoon een van de 2 buitensre pootjes bij de andere solderen, het gaat om een zalman zm-mfc1 fancontroller. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Nu zeg je ow jah de fan en de tuimelaar zitten er ook nog tussen, waar tussen de deur?? Pak ff pen en papier maak een Duidelijke tekening (schema) en plaats die dan hier, anders worden er alleen maar antwoorden gegeven waar je niks mee opschiet.
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| vraag over ledjes | geerolfski | Elektronica Junkies | 3 | 19-09-2007 16:45 |
| heb een berg ledjes................. | pinny666 | Elektronica Junkies | 15 | 30-05-2006 16:13 |
| ledjes etz... | Roderick | Elektronica Junkies | 12 | 1-11-2005 14:39 |
| LEDjes op USB? | /Slash | Elektronica Junkies | 9 | 2-10-2005 16:47 |
| Gebruik Ledjes | /Slash | Casemod Junkies | 1 | 10-09-2005 11:00 |