Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 29-07-2004, 09:18   #1 (permalink)

Standaard Waarom delta fan niet op mobo aansluiten ?

IIk heb een tijd geleden een cpu-cooler besteld voor mijn amd athlon xp 1800+.
Ik heb toen alleen met mijn domme kop een coolermaster hhc-l61 [silent version] besteld.
De fan die daarop zit draait maar 2800 rpm, en de amd wordt dus te warm in mijn midi-kastje.

Nu wil ik deze gaan vervangen door een deltafan die tussen 6800 en 8000 rpm draait, en ben druk alle webshops aan het afzoeken naar de 8000 rpm variant (kan ik jammer genoeg nog niet vinden).

Maar nu zag ik op de site van perfectsystems deze delta fan ->url en daar staat bij dat deze NIET op het moederboard aangesloten mag worden, maar waarom niet
De mensen van perfectsystems zijn momenteel op vakantie, daar kan ik het dus niet vragen dus vandaar dat ik het hier doe
Sephiroth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-07-2004, 09:31   #2 (permalink)

Standaard

Weet het niet hoor maar misschien trekt hij te veel stroom ofzo...
Oud 29-07-2004, 09:33   #3 (permalink)

Hellfish's schermafbeelding

Standaard

Die is te zwaar voor je moederbord, iemand die ik ken heeft zich door een delta wat op het moederbord laten doorbranden waardoor hij de 3pin connectors op het mobo niet meer kan gebruiken
Hellfish is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-07-2004, 09:37   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfish
Die is te zwaar voor je moederbord, iemand die ik ken heeft zich door een delta wat op het moederbord laten doorbranden waardoor hij de 3pin connectors op het mobo niet meer kan gebruiken
okee dat is dus duidelijk >/

Dan maar een fancontroller kopen en de fan via de fancontroller aansluiten, want ik moet de CPU-temp wel kunnen blijven zien.
Oud 29-07-2004, 09:39   #5 (permalink)

Hellfish's schermafbeelding

Standaard

Daarbij moet je ook opletten, mn zalman kan bv per poort 6W leveren, en die delta is 6, .. W.. Als je deze bv op een zalman fanmate duwt dan geloof ik dat die heel erg warm wordt..
Zie dat topic hieronder; the-system heeft delta fans en die weet er wel veel over
Hellfish is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-07-2004, 09:44   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfish
Daarbij moet je ook opletten, mn zalman kan bv per poort 6W leveren, en die delta is 6, .. W.. Als je deze bv op een zalman fanmate duwt dan geloof ik dat die heel erg warm wordt..
Zie dat topic hieronder; the-system heeft delta fans en die weet er wel veel over
Heb hem even PM bericht gestuurd, en moet dan maar even goed uitzoeken naar fancontroller die genoeg per poort kan leveren.
Oud 29-07-2004, 11:12   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Dan maar een fancontroller kopen en de fan via de fancontroller aansluiten, want ik moet de CPU-temp wel kunnen blijven zien.
Je CPU temp word niet uigelezen door je fan van je CPU koeler, die temperatuur word uitgelezen door een sensor onder je CPU.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-07-2004, 11:22   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the widow maker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Je CPU temp word niet uigelezen door je fan van je CPU koeler, die temperatuur word uitgelezen door een sensor onder je CPU.
Dom van me , je hebt gelijk.
Dat is wel goed nieuws, want ik wil totaal iets van 5 a 6 fans (incl cpu cooler fan) in mijn case gaan zetten. Een normale fancontroller kan er maar 4 aan.
Nu kan ik voor de zalman gaan die er wel 6 aan kan.
--edit--
Alleen zegt iemand iets hierboven dat die zallman controller weer die delta's niet aankan en warm wordt.. aaaggghhh >o
Oud 29-07-2004, 12:13   #9 (permalink)

Standaard

Als ik jou was zou ik een 60mm --> 80mm fan adapter en een 80mm fan kopen, die Delta's (ook wel screamers genoemd) zijn niet leuk meer wat herrie betreft (geluid kun je het niet noemen ).
KILLorBE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-07-2004, 16:32   #10 (permalink)

Standaard

Als je fancontroller zo'n fan niet aankan, is het simpel een grotere heatsink op de tor in de fancontroller plakken en dan kan je er grotere fans mee regelen. Grote kans dat er in de controller een LM317 zit en die kan maximaal 1.5A aan, maar dan worden ze wel heet. Dus een grotere heatsink erop en klaar ben je.

Je kan ook een paar grote fans in je kast gooien zoals deze:

Blower, Dyna Ace, model:109, kogelgelagerd, thermisch beveiligd, robuuste aluminium blower, 27 watt-220volt, kunststof waaiers, diam:170mm x 50mm dik., grote luchtverplaatsing, nieuw,...€11,35

Die dingen verkopen ze bij de Baco in IJmuiden ( www.baco-army-goods.nl ) en ze verzenden ook.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-07-2004, 17:20   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the widow maker
Als je fancontroller zo'n fan niet aankan, is het simpel een grotere heatsink op de tor in de fancontroller plakken en dan kan je er grotere fans mee regelen. Grote kans dat er in de controller een LM317 zit en die kan maximaal 1.5A aan, maar dan worden ze wel heet. Dus een grotere heatsink erop en klaar ben je.

Je kan ook een paar grote fans in je kast gooien zoals deze:

Blower, Dyna Ace, model:109, kogelgelagerd, thermisch beveiligd, robuuste aluminium blower, 27 watt-220volt, kunststof waaiers, diam:170mm x 50mm dik., grote luchtverplaatsing, nieuw,...€11,35

Die dingen verkopen ze bij de Baco in IJmuiden ( www.baco-army-goods.nl ) en ze verzenden ook.
Heatsink is idd goed idee

WoW dat zijn nogis leuke dingen :-D
Oud 29-07-2004, 18:04   #12 (permalink)

Standaard

kan je geen 60<80 80<120 adapter eropzetten?
dan heb je ongeveer eveveen luchtverplaatsing maar 1/5e van het geluid
Oud 29-07-2004, 19:56   #13 (permalink)

Standaard

En je hebt meteen een toren aan je socket hangen en dat is niet echt goed voor je CPU. Kracht x arm was het toch? Mijn laatste natuurkunde les is al weer jaren geleden...
Oud 30-07-2004, 14:47   #14 (permalink)

Standaard

Heb als snelle oplossing de delta-fan aan een molex gezet dmv verloopje.
Damn wat een geluid :P

Maar hij is wel gelijk 17C koeler !!!

en dan binnenkort via een fancontroller aansluiten
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Usb op mobo aansluiten Bartjez Elektronica Junkies 6 3-09-2006 11:19
usb poort lukt niet aansluiten william Hardware Junkies 13 5-03-2005 12:14
[Mobo] Nieuw mobo, keyboard/muis werkt niet icezAz Hardware Junkies 5 25-02-2004 21:43
Waarom connector aansluiten van videokaart FX 5900 van asus Li-Unit Hardware Junkies 21 9-01-2004 21:07
waarom niet multiplyer veranderen :S? NO2 Cooling & OC Junkies 11 17-10-2003 20:46

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.